Suomen seuraava liikenneministeri sanoo kasvaneensa autokorjaamon kupeessa ja pyyhältävänsä Suomen teitä semmoisen 80 000 kilometriä vuodessa.
– Kyllä puolueen salkkujako siinä mielessä meni kohdalleen, suomussalmelainen toisen kauden kansanedustaja Merja Kyllönen sanoi sunnuntaina.
Loistava Kyllikki
On mietittävä yhdessä, mitkä ovat ne elintärkeät hankkeet, jotka vaativat toteuttamista
34-vuotiasta Kyllöstä pidetään nopeana oppimaan ja erityisesti hahmottamaan kokonaisuuksia. Hän on tehokas ja järjestelmällinen.
Kansanedustajatoveri Silvia Modig kertoi sunnuntaina, että Kyllönen osoitti pitkällisissä hallitusneuvotteluissa harvinaislaatuista sitkeyttä ja sitoutumista.
– Hän väänsi yötä myöten ja hoiti kaikkien työryhmien asioita, ei käynyt kotona koko aikana. Silloin tajusin, että tuohon ihmiseen luotan, Modig sanoi.
– Saamme loistavan liikenneministerin Kyllikistä.
Ainoa pohjoisen ministeri
Kyllösestä tulee uuden hallituksen ainoa pohjoissuomalainen ministeri. Vasemmistoliiton puheenjohtaja Paavo Arhinmäki perustelikin resursseiltaan painavamman salkun antamista Kyllöselle sillä, että puolue halusi antaa erityisen paljon painoarvoa ainoalle pohjoissuomalaiselle ministerille. Hän totesi, että liikenneasiat ovat tärkeitä erityisesti pohjoisessa Suomessa.
– Kun oma puolue antaa valtakirjan siihen, täysin palkein kainuulainen työtä pelkäämätön nainen tarttuu tehtävään, Kyllönen kiitti.
– Koen äärimmäisen arvokkaaksi sen, että puolue arvostaa halki Suomen tapahtuvaa edunvalvontaa, vaikka ainoana pohjoissuomalaisena ministerinä on tietysti kova työ pitää hallituksessa ääntä puolen Suomen puolesta.
Maantieteellistä vääntöä
Kyllönen arvioi, että haastetta työstä ei tule puuttumaan.
– Suomen saavutettavuus pitää kyetä säilyttämään, että voitaisiin turvata suomalaisille työpaikat ja kilpailukyky.
Hän ennakoi maantieteellisesti tiukkaa vääntöä tulevaisuudessa käynnistettävistä investoinneista.
– Ja siitä, miten kyetään rakentamaan ohjelma, joka palvelee koko yhteiskuntaa ja kaikkia toimialoja.
Kyllönen arvelee olevansa suurten haasteiden edessä.
– Onnistuminen edellyttää rivien kokoamista läpi maan. On mietittävä yhdessä, mitkä ovat ne elintärkeät hankkeet, jotka vaativat toteuttamista, Kyllönen pohti.
– Tällä hallituskaudella on käytävä keskustelu siitä, miten suomalainen liikenneinfra kaikkinensa turvataan. Se on meidän kansallisomaisuuttamme eikä sen pidä antaa kurjistua. Varmasti vaatii vahvaa tahtoa ja innovatiivisuutta uudelta ministeriltä, että löydetään keinot hankkia rahoitusta hankkeille.
Kolan varteen
Ensimmäisten kysymysten joukossa Kyllöseltä vaadittiin ratkaisua myös VR:n ongelmiin.
– No siinäpä kysymys, en ehkä ihan tältä seisomalta lataise ratkaisua, Kyllönen vastasi.
– Mutta jos talvella liikenneministerin täytyy lähteä näyttämään esimerkkiä kolan varteen, niin sekin onnistuu.
Kyllönen on kova tekemään lumitöitä.