Presidentinvaalien kampanjatoimistot lähtevät täynnä taistelutahtoa ensimmäisen kierroksen viimeiselle kampanjaviikolle.
Ennakkoäänestys päättyy tänään tiistaina ja vaalihuoneistot avautuvat vaalipäivänä sunnuntaina kello 9.00.
Viikonlopun laimean ennakkoäänestyksen perusteella ennakköäänestysaktiivisuus on jäämässä matalaksi. Sunnuntain saldo oli 834 000 äänestäjä, noin 20 prosenttia.
Kuusi vuotta sitten ennakkoäänen antoi 31,4 prosenttia äänioikeutetuista.
Ihmiset miettivät ehdokastaan viikonloppuun asti, päättelee Paavo Lipposen kampanjapäällikkö Esko Ranto.
– Kaikki on vielä mahdollista, tämä viikko ratkaisee. Neljällä ehdokkaalla on tasavertaiset mahdollisuudet päästä Niinistön vastustajaksi toiselle kierrokselle.
Television vaaliohjelmat nousevat kiriviikolla tärkeään rooliin ja niitä nähdään lähes joka ilta. Sarjan aloittaa tiistaina Helsingin Sanomien mediatorin vaalikeskustelu, joka televisioidaan neloskanavalla. Keskiviikkona on vuorossa on MTV3:n suuri vaalikeskustelu ja torstaina YLEn vastaava.
Vastaisku gallupeille
Helsingin Sanomat, MTV3 ja YLE ovat osallistuneet myös gallupien tehtailuun. On mahdollista, että viimeisten mielipidetiedustelujen julkistukset ajoittuvat perättäisiksi päiviksi vaalikeskustelujen yhteyteen.
Rannon mukaan Lipposen kampanja menee erittäin hyvin, vaikka se ei kumma kyllä vielä näy kannatusluvuissa. Hän ennakoi, että vaalikentillä muhii vastaisku gallupeille.
– Kaikkialta Suomesta on tullut rohkaisevia viestejä. Niiden mukaan meidän vaalikojuilla on yhtä paljon ihmisiä, kuin muilla yhteensä, Ranto kuvailee.
Tuleeko toista kierrosta?
Sauli Niinistön kampanja lähtee luottavaisin mielin loppukiriin. Ehdokas on keikkunut mielipidemittauksissa aivan omassa luokassaan ja viimeisimmänkin mittauksen mukaan Niinistön kannatus lähentelee 50:tä prosenttia.
– Emme mieti, tuleeko toista kierrosta. Vaalia käydään niin pitkään kuin tarvitaan, sanoo Niinistön kampanjapäällikkö ja kokoomuksen puoluesihteeri Taru Tujunen.
Erityisiä ”koukkuja” viimeiselle viikolle ei ole varattu. Tekemistä jatketaan omaksutulla linjalla. Loppua kohti kampanja on nousujohteinen, kiertämistä ja mainontaa lisätään, Tujunen sanoo.
Vaalibileet vetävät väkeä
Paavo Arhinmäen kampanjatoimistossa viimeiseen taistoon lähdetään mieliala korkealla. Kampanjapäällikkönä toimiva vasemmistoliiton puoluesihteeri Sirpa Puhakka kertoo Arhinmäen kannatuksen olevan kasvussa ja ehdokkaan vetoavan erityisesti nuoriin.
– Vaalibileissä tehdään yleisöennätyksiä. Jos Soini kehuu tavanneensa viime viikonlopun aikana tuhat kannattajaa, niin Arhinmäki ei jäänyt hänestä juurikaan jälkeen.
Televisiomainoksia ei viimeiselläkään viikolla nähdä vaan Arhinmäen kampanja luottaa printti- ja sosiaaliseen mediaan sekä jalkatyöhön.
Viimeisen viikon uutuutena tulee kolmen taiteilijan tekemät vaalijulisteet, joita leviää 300 kappaletta ympäri maata.
– Ne kelpaisivat koska tahansa Kiasman modernin taiteen näyttelyyn, Puhakka kehuu.
Väyrysellä kilometrejä takana
Paavo Väyrysen kampanjasta Petri Neittaanmäki lähtee ensimmäisen kierroksen loppurutistukseen suurin toivein, kuten ehdokas itsekin.
– Kakkospaikka on voitto ensimmäisessä vaiheessa, ja siihen uskomme.
Neittaanmäki tietää keskustan ja Väyrysen kannatuksen vähäisemmäksi pääkaupunkiseudulla kuin maakunnissa.
– Kannatuksen pääpaino on kehäkolmosen ulkopuolella. Esimerkiksi Pohjois-Suomesta tullaan ottamaan todella kova tulos.
Neittaanmäen mukaan Väyrysellä on ollut kaikkiaan noin 450 kampanjatilaisuutta ja niissä on käynyt ihmisiä noin 10 000. Kaikkiaan Väyrynen on Neittaanmäen laskujen mukaan tavannut henkilökohtaisesti noin 45 000 ihmistä vaalikampanjansa aikana.
– Ja saman verran on ajokilometrejä takana.