Autoala arvostelee valtiovarainministeriön kaavailemaa autoveron korotusta. Autoalan keskusliiton toimitusjohtajan Pekka Rissan mukaan korotus saattaa viedä alalta työpaikkoja.
Autoalalla työskentelee tällä hetkellä noin 30 000 työntekijää.
– Viime talouskriisissä emme irtisanoneet työntekijöitä vaan pidimme heistä kiinni kynsin hampain. Jos veronkorotus nyt laskee myyntiä, voimme joutua vähentämään väkeä.
Autoalan keskusliitto ja Autotuojat ry epäilevät myös, että VM:n tavoite autokaupan verotulojen kasvusta ei toteudu. Ministeriön talousarvioesityksessä autoverotuoton on budjetoitu kasvavan 144 miljoonaa euroa 130 000 uuden auton myynnillä.
– Pelkkä autoveron korotus leikkaa myyntiä 10 000 autolla ensi vuonna. Tämä laskisi autoveron kertymää 75 miljoonalla eurolla. Tämän lisäksi valtiolta jäisi saamatta 50 miljoonaa euroa arvonlisäveroja.
Autokanta nuorenee hitaasti
Samaan aikaan kun uusien autojen kauppa takkuaa, käytettyjen myynti sujuu Pekka Rissan mukaan hyvin.
Hallitusohjelmassa tavoitellaan kuitenkin myös autokannan uudistamista ilmasto- ja ympäristöhaittojen vähentämiseksi. Autoala epäilee, että veronkorotus romuttaisi tavoitteen.
Suomessa on tällä hetkellä EU:n toiseksi vanhin autokanta. Kun uusien autojen hiilidioksidipäästöt ovat 149,6 grammaa kilometrillä, vanhempien käytössä olevien päästöt ovat 195 grammaa.
– Jos verotus kiristyy, uusien autojen kauppa vähenee. Jo nykyisellä autoverolla moni päättää pitää autonsa mahdollisimman pitkään. Mieluummin korjataan vanhaa kuin ostetaan uusi, Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio kertoo.
Järjestöjen mukaan autoveron alarajan laskeminen on kädenojennus sähköautoja ja muita erittäin vähäpäästöisiä autoja kohtaan.
Tällä hetkellä sähköauton käyttäjä joutuu Suomessa maksamaan sekä veroa sähköstä että ns. käyttövoimaveron. Autoala haluaisi karsia niitäkin.
– Norjassa sähköautot saavat anteeksi sekä autoveron että arvonlisäveron. Tanskassa ja Ruotsissa kaikkien erittäin vähäpäästöisten autojen hankintaa tuetaan yli 5 000 euron hankintatuella, Tero Kallio kertoo.