Vaikka poliisia pakenevat kaaharit jäävät lähes poikkeuksetta kiinni, epätoivoiset pakoyritykset näyttävät Suomessa lisääntyneen.
Keski-Suomen liikenteessä sattui viikon sisällä kolme tapausta, joissa poliisipartiolta yritettiin päästä karkuun kovaa ylinopeutta ajaen.
Aamuyöllä 8. heinäkuuta lähti kortiton 17-vuotias nuorukainen Saarijärven keskustassa poliisipartiota pakoon 50 kilometrin nopeusrajoitusalueella lähes 120 kilometrin tuntinopeudella. Poliisin kiinni saama nuorimies puhalsi ajon jälkeen törkeän rattijuopumuksen ylittävän 1.3 promillen lukeman. Autossa oli kaksi matkustajaa, joista toinen oli luovuttanut autonsa alaikäisen humalaisen kuljetettavaksi.
Saman vuorokauden kuluessa naapuripitäjässä Karstulassa tuli poliisipartiota 13-tiellä vastaan moottoripyörä, jolle mitattiin nopeutta 174 kilometriä tunnissa satasen rajoitusalueella. Motoristi ei totellut pysäytysmerkkiä, vaan ajoi yli 200 kilometrin tuntinopeudella partiota pakoon. Poliisipartio menetti näköyhteyden useita vaaratilanteita aiheuttaneeseen motoristiin, mutta sai hurjastelijan kiinni yleisövihjeiden perusteella.
Varhain viime lauantaiaamuna Jyväskylän Keljon moottoritieosuudella poliisipartiota vastaan tuli 188 km/h nopeudella henkilöauto, joka pakeni poliisimoottoripyörää noin 200 km tunnissa satasen rajoitusalueella ja sitten vielä reilun 100 km/h -nopeudella kevyenliikenteen väylällä. Poliisi sai kiinni 16-vuotiaan nuoren, joka puhalsi alkometriin 072 promillen lukemat.
Näyttävät lisääntyneen
Keski-Suomen kolme tapausta viikon sisällä voi olla sattumaakin, mutta ylikonstaapeli Teemu Äikäs Liikkuvasta poliisista arvelee pakojen muutenkin yleistyneen.
– Ei meillä ole mitään tilastoa tapauksista, mutta jonkinlainen nouseva trendi niissä näyttää olevan. Ainakin täällä Turun suunnassa, jossa itse työskentelen, pakotapaukset ovat lisääntyneet.
Osaltaan lisääntymisvaikutelmaa voi vahvistaa se , että nykyään poliisi tiedottaa tällaisista tapauksista aktiivisemmin kuin ennen.
– Aikaisemmin tapauksista saatettiin vaietakin, kun arveltiin joidenkin voivan ottaa niistä mallia.
Heijastaa yleistä piittaamattomuutta
Pakotapaukset ovat Äikäksen mukaan hyvin hankala ilmiö niin pakenevan kuljettajan, poliisin kuin sivullistenkin kannalta.
– Paot ovat yleensä hyvin epätoivoisia ja harkitsemattomia tekoja, joissa otetaan kovia riskejä. Paoissa ei ole mitään järkeä, sillä lähes poikkeuksetta pakenijat jäävät kiinni.
Isoja riskejä otetaan poliisin mukaan hyvinkin erilaisista syistä. Ylinopeuden lisäksi syynä voi olla esimerkiksi kortittomuus, katsastamaton tai anastettu auto ja varsin usein alkoholi tai muut päihteet.
Ylikonstaapeli Äikäs arvioi pakojen heijastavan yleistä piittaamattomuutta, joka hänen mukaansa tuntuu liikenteessä viime vuosina lisääntyneen.