Viikon kysymys
Kaupan arvion mukaan luomutuotteiden osuus kaikkien elintarvikkeiden myynnistä vuonna 2011 oli Suomessa 1,3 prosenttia. Osuuden uskotaan kasvavan jatkossa.
Mitä luomuruoka on, Pro Luomu ry:n toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila?
– Se on luomulaatujärjestelmän mukaan tuotettua ruokaa.
Mikä on luomulaatujärjestelmä?
– Siinä on määritelty lakisääteisesti, mitä esimerkiksi luomupelloilla tehdään, miten luomueläimiä kasvatetaan, miten luomuleipää leivoitaan tai mitä aineita luomumakaronilaatikkoon saa laittaa.
Pro Luomu on arvioinut, että luomuruoan myynti kasvoi viime vuonna neljänneksen. Jatkuuko kasvu tästä eteenpäin?
– Miksi luomukauppa hiipuisi, kun se on vihdoinkin lähtenyt meillä näin hyvin kasvuun. Kuluttajien kiinnostus pysyy ainakin samalla tasolla. Vaikea kuvitella asioita, jotka sitä heikentäisivät.
Mistä luomuruokaa kannattaa etsiä?
– Nykyään sitä löytää aika helposti ihan tavallisista päivittäistavarakaupoista. Valikoimat ovat kasvaneet reilusti.
– Toki tarjonnassa on paikkakuntakohtaisia eroja. Parhaimmat valikoimat löytyvät pääkaupunkiseudulta. Pohjoiseen päin mentäessä valikoimat pienenevät.
Onko luomulle riittävästi tuottajia?
– Tuottajien lukumäärä on kasvanut ja luomupinta-ala viljelyssä on nousussa, mutta aika monessa tuoteryhmässä on edelleen puutteita.
Mitä Pro Luomu -yhdistys tekee?
– Meillä on vain yksi tehtävä. Haluamme edistää luomun kasvua ja kehitystä Suomessa. Pyrimme lisäämään keskustelua ketjun toimijoiden välillä. Lisäksi pyrimme avaamaan pullonkauloja, joita tarjonnan ja kysynnän kohtaamisessa on.
– Tänä vuonna suuntaamme viestintää myös kuluttajille.
Maa- ja metsätalousministeriölläkin on luomutavoitteita. Mitä ministeriö tavoittelee?
– Ministeriö julkaisi jo maaliskuussa tavoitteen, että luomun pinta-alan tulisi olla 20 prosenttia kaikesta viljelyalasta vuoteen 2020 mennessä. Tällä hetkellä se on noin yhdeksän prosenttia.
– Kouluissa ja päiväkodeissa luomun osuus ruuasta tulisi ministeriön mukaan nostaa 20 prosenttiin. Se on aika kova tavoite.
– Luomuala itse tavoittelee myynnin kolminkertaistamista vuodesta 2011 vuoteen 2015 mennessä.