KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Musiikki

Kansallisoopperan Thaïs: Ihanan intohimoista, loisteliasta oopperaa

Libreton ydin on Thaïsin (Sabina Cvilak) ja Athanaëlin (Jaakko Kortekangas) henkinen murros ja riisuutuminen rooleistaan.

Libreton ydin on Thaïsin (Sabina Cvilak) ja Athanaëlin (Jaakko Kortekangas) henkinen murros ja riisuutuminen rooleistaan. Kuva: Heikki Tuuli

Siskotuulikki Toijonen
28.1.2013 15.12

Hienoa, että Suomen Kansallisooppera on ottanut ohjelmistoonsa Jules Massenet´n kiehtovan, ihmisen osaa nautintojensa ja asketismin, maallisen ja uskonnollisuuden ristitulessa pohdiskelevan Thaïs-oopperan. Varhaiskristilliseen aikaan sijoittuvan oopperan libretto pohjautuu keskiaikaiseen legendaan. Se kertoo loisteliasta elämää viettävästä, kauneudestaan kuuluisasta kurtisaanista, jonka kerjäläismunkki käännyttää kaidalle tielle luvaten ikuista rakkautta ja elämää.

Anatole France puki legendan ensin runoelmaksi, sitten romaanimuotoon, ja kohtasi kirkon ankaraa paheksuntaa. Romaani päätyi kirkon kiellettyjen kirjojen listalle pysytellen siellä aina vuoteen 1966. Toteaahan munkki tarinan lopussa, että: ”Jumala, taivas, kaikki se ei ole mitään. Todellista on vain elämä maan päällä ja maallinen rakkaus”.

1894 Pariisissa kantaesitetyn eroottisuskonnollisen oopperan edellisestä Suomen esityksistä on vierähtänyt pian 80 vuotta.

ILMOITUS
ILMOITUS
Oopperan edetessä kurtisaanin ja pyhimyksen roolit vaihtuvat.

Vaikka Jules Massenet (1842–1912) oli 1800-luvun lopun merkittävin ranskalainen oopperasäveltäjä, hän jäi Giacomo Puccinin, Richard Straussin ja ihailemansa Richard Wagnerin varjoon. ”Gounod’n” tyttäreksikin parjatun Massenet´n musiikki on kaunista, tihkuvan romanttista ja sensuellia jos kohta imelääkin. Moinen feminiininen hempeily jäi taka-alalle toisen maailman sodan jälkeen, ja Massenet´n oopperat painuivat unholaan.

Suuren yleisön ikisuosikiksi on noussut Thaïsin toisen näytöksen keskivaiheilla soiva kaunis Meditaatio sooloviululle kurtisaanin uskonnollisen kääntymyksen kuvajaisena. Kansallisoopperan orkesterin konserttimestari Jukka Merjanen soitti sen sydämeenkäyvän kauniisti imelyyttä vältellen.

Askeesia ja erotiikkaa

Ohjaaja Nicola Raab on sijoittanut tapahtumat teatteriin, jossa rakkaudenjumalattariksi sonnustautuneet kurtisaanit ja heidän äveriäät asiakkaansa viettävät eroottisia orgioitaan. Välistä Thaïs vetäytyy ylelliseen budoaariinsa pohtimaan kauneutensa katoavaisuutta.

Francen romaanin askeesissa elävät munkit Raab on sijoittanut bordellin, jossa he silinterihatuissaan ja frakeissaan tarkkailevat maallista huumaa, jonka keskiössä kurtisaani Thaïs hehkuu ja viettelee.

Venus-uskontoa edustava Thaïs uhkuu aistillisuutta ja erotiikkaa vastavoimanaan askeetti, maallisista iloista kieltäytyvä kerjäläismunkki Athanaël, joka käännyttäessään kaunotarta Kristuksen morsiameksi rakastuu häneen tulisesti ja huomaa uskontonsa ja asketisminsa valheellisuuden. Thaïsin kuolinvuoteen äärellä hän tunnustaa lupauksiensa ikuisesta rakkaudesta olleen valheita ja kauniin kurtisaanin olevan hänen intohimojensa hämärä kohde.

Kun Thaïs suostuu Athanaëlin kutsuun ja seuraa häntä askeesiin ja luopuu omaisuudestaan, bordelli muuntuu aavikoksi, jonka kuumuudessa rääsyisiksi aavikkoveljiksi muuntuneet munkit ja uupunut Thaïs vaeltavat kohti luvattua kirkkautta.

Pyhän ja maallisen kamppailu

Esitys avaa tuon tuostakin eroottisesti vihjailevia, kauniita ja vaikuttavia näyttämökuvia, jotka ovat karuudessaan kauniita myös lopun autiomaakohtauksissa aina loppuhuipennukseen asti. Elämä on joko pelkkää teatteria tai ainakin toisaalla.

Libreton filosofisessa ytimessä on Thaïsin ja Athanaëlin henkinen murros ja riisuutuminen rooleistaan, pyhän ja maallisen inhimillinen kamppailu. Oopperan edetessä kurtisaanin ja pyhimyksen roolit vaihtuvat: pyhästä miehestä tulee syntinen, syntisestä naisesta pyhä.

Hieman naiivi kysymyksenasettelu paljastaa uskonnon valheellisuuden ja näyttäytyy eräänlaisena intohimon ja rakkauden oikeutuksen manifestina.

Haasteellinen nimirooli

Kurtisaani Thaïsin nimirooli, jonka Massenet sävelsi loisteliaalle amerikkalaissopraano Sybil Sandersonille (1865–1903) on haasteellinen äänellisesti ja näyttämöllisestikin. Tihkuvan vuolasmelodinen Thaïs on unelmarooli sensuellille ja soinnikkaalle sopraanolle, jolle diivan elkeet ovat vain hyväksi.

Aino Ackté esitti loisteliaasti tätä laajaa äänellistä rekisteriä vaativaa Thaïsin roolia 1900-luvun alussa. Yhtä onnekkaasti ei vaikeasta roolista selvinnyt nuori sopraano Helmi Liukkonen, joka menetti äänensä lopullisesti ennen ensi-iltaa 1934 Thaïsiksi sukeutuessaan.

Kuvan kauniille, sulokkaan sensuellille slovenialaiselle sopraano Sabina Cvilakille Thaïsin monisävyinen rooli on mittatilaustyö. Hän säteili näyttämöllisesti, ja ehkä hieman kovahko, mutta kuulaan kirkas ääni soi kauniisti kautta linjan.

Komeaääninen baritoni Jaakko Kortekangas uskostaan luopuvavana munkki Athanaëlina onnistuu hyvin roolissaan, joskaan hänen äänensä ei kaikin ajoin oikein tahdo kantaa. Nuoren filosofin, Nicciaan roolin laulaa ja näyttelee valloittavasti taitava tenori Luc Robert, ja muutkin solistivalinnat osuvat kohdalleen.

Kun ensi-illan upea esitys päättyi loisteliaaseen taivaallisen ja eroottisen musiikin hurmokseen, yleisö villiintyi, eikä aplodeista ollut tulla loppua. Bravo!

Jules Massenet: Thaïs. Suomen kansallisooppera, ohjaus Nicola Raab, lavastus ja puvut Johann Engels, valaistus Linus Fellbom, kapellimestari Mikko Franck. Ensi-ilta 25.2. Rooleissa: Sabina Cvilak, Jaakko Kortekangas, Luc Robert, Anna-Kristiina Kaappola, Hannele Aulasvuo, Jyrki Korhonen, Sari Nordqvist, Suomen Kansallisoopperan kuoro ja orkesteri, joht. Mikko Franck.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Jere kuvailisi Dragsvikin musiikkia ”The Mob meets the Chameleons”, Sirkku puhuisi brittianarkosta.

Avoimen poliittinen poppibändi – Dragsvik on kyllästynyt hyssyttelyyn

La Traviatan intiimeissä kohtauksissa häly ja loistokkuus häivytetään taka-alalle ja katse kohdistetaan solisteihin, heidän tunteidensa tulkintaan ja laulamisen taikaan.

Verdin kohtalokas La Traviata liikuttaa yli aikain rajain

Kissa osoittaa Apinalinna-levyllä hallitsevansa suvereenisti eri tyylilajit

Jytää ja purkkaa yhdistelevä Kissa on uudella levyllään vähemmän läpällä ja enemmän tosissaan

Laineen Kasperi palasi lavoille heti, kun se oli mahdollista.

Laineen Kasperi: ”Ennen laulettiin että mä rakastan sua, nykyään että sä rakastat mua”

Uusimmat

Markku Ropposen uuden Kuhalan viihdearvo nousee korkealle.

Nuoren Kuhalan erottaa vanhasta vain valuutta eli Kuoleman kurkkupurkit tarjoaa takuuvarmaa viihdettä ja virnettä

Raptori-yhtye lavalla Stadioncross-konsertissa vuonna 1990.

Toisenlaista väenmusiikkia – huumorin, erotiikan ja eurohumpan ysäri

Veronika Honkasalo.

Jalkaväkimiinapäätöstä tehdään kiireessä: ”Hätäinen päätös, farssi ja demokratian irvikuva”

Hallitus suunnittelee Suomen eroa jalkaväkimiinat kieltävästä Ottawan sopimuksesta.

Vasemmistoliitto tyrmää jalkaväkimiinojen viennin: ”On täysin käsittämätöntä, että vientiä edes pohditaan”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Orpon hallitus panee työttömät yhä ahtaammalle: Yhdestä virheestä seuraa työttömyysturvan menetys

 
02

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
03

Ammattikouluissa ei tuhottu vain yleissivistystä: ”Myös ammatillisissa aineissa rima laskettiin lattian tasolle”

 
04

Sunnuntaivieras: Onko vankila välttämätön? Vankeuslaitoksen kritiikki on osa vasemmistolaista ja feminististä visiota

 
05

SAK ihmettelee: Orpon hallitus hommasi kuskejaan yrittäjinä pitävän Woltin pomon Geneveen lobbaamaan työntekijöiden asemasta

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Turussa oppilasmäärä kasvoi tuhannella: ”Jättiluokkien suunnittelu ei herätä luottamusta”

13.06.2025

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

13.06.2025

Muuttuvat ajat, muuttuvat ajatukset – Tarja Halonen ja 12 muuta suomalaista kertovat, miten heidän ajattelunsa on muuttunut vuosien varrella

13.06.2025

Pikkuhuuhkajat oli lähellä kaataa Hollannin

13.06.2025

Elämänpuolustajan soturikunnia

12.06.2025

Kansanedustaja ihmettelee hallituksen taloudenpitoa: ”Rahaa ei ollut, kunnes sitä olikin”

11.06.2025

Taide ja kulttuuri puhdasta bisnestä? – Hallitus puhuu ”luovasta taloudesta”

11.06.2025

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

11.06.2025

Vasemmistoliiton puoluesihteeri lupaa: ”Jos kilpailevilla listoilla olleet henkilöt pyrkivät puolueen jäseneksi toisen yhdistyksen kautta, puoluehallitus ryhtyy toimiin”

11.06.2025

Vasemmistoliiton Pekonen oikaisee Ylen uutista puolustusmenojen kasvattamisesta: ”Tässä on nyt vedetty hieman mutkia suoraksi”

11.06.2025

Vasemmistoliitto vaatii Turulta apua Gazaan

11.06.2025

Eläintuotannon ytimessä on kiusallinen ja ratkaisematon ristiriita – eikä se koske vain eläinoikeuksia

11.06.2025

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

11.06.2025

Vasemmistoliiton Sarkkinen: Ensi viikolla Suomen olisi hyvä tunnustaa Palestiina

10.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025

250 miljardia syytä tukea Ukrainaa

18.03.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään