– Toistaiseksi heitä on riittänyt. Koko kuljetusalalla on kuitenkin yhteinen pelko kuljettajien riittämättömyydestä, toteaa Suomen kirjastoseuran kirjastoautotyöryhmän puheenjohtaja Kalle Varila.
EU-maissa vuonna 2009 voimaan tulleet kuljetusalan säädökset edellyttävät uusilta kirjastoautonkuljettajilta kuorma-autokortin lisäksi kuljetusalan ammattitutkintoa. Kokeneille kuljettajille riittää täydennyskoulutus kerran vuodessa.
– Uusien on pitänyt tähän asti maksaa tutkinto omasta pussista. Hintaa sille voi tulla jopa kymmenen tuhatta euroa, Varila kertoo.
Työryhmä on puoltanut kaksoistutkintoa, jossa yhdistettäisiin kirjastovirkailijan ja kuljetusalan ammattitutkinto. Varilan mukaan sitä lähdetään kokeilemaan ehkä jo ensi keväänä.
Tulevaisuus vakaalla pohjalla
Uhkaavasta kuljettajapulasta huolimatta Varila näkee kirjastoauton tulevaisuuden valoisana. Valtio myöntää vuosittain avustusta 4 – 8 kirjastoauton uusimiseen, joten toiminnan tulevaisuus näyttää olevan kohtalaisen vakaalla pohjalla.
– 90-luvun alussa kuljettajan jäätyä eläkkeelle ei otettu uutta vaan myytiin auto pois. Nyt katsotaan enemmänkin sitä, onko autolla tarvetta.
Varilan mukaan tarvetta on, sillä asiakkaita riittää. Riittäisi kesälläkin, mutta valtaosa Suomen kirjastoautoista pitää muutaman viikon kesätauon.
– Kuljettajille ei useinkaan oteta sijaisia. Meillä Turussa ajetaan ympäri vuoden ja lainauksia on kesällä aivan yhtä paljon kuin talvellakin.
Lämmintä palvelua
Turussa kirjastoauto ajaa kuudesti viikossa. Valtaosalla pysäkeistä käydään joka viikko. Harvaanasutuimmilla seuduilla kirjastoauto pysähtyy joka toinen viikko, joskus jopa harvemmin.
Nykyään useammalla kunnalla saattaa olla myös yhteinen kirjastoauto. Etenkin Itä- ja Pohjois-Suomen kunnilla on enenevässä määrin yhteisiä autoja, jotka palvelevat varsin laajoja alueita.
Varilan mukaan kirjastoauto on taloudellinen tapa hoitaa isojenkin alueiden kirjastopalveluja. Hän ei kuitenkaan lähtisi korvaamaan lähikirjastoja kokonaan kirjastoautoilla.
– Isommissa taajamissa lähikirjastoille on varmasti tarvetta. Esimerkiksi lehtienlukusalit olisi vaikea järjestää autoihin. Pienemmissä kunnissa auto taas toimii oikein hyvin.
Kirjastoauton vahvuus on sen joustavuus reagoida yhteiskunnan muutoksiin.
– Voimme mennä sinne missä on tarvetta. Ja ennen kaikkea tulemme lähelle. Auto on kooltaankin sellainen, että se mahdollistaa henkilökohtaisen ja lämpimän asiakaspalvelun.