Niinistö vetosi yhteisvastuuseen nuorten tukemiseksi
Nuorten syrjäytyminen on ehkäistävissä, ainakin periaatteessa, uskottiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja Opetushallituksen yhteisseminaarissa Helsingissä tiistaina.
Seminaarin avannut Tasavallan presidentti Sauli Niinistö vetosi yhteistyön puolesta nuorten parhaaksi.
– Syrjäytyminen ei ole luonnonilmiö, jolle emme mitään mahtaisi. Yksin meistä kukaan ei voi sitä poistaa, yhdessä se on mahdollista, Niinistö totesi.
Hän korosti lapsen ja nuoren tarvitsevan vierelleen luotettavia aikuisia kanssakulkijoita.
– Tarvitsemme yhteisen vastuun kantajia. Jokainen meistä on näkijä, jokainen meistä on tekijä, presidentti vetosi.
Syrjäytymiselle altistavia tekijöitä ovat seminaarin mukaan esimerkiksi maahanmuuton tai köyhyyden tuoma erillisyyden kokemus tai vanhemman päihde- tai mielenterveysongelmat.
Suojaavia vastavoimia ovat puolestaan mm. lämpimät ihmissuhteet kasvuympäristössä tai onnistuminen koulunkäynnissä.
Ennaltaehkäisy on avain
Terveyden ja hyvinvointilaitoksen pääjohtaja Pekka Puskan mukaan pohjimmiltaan syrjäytymisessä ja sen ehkäisyssä on kysymys suomalaisen yhteiskunnan yleisistä asenteista. Kuitenkin myös palvelujärjestelmä voi tehdä paljon lasten ja nuorten hyväksi, Puska tähdensi.
Toimiva palvelujärjestelmä kysyy Puskan mukaan rahaa, mutta aina ei ole kysymys siitäkään. Ennalta ehkäisy on Puskan mukaan onnistuneen syrjäytymisen estämisen avainkysymys.
– Esimerkiksi vaikuttava alkoholipolitiikka ei vaadi rahaa, mutta tuo suuria säästöjä.
Säästöjä syntyy Puskan mukaan mm. päihdehuollon sekä kalliin ja lisääntyvän huostaanoton kustannuksista.
Koulutustakuusta apua
Rehtori Jari Andersson Sastamalasta oli laskenut noin 10 000 vuosittaisen huostaanoton vuotuiset kustannukset lähes yhdeksi miljardiksi euroksi. Sastamalassa yhden huostaanoton vuosikustannukset ovat hänen mukaansa noin 97 000 euroa.
Opetushallituksen pääjohtaja Aulis Pitkälä piti koulutustakuuta merkittävänä syrjäytymistä ehkäisevänä toimena. Koulutustakuu turvaa jokaiselle peruskoulun päättäjälle toisen asteen koulutuspaikan.
Peruskoulu kehittää Pitkälän mukaan kolmiportaista tukijärjestelmää. Siihen kuuluvat kaikille suunnattu perusopetus, tehostettu tuki sitä tarvitseville sekä erityinen tuki putoamisvaarassa oleville oppilaille.