Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT haastaa maan uuden hallituksen viemään Suomen Euroopan kärkeen liikenneverkko- ja joukkoliikennemaana vuoteen 2020 mennessä. Helsingissä torstaina kokoontunut AKT:n valtuusto muistuttaa, että liikennepolitiikka on yksi julkisen vallan välittömämpiä ja tehokkaimpia keinoja luoda ja ylläpitää kasvun edellytyksiä.
AKT haluaa, että hallitus valmistelee Suomelle koko maata ja kuljetusketjua koskevan logistiikkastrategian. Vain koordinoidulla suunnittelulla voidaan varmistaa logistisen ketjumme iskukyky kovenevassa kansainvälisessä kilpailussa. Liikennepolitiikassa ja logistiikassa on siirryttävä kustannustekijä-ajattelusta tuotannontekijä-ajatteluun.
Suomen tieverkossa on 15 miljardin euron kansallisomaisuus, joka rapautuu pahasti. Tieverkon kunnossapitoon on käytetty jo vuosia vain puolet siitä rahasta, joka tarvittaisiin kompensoimaan vuosittainen kuluminen. Maanteiden korjausvelaksi arvioidaan 1,5 miljardia euroa.
Oma ohjelma liikenteeseen
AKT:n valtuusto korostaa, että eduskunnan ja hallituksen on otettava aktiivinen ote suomalaisen liikenneinfrastruktuurin ja joukkoliikennepalveluiden kehittämiseksi. Tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan uudenlainen, yli vaalikauden ulottuva investointiohjelma, joka on irti budjettikehyksistä. Perustienpidon määrärahoihin on välittömästi saatava 200 miljoonan euron korotus vuositasolla.
Joukkoliikenteen palvelut on turvattava koko maassa. AKT:n valtuusto esittää valtion joukkoliikennetukeen linja-autoliikenteelle alkavan vaalikauden aikana 50 prosentin tasokorotusta. Myös kuntien rahoitusta joukkoliikenteelle on lisättävä.
AKT:n valtuusto muistuttaa, ettei EU:n palvelusopimusasetus edellytä joukkoliikenteen kilpailuttamista. Linja-autoliikenteen järjestämisen tulee perustua jatkossakin sopimusperusteiseen ja markkinaehtoiseen malliin.
Keskitettyä tarvitaan
Kesäkuun alussa kokoontuvaa SAK:n edustajakokousta AKT patistaa linjauksiin keskitetyn työehtosopimustoiminnan toteuttamiseksi tulevalla SAK:n edustajakokouskaudella. AKT muistuttaa, että suomalaisessa työelämässä on edelleen isoja epäkohtia, joiden korjaamiseksi tarvitaan SAK-vetoista, keskitettyä sopimustoimintaa.
AKT on aloittanut valmistautumisen tulevaan työehtosopimuskierrokseen. Liiton keskeiset autoliikenteen, öljyn ja sataman sopimukset päättyvät 31.1.2012. Ammattiosastot ovat tehneet omat esityksensä sopimusmuutoksiksi. Niistä työstetään liiton neuvottelutavoitteet.
Viime aikaiset bussinkuljettajien pahoinpitelyt puhuttivat. AKT:n valtuuston mukaan rajusti lisääntyneeseen kuljettajiin kohdistuvaan väkivaltaan on puututtava tiukasti. Kuljettajille ja muille kuljetusaloilla työskenteleville on taattava oikeus työhön turvallisissa olosuhteissa.