Kabotaasi
Kabotaasilla tarkoitetaan maan sisäisiä tilapäisiä kuljetuksia vieraan maan rekisterissä olevalla ajoneuvolla ja tällä hetkellä se on rajoitettu kolmeen lastin purkaukseen ja lastaamiseen viikon sisällä. Tämän jälkeen auton on poistuttava maasta.
Kabotaasissa työntekijöihin pitäisi noudattaa kabotaasivaltion kansallista lainsäädäntöä sekä kaikkia kansallisia velvoitteita.
Suomessa suoritettavista ajoista pitäisi maksaa suomalaisen työehtosopimuksen mukainen palkka.
Lähde: AKT
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton sihteerin Harri Pasasen mukaan Itä-Euroopasta tulevat kuljettajat ovat rajat ylittävässä liikenteessä orjan asemassa. Hän syyttää kansainvälistä kuljetusalaa lainsäädännön törkeästä ylenkatsomisesta ja sosiaalisesta dumppauksesta.
– Monikansalliset kuljetusyritykset rekrytoivat vuokratyövoimaa laittomilta postilaatikkoyrityksiltä sieltä mistä halvimmalla saavat. Hädänalaisten ihmisten asemaa käytetään törkeästi hyväksi. Näiden kuljettajien elämä on alle ihmisarvon, Pasanen sanoo.
AKT vaatii kuljetusammattilaisille ihmisarvoista kohtelua. Liitossa pelätään, että tilanne riistäytyy pahemmaksi, mikäli EU:n komissio saa tahtonsa läpi kabotaasiliikenteen täydellisestä vapauttamisesta vuonna 2014.
Tuho uhkaa kuljetusalaa
Pasasen mukaan suomalaista kuljetuselinkeinoa uhkaa tuho, koska liikenteen vapauduttua ei olisi enää mahdollisuutta valvoa, kuka kuormia ajaa ja millä ehdoilla.
– Jo nyt laiton kabotaasi häiritsee rehellisesti toimivien kuljetusyritysten toimintaa merkittävästi, Pasanen sanoo.
AKT aikoo reagoida voimakkaasti laittomaan kabotaasiin lähiaikoina.
Pasanen kertoo, että kabotaasisäännöksiä rikotaan räikeästi, eivätkä esimerkiksi Suomessa ajavat ulkomaalaiset kuljettajat suinkaan saa heille kuuluvaa suomalaisen työehtosopimuksen mukaista korvausta työstään.
– Kuljettajia ajatetaan 300–400 euron kuukausipalkalla. Yleensä palkka määräytyy ajettujen kilometrien mukaan, joka houkuttaa kuljettajia rikkomaan ajo- ja lepoaikasäädöksiä, hän sanoo.
Toimintaviikolla kampanjoidaan kunnioituksen puolesta
Perinteistä kansainvälistä raskaan liikenteen toimintaviikkoa vietetään tänä vuonna 16:nnen kerran. Toimintaviikon kansainvälisenä teemana on tänä vuonna kuljetusammattilaisten kunnioittaminen.
Brysselissä järjestetään tiistaina laaja mielenilmaus kuljettajien oikeuksien puolesta laittomuuksia ja surkeita elinolosuhteita vastaan. Mielenilmaukseen odotetaan yli 700:aa raskaan liikenteen ammattiyhdistysaktiivia yhdeksästä maasta. Mielenilmauksen organisoi Euroopan kuljetustyöntekijöiden liitto ETF, joka yhteistyössä jäsenliittojensa kanssa on tehnyt tutkimuksen rajat ylittävän liikenteen kuljettajien työ- ja elinolosuhteista.
Suomessa kampanjoidaan 8.–9. lokakuuta. AKT:n toimitsijat ja johto jalkautuvat keskeisille linja-autoasemille, suosituille raskaan liikenteen taukopaikoille sekä Vuosaaren ja Mussalon satamiin jakamaan kuljettajille tietoa järjestäytymisen tärkeydestä sekä kabotaasiliikenteen säädöksistä.
Kabotaasi
Kabotaasilla tarkoitetaan maan sisäisiä tilapäisiä kuljetuksia vieraan maan rekisterissä olevalla ajoneuvolla ja tällä hetkellä se on rajoitettu kolmeen lastin purkaukseen ja lastaamiseen viikon sisällä. Tämän jälkeen auton on poistuttava maasta.
Kabotaasissa työntekijöihin pitäisi noudattaa kabotaasivaltion kansallista lainsäädäntöä sekä kaikkia kansallisia velvoitteita.
Suomessa suoritettavista ajoista pitäisi maksaa suomalaisen työehtosopimuksen mukainen palkka.
Lähde: AKT