Ranskaan ei pidä mennä nyt antamaan laivanrakennuksessa suomalaisen suunnittelun tietotaitoa. Kansanedustaja Kari Uotila (vas.) on tätä mieltä.
STX-yhtiön Turun telakka hävisi vuoden lopussa saman yhtiön ranskalaistelakalle tarjouskilpailun loistoristeilijätilauksesta. Ranskalainen telakka viesti halusta yhteistyöhön suomalaisten kanssa heti saatuaan tilauksen.
– Ymmärrän, että suomalaisilla laitetoimittajilla ja alihankkijoilla on intressi myydä tavaraa laivaan, mutta olisin hyvin varovainen suunnitteluavun antamisessa, Uotila sanoo. Hän on entinen Helsingin telakan levyseppä ja pääluottamusmies.
– Osaamista ei kannata nyt antaa alennuksella kilpailijalle, joka vei tilauksen kyseenalaisessa kilpailussa. Se tarkoittaisi, että se pärjäisi seuraavissa tarjouskilpailuissa entistä paremmin meidän osaamisen avulla.
Hän arvioi, että amerikkalainen Royal Caribbean -varustamo otti riskin tilatessaan laivan Ranskasta, vaikka sille oli toimitettu onnistuneesti kaksi Turussa rakennettua sisaralusta.
– Riski voi konkretisoitua laivan myöhästymisenä ja huonona lopputuloksena. Jos näin käy, ehkä varustamo seuraavalla kerralla miettii, että kannattaa turvautua suomalaiseen osaamiseen.
Hän sanoo, että tarjouskilpailu ei tunnu täysin kestävän päivänvaloa.
– Tilanne oli outo, kun saman konsernin kaksi telakkaa kilpailutettiin keskenään ja väliin laitetaan veronmaksajien rahoja. Toivottavasti menettely läpivalaistaan.