Hyökkäykset kouluihin ja koulujen käyttö sotilastukikohtina ovat ehkä nykyajan vakavimpia loukkauksia lasten ihmisarvoa kohtaan, Human Rights Watch (HRW) arvio.
Ihmisoikeusjärjestön tuore raportti tarkastelee konfliktien ja koulutuksen yhteyttä 56 maassa.
– Aseellisilla ryhmillä on eri maissa erilaisia motiiveja hyökätä kouluihin, HRW:n tutkija Bede Sheppard kertoo.
Esimerkiksi Thaimaassa islaminuskoiset malaijit kapinoivat buddhalaista thai-hallitusta vastaan.
– Sissit tähtäävät kouluihin, koska pitävät niitä hallituksen mielipiteenmuokkauksen välikappaleina, Sheppard sanoo.
Intian maolaisille sissiryhmille koulut ovat yksinkertaisesti helppo kohde – niitä ei vartioida öisin, mutta iskulla saa paljon julkisuutta.
– Joskus koulujen nähdään edustavan vallitsevien arvojen pysyvyyttä, ja siksi niitä vastaan hyökätään, YK:n lastenjärjestön Unicefin koulutusneuvonantaja Jordan Naidoo lisää.
Sotilaskäyttö kiellettävä
HRW suosittaa, että kaikki maailman valtiot kriminalisoisivat tarkoitukselliset hyökkäykset kouluihin ja kieltäisivät koulujen käytön sotilastukikohtina.
Sheppard iloitsee siitä, että muutamat selkkausten koettelemat maat ovat nousseet asiassa johtoon ja alkaneet suojata kouluja sotilaskäytöltä.
– Filippiinit ja Kolumbia ovat ilmoittaneet, että koulurakennuksia ei tarvitse käyttää tukikohtina sisällissodassa. Se on tärkeä viesti muille maille.
Epävakaissa oloissa koulut voivat tarjota elintärkeää tietoa oppilaille ja myös heidän perheilleen esimerkiksi siitä, kuinka voi välttää astumasta maamiinaan.
– Parhaimmillaan koulutus tarjoaa stressaantuneille lapsille turvasataman ympärillä vellovan konfliktin kuohuista, Naidoo sanoo.