Suomi on pääministeri Jyrki Kataisen (kok.) mukaan valmis osallistumaan Horneteillaan Islannin ilmavalvontaan vuoden 2014 alkupuolella. Vaikka hallitus ja presidentti näyttävät utvan eli ulko- ja turvallisuuspoliittisen ministerivaliokunnan linjauksen mukaisesti vihreätä valoa Islannin pyynnölle, niin asia ei kuitenkaan ole sillä selvä.
Vasemmistoliitto jätti päätökseen varauman, jossa se suhtautuu kriittisesti lupaukseen ja haluaa lisätietoja.
Myöskään SDP:n ryhmä ei MTV:n uutisten mukaan ole hyväksynyt operaatiota ja vaatii lisäselvityksiä. Ratkaisu jää eduskunnan käsiin. Asian juridinen puoli onkin syytä selvittää tarkoin, ennen kuin hävittäjät päätetään lähettää Islantiin.
Kun hävittäjien tarkkaa tehtävääkään ei tiedetä, niin lisätietojen vaatiminen on paikallaan. Pelkkä ilmavalvonta yhdessä Ruotsin kanssa on nimittäin ihan eri asia, kuin jos Hornetit määrätään tekemään myös tunnistuslentoja. Voiko Suomi ylipäätään tehdä niitä nykyisten lakiemme puitteissa?
Eduskunnan onkin saatava seikkaperäinen selvitys siitä, mitä aiotaan ja mitä Nato haluaa? Muitakin tärkeitä yksityiskohtia on auki kuten se, aseistetaanko hävittäjät ja millaiset ovat suomalaiskoneiden toimintavaltuudet?
Nyt tehtyä periaatepäätöstä perustellaan ennen muuta pohjoismaisella turvallisuus- ja puolustuspoliittisella yhteistyöllä. Tällainen yhteistoiminta on sinänsä kannatettavaa ja sitähän on vuosien mittaan myös tehty, mutta tähän asiaan liittyy muutakin. Sotilasliittoon kuulumattomat Suomi ja Ruotsi lentäisivät Nato-maa Islannin ilmatilassa Nato-maa Norjan valvontavuorolla. Sellainen kombinaatio ei ole ongelmaton, vaikka Suomi on aiemminkin tehnyt rauhankumppanina yhteistyötä Naton kanssa.
Suomen Hornetit käyttävät nytkin yhteisiä tutka- ja satelliittijärjestelmiä. Käytännössä valvonta toteutuisikin Naton kattavan ilmavalvontakoneiston alaisuudessa, sillä eri pohjoismaiden ilmavoimat on mukautettu Nato-standardeihin.
Yhteistoiminta myös maksaa. Puolustusvoimien edustajat tosin vakuuttavat, että sama raha kuluisi lentoharjoitteluun Suomessa siinäkin tapauksessa, jos Islantiin lähtö ei toteudu.