KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

”Säästää 50 000 henkeä”- Europarlamentti hyväksyi rikkidirektiivin

Tiistaina hyväksytty direktiivi leikkaa valtaosan meriliikenteen rikkipäästöistä.

Tiistaina hyväksytty direktiivi leikkaa valtaosan meriliikenteen rikkipäästöistä. Kuva: Lehtikuva/ Mikko Stig

Työpaikat vai ihmishenget? Tästä kiistellään yhä europarlamentin hyväksyttyä tiistaina meriliikenteen polttoaineen rikkipitoisuuksia koskevat tiukemmat säännöt.

Kai Hirvasnoro
11.9.2012 14.48

Euroopan parlamentti hyväksyi tiistaina äänin 606–55 Strasbourgissa meriliikenteen rikkipäästörajoituksia koskevan direktiivin. Se määrää Itämeren päästörajoitusalueella laivojen polttoaineiden rikkipitoisuudeksi korkeintaan 0,1 prosenttia vuoden 2015 alusta lähtien.

– Rikkipitoisuuksien alentaminen auttaa vähentämään laivojen polttoainepäästöjen aiheuttamia ilmansaasteita ja niistä johtuvia ennenaikaisia kuolemia, joita arvioidaan olevan 50 000 vuosittain, perustelee mietinnön esitellyt europarlamentaarikko Satu Hassi (vihr.) direktiiviä, joka on suututtanut vientiteollisuuden ja sitä edustavat ammattiliitot.

”Hyydyttää investoinnit”

ILMOITUS
ILMOITUS

Esimerkiksi metsäteollisuus on uhannut pysäyttää Suomessa lisää paperikoneita, koska merikuljetukset kallistuvat arviolta 200 miljoonalla eurolla, mikä vastaa yli 5 000 henkilön keskimääräistä vuosiansiota. Teollisuuden ja palkansaajien mukaan enimmillään direktiivistä aiheutuvat lisäkustannukset voivat nousta 1 200 miljoonaan euroon vuodessa, mikä vastaa 20 000 työpaikan kustannuksia.

Tiistaina Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen sanoi direktiivistä aiheutuvan toimintaympäristön epävarmuuden johtavan investointien hyytymiseen.

– Suomen metsäteollisuudelle syntyvät niin isot lisäkustannukset, että ilman kompensaatiota tuotantoa ohjautuu pois Suomesta direktiivin astuessa voimaan vuonna 2015, Jaatinen varoitti.

Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala piti direktiivistä aiheutuvia lisäkustannuksia sietämättöminä, sillä niitä ei voida siirtää Suomessa tuotettujen tuotteiden hintaan.

Vanhala patisti hallitusta ottamaan vastuun teollisten työpaikkojen kohtalosta Suomessa ja toteuttamaan kompensaatiot täysimääräisenä.

– Viimeistään ensi talven kehysriihessä valtiovallan on tehtävä päätökset siitä, aikooko se pitää metsäteollisuuden Suomessa vai ei, Jaatinen ja Vanhala totesivat Metsäteollisuuden ja Paperiliiton yhteisessä tiedotteessa.

”Töitä suomalaisille”

Elinkeinoministeri Jyri Häkämies (kok.) on aiemmin muistuttanut rikkidirektiivin olevan suomalaiselle teknologiateollisuudelle töitä tuova haaste.

– Laivoihin hankitaan rikkipesureita ja uudet laivatilaukset kohdistuvat niille telakoille, jotka panostavat ympäristöystävällisiin ratkaisuihin. Puhtaampia polttoaineita käyttävät alukset ovat tulevaisuutta ja tähän suomalaiset telakat ovat panostaneetkin, muistutti Häkämies toukokuussa.

Tiistaina Häkämies muistutti hallituksen sopineen budjettiriihessä, että ensi kevään kehysneuvotteluihin tuodaan ehdotus rikkidirektiivin kustannusten kompensoimiseksi. Hän toivoi, että teollisuus, työnantajat ja työntekijät aloittavat varautumisen rikkidirektiivin voimaantulon jälkeiseen aikaan.

– Rikkidirektiivin kustannukset ja teollisuuden huoli on vakavasti huomioitu. Nyt olisi kuitenkin aika keskittyä ratkaisuiden etsimiseen ja varautumiseen.

Ensi vuonna hallitus panostaa rikkipesureihin.

– Pesureiden käyttöönotto on sekä ympäristöystävällinen ratkaisu että kannustaa myös uuden teknologian kehittämiseen. Myös päätös polttoaineena käytettävän nesteytetyn kaasun LNG-infrastruktuurin suunnittelusta on pidemmällä aikavälillä Suomen kannalta hyvä ratkaisu, Häkämies sanoi.

Teollisuudelle tukea vai ei?

Suomalaiset europarlamentaarikot ovat eri mieltä siitä, voiko valtio tukea teollisuutta siirtymäkauden kustannuksissa. Satu Hassin mukaan direktiivi antaa mahdollisuuden valtionapuun teollisuuden siirtymäkauden kustannusten auttamiseksi tavanomaista joustavammin. Kokoomuksen europarlamentaarikon Petri Sarvamaan mukaan EU:n komissiosta on kuitenkin ilmoitettu Suomelle, että valtionapu rikkoisi EU:n kilpailusääntöjä.

– Tilanne on täysin järjetön. Jos jokin EU:n alueella vääristää kilpailua, se on tämä direktiivi. Ei voi olla niin, että yhden jäsenvaltion vientiteollisuus joutuu pitkien kuljetusmatkojen takia täysin mahdottomaan alakynteen rahdin kustannuksissa, Sarvamaa tiedotti tiistaina.

”Hintaa ei arvioitu ajoissa”

Rikkidirektiivi valmisteltiin viime vaalikaudella. Direktiivin vastustajien mukaan edellinen hallitus ja sen liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) nukkuivat ratkaisevalla hetkellä. Vehviläinen puolustautui tiistaina kuulleensa kansainvälisistä neuvotteluista vasta, kun ne olivat ohi. Hän ei saanut Matti Vanhasen (kesk.) hallitukselta mandaattia sille, että Suomi olisi jäänyt direktiivin ulkopuolelle.

Vehviläisen mukaan Suomessa eikä EU:ssa ei riittävän ajoissa selvitetty ja arvioitu matalarikkisen polttoaineen saatavuutta ja hintaa.

”Muut päästöt leikattu jo”

Satu Hassin mukaan kyseessä on tämän vaalikauden tärkein terveysuudistus.

– Tehtaiden, voimalaitosten ja autojen rikkipäästöjä on pahimmista päivistä leikattu jo noin 90 prosenttia. On aika panna aisoihin myös laivaliikenteen päästöt. Laivoissa poltetaan tällä hetkellä niin likaista polttoainetta, että vastaavaa ei ole vuosikymmeniin sallittu missään muualla ilman savukaasujen puhdistusta. Jos laivojen saasteita ei vähennettäisi, niiden rikkipäästöt EU-meriltä kasvaisivat tällä vuosikymmenellä suuremmiksi kuin kaikkien EU-maiden tehtaiden, voimalaitosten ja liikenteen rikkipäästöt yhteensä, Hassi perusteli direktiiviä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Rajaton kulttuuri tuottaa rajattomia ihmisiä, mutta monet rajat ovat olemassa hyvästä syystä

Porsaiden kastraatiokieltoa ollaan purkamassa.

Saako teollisuus tahtonsa läpi? Ministeriin vedotaan kastraatiokiellon pitämiseksi

Veronika Honkasalo puhuu eduskunnan täysitunnossa. Vieressä seuraavat vasemmistoliiton kansanedustajat Pia Lohikoski ja Mai Kivelä.

Saako Suomen ulkopolitiikasta selvää? ”Haparointia”

Suomea johtavat tällä hetkellä miespresidentti ja miespääministeri, mutta enemmistö ministereistä on naisia.

Naisia on yhä vähemmän ministereinä: ”Maailma todistaa tällä hetkellä naisten poliittisen johtajuuden murenemista”

Uusimmat

Rajaton kulttuuri tuottaa rajattomia ihmisiä, mutta monet rajat ovat olemassa hyvästä syystä

Porsaiden kastraatiokieltoa ollaan purkamassa.

Saako teollisuus tahtonsa läpi? Ministeriin vedotaan kastraatiokiellon pitämiseksi

Veronika Honkasalo puhuu eduskunnan täysitunnossa. Vieressä seuraavat vasemmistoliiton kansanedustajat Pia Lohikoski ja Mai Kivelä.

Saako Suomen ulkopolitiikasta selvää? ”Haparointia”

Suomea johtavat tällä hetkellä miespresidentti ja miespääministeri, mutta enemmistö ministereistä on naisia.

Naisia on yhä vähemmän ministereinä: ”Maailma todistaa tällä hetkellä naisten poliittisen johtajuuden murenemista”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
02

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
03

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

 
04

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

 
05

Sunnuntaivieras: Onko vankila välttämätön? Vankeuslaitoksen kritiikki on osa vasemmistolaista ja feminististä visiota

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kommentti: Persujen ”veneenkeikutus” on silkkaa suunsoittoa – Miksi hallitus kaatuisi, kun kaatumisesta ei olisi sille mitään hyötyä?

17.06.2025

Vasemmistoliiton Koskela irvailee Purran saksikättä: ”Kuka tahansa vähänkään taloudesta ymmärtävä olisi voinut arvata, että näin tässä käy”

17.06.2025

Jalkaväkimiinasopimus: ”Hätiköity päätös”

16.06.2025

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

16.06.2025

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

16.06.2025

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

16.06.2025

Ukraina tyrmäsi Pikkuhuuhkajat

15.06.2025

Joona Keskitalo on täysin ilmiliekeissä kolmannessa Takamailla-jännärissä Tunturi, joka ulvoi

15.06.2025

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

15.06.2025

Grönlannin itsenäisyys saa vielä odottaa – Syynä Trumpin provokaatiot

15.06.2025

Nuoren Kuhalan erottaa vanhasta vain valuutta eli Kuoleman kurkkupurkit tarjoaa takuuvarmaa viihdettä ja virnettä

14.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – huumorin, erotiikan ja eurohumpan ysäri

14.06.2025

Jalkaväkimiinapäätöstä tehdään kiireessä: ”Hätäinen päätös, farssi ja demokratian irvikuva”

13.06.2025

Vasemmistoliitto tyrmää jalkaväkimiinojen viennin: ”On täysin käsittämätöntä, että vientiä edes pohditaan”

13.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään