Viikon kysymys
Suomalaiset voivat jatkossa vastaanottaa kuntien ja valtion virastojen viestejä ja ilmoituksia sähköisesti niin sanotun ”kansalaisen asiointitilin” kautta. Tammikuun lopussa käyttöön otettu verkkopalvelu on kuin varmennettu sähköposti.
Ensi vaiheessa vain osa työvoimatoimistojen kirjeistä, maistraattien ilmoituksista ja Vantaan kaupungin sosiaaliviraston päätöksistä on mahdollista vastaanottaa perinteisen kirjepostin sijaan asiointitilin kautta.
Myöhemmin mukaan on tarkoitus saada muiden muassa Kela, verovirastot, poliisin lupa- ja asiakirjapalvelut sekä useita kuntia ja kaupunkeja.
Mitä hyötyä tästä asiointitilistä on, Valtiokonttorin palvelupäällikkö Kimmo Mäkinen?
– Kansalaisen kannalta asiointitili monipuolistaa asioimista viranomaisten kanssa. Se tarjoaa perinteisten asiointipisteiden lisäksi käyttöön yhden sähköisen toimitusosoitteen, jonka kautta hän voi vastaanottaa sähköisessä muodossa viranomaisilta nykyisin postitse saamansa päätökset ja asiakirjat.
– Suuri hyöty tulee myös viranomaisille, jotka voivat jatkossa säästää postituskuluissaan. Lisäksi eri viranomaiset eivät jatkossa joudu rakentamaan omia sähköiseen asiointiin tarvittavia asiointitilejään, vaan voivat käyttää pohjana nyt käyttöönotettavaa järjestelmää. Eli tämä yhdenmukaistaa viranomaisten sähköisten toimeksiantojen toimittamista ja säästää viranomaisten kustannuksia.
Onko kaikilla kansalaisilla nyt tällainen asiointitili?
– Asiointitiliä ei luoda automaattisesti. Se pitää ensin ottaa käyttöön omilla pankkitunnuksilla tai sähköisellä henkilökortilla. Asiointitiliin pääsee valtionhallinnon yhteisen www.suomi.fi -portaalin kautta.
Onko viranomaisten ilmoitukset jatkossa pakko vastaanottaa sähköisesti?
– Ei, koska asiointitilin käyttöönotto on kansalaiselle vapaaehtoista.
Toimiiko tämä myös toisin päin eli voiko kansalainen lähettää sähköisiin lomakkeisiin tarvittavia liitteitä ja muita selvityksiä tämän palvelun kautta?
– Ei vielä, mutta se on jatkossa mahdollista.
Mitkä viranomaiset ovat ensivaiheessa mukana?
– Mukana ovat maistraatit, Vantaan kaupunki sekä te-toimistot. Ensivaiheessa kukin viranomainen toimittaa vain osan asiakirjoistaan sähköisen asiointitilin kautta. Muun muassa Vantaan kaupungin päivähoitopäätöksen, maistraattien nimenmuutospäätöksen sekä te-toimistojen työvoimapoliittisen lausunnon voi saada sähköisesti omaan asiointitiliinsä.
Kuinka laajaksi asiointitili muuttuu jatkossa?
– Tulevaisuudessa saatavilla olevien palvelujen määrä kasvaa ja asiointitiliin liitetään lisää viranomaispalveluja eri toimialoilta. Tavoitteena on, että asiointitilin kautta olisi tulevaisuudessa kattavasti saatavilla kaikkien viranomaisten tuottamat päätökset ja asiakirjat.