Hänen mukaansa hallitus aikoo vaatia Ranskalta selvityksiä siitä, ovatko sen tukitoimet EU:ssa hyväksyttyjen pelisääntöjen mukaiset ja onko Ranska noudattanut kilpailulakia. Kyse ei tässä vaiheessa ole kantelusta vaan tiedustelusta. Vapaavuori totesi, ettei hänellä ole tietoa siitä, mitä keinoja Ranska on käyttänyt.
Vapaavuori sanoi hallituksen talouspoliittisen ministerivaliokunnan käsitelleen tukea yksitoista kertaa ja tehneen kolmesti päätöksen. Joka kerta on asiantuntijalausuntojen perusteellakin päädytty samaan ratkaisuun.
Hän muistutti ministerivaliokunnan jäsenten toimivan virkavastuulla ja siksi kaikkia tukipäätöksen yksityiskohtia ei voida muun muassa liikesalaisuuksiin vedoten kertoa julki. Vapaavuori ilmoitti olevansa valmis eduskunnan talousvaliokunnan kuultavaksi asiassa. Siellä hän voisi avata salaisiakin yksityiskohtia vaitiolovelvollisuuden puitteissa.
Laina ei mahdollinen
Kyse tukipäätöksessä on ollut ministerin mukaan kokonaisuudesta, jonka osia ovat omistajan omat satsaukset, Turun telakan kilpailukyky sekä valtion toimet.
Valtio ei ole koskaan Vapaavuoren mukaan vaikuttanut näin vahvasti yksittäisen tilauksen saamiseksi Suomeen kuin tällä kertaa. Valtio oli valmis tukemaan telakkaa niin isoilla summilla, kuin se laillisesti oli mahdollista. Tilanne oli ylipäätään varsin erikoinen, kun korealainen pääomistaja pani kaksi omaa telakkaansa kilpailemaan keskenään ja jostakin syystä sitten suosivat ranskalaisia.
Valtio ei Vapaavuoren mukaan voinut lain puitteissa myöntää STX Finlandin vaatimaa 50 miljoonan euron lainaa telakalle ja vetosi liikesalaisuuksiin. Laina olisi hänen mukaansa ollut myös EU:n kilpailusäännösten vastainen.
Ministeri arvosteli tiedotustilaisuudessa myös sitä, että neuvotteluista oli vuodettu yksityiskohtia julkisuuteen; osa tiedoista piti paikkansa ja osa ei.
Vuorineuvos Martin Saarikangas totesi Ylen haastattelussa aiemmin aamulla, että Vapaavuori jäisi historiaan miehenä, joka tappoi suomalaisen telakkateollisuuden. Vapaavuori kommentoi tätä toteamalla kokeneen Saarikankaan tietävän, että asia ei ole näin yksinkertainen.
Vapaavuori kertoi Ranskan telakan ilmoittanee olevansa valmis yhteistyöhön Turun telakan kanssa risteilijän rakentamisessa.