Kolmannen aallon populismi käyttää hyväkseen naistenlehtien ja viihdeohjelmien tarjoamaa julkisuutta. Kiiltäviin sivuihin kääritty viesti ei ole poliittisesti merkityksetöntä, kirjoittaa Laura Parkkinen Politiikasta.fi -blogissa.
Naistenlehtiin itsekin kirjoittanut Laura Parkkinen valmistelee väitöskirjaa populismista.
Parkkisen mukaan viihdejulkisuuden taitava käyttö on siivittänyt puolueiden johtajien suosiota. Populistisissa puolueissa vallassa ovat nyt monissa maissa 40-vuotiaat edellisten johtajien tyttäret. He ovat astetta isiään liberaalimpia ja valokuvauksellisempia, mutta perusajatuksiltaan samanlaisia. ”Tyttäriin” luetaan feminismiä ja aborttia puolustavan Marine Le Penin lisäksi avoimesti homoseksuaali Hollannin Gert Wildeers, Laura Parkkinen kirjoittaa.
”Ennen kaikkea äiti”
Parkkisen mukaan Marine Le Pen kampanjoi näyttävästi yksityisyydellään. Hän kertoo avoimesti nuuskivansa alennusmyynneissä, rakkauselämästään ja laihdutuksesta. Nettisivuillaan hän kertoo olevansa ennen kaikkea ”äiti”.
Kolmannen aallon populismi käyttää hyväkseen viihteellisyyttä ja sulautuu osaksi valtavirtaa; viihteellisyyden kautta populisti esitetään ennen kaikkea ”ihmisenä”, Parkkinen toteaa.
”Jussi tykkää pullasta”
Suomessa avaus tähän suuntaan oli muutama viikko sitten Me Naiset -lehdessä julkaistu Jussi ja Hilla Halla-ahon parisuhdehaastattelu.
Kielitieteilijävaimo Hilla tunnusti siinä miettineensä jo ensimmäisillä treffeillä, miten hyvin Jussin sukunimi sopisi hänen etunimeensä. Kosinta tapahtui Shellillä: ”Tuleeko Hilla vaimoksi Jussille?”, tiedotusvälineisiin yleensä vainoharhaisesti suhtautuva Jussi Halla-aho kertoo haastattelussa.
Lisäksi hän tunnustaa pitävänsä pullasta ja nauravansa lapsiensa kielellisille sutkauksille.
”Naistenlehtien ja viihdeohjelmien tarjoama julkisuus on eräs tärkeimpiä kolmannen aallon populismin väylistä. Se verhoaa viestinsä viihteellisyyteen ja kiiltäviin sivuihin, mutta on kaikkea muuta kuin poliittisesti merkityksetöntä”, Laura Parkkinen toteaa.