Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori (kok.) ei sulje pois sitäkään vaihtoehtoa, että valtio lähtisi telakkayhtiö STX Finlandin osaomistajaksi yhtiön pelastamiseksi.
Vapaavuoren mukaan telakkateollisuuden alihankinta- tai muista yrityksistä on kuitenkin saatava osaava ja vahva yritys vetäjäksi yhtiöiden yhteenliittymään, joka myös tulisi osaomistajaksi.
Telakoiden kilpailukykyä pohtivan työryhmän puheenjohtaja Ole Johansson on julkisuudessa vastustanut valtion omistajuutta STX Finlandissa. Vapaavuori kuittaa tällaiset kannanotot niiden esittäjien omiksi mielipiteiksi, joihin heillä on oikeus.
Vapaavuori painottaa kuitenkin, että STX:n korealaisomistaja on ilmoittanut kielteisen kantansa myydä osia yhtiöstä. Kaavailujen mukaan valtio, yhteenliittymä ja emo-STX olisivat kukin mukana kolmasosan osuudella Suomen telakkayhtiössä.
Elinkeinoministerin mukaan valtiovalta käy jatkuvasti neuvotteluja eri intressitahojen kanssa mukaan lukien korealaisomistajan, jotta jo päätetyt tilaukset saksalaiselta TUI-varustamolta voidaan varmistaa Suomeen.
Kaupungit valmiit omistukseen
Turun ja Rauman kaupungit ovat valmiit telakkayhtiön osaomistajiksi. Näin kertoivat Turun kaupunginjohtaja Aleksi Randell ja Rauman kaupunginjohtaja Kari Koski viime viikolla Yle Uutisille.
Kaupunginjohtajien mukaan omistus olisi väliaikaista. TUI-varustamon risteilijätilaus on kaupunginjohtajien päällimmäisenä huolenaiheena. STX:n osaomistukseen pitäisi saada kaupunginjohtajien mukaan myös telakan alihankintayrityksiä ja valtio.
Suomen kuntaliitossa suhtaudutaan varauksella kuntien osakkuuteen telakkayhtiössä. Osakkuutta pidetään riskialttiina sijoituksena.
STX Finland on tehnyt vuosia miinustulosta, ja Korean STX:n talous ei sekään ole hyvällä mallilla.
Siitä onko emo-STX halukas pitemmällä juoksulla myymään osakkuuksiaan STX Finlandista, ei ole tietoa. Se tiedetään, että Korean STX:n omistajat haluaisivat kotiuttaa huonoon kuntoon joutuneen konsernin varoja kotimaahan.
STX OSV kertoi joulukuussa, että italialainen, valtion omistama telakkayhtiö Fincantieri ostaa yhtiöstä hieman yli puolet noin 453 miljoonalla eurolla. Fincantieri on tehnyt ostotarjouksen lopuista samalla hinnalla. Koko kauppa maksaisi Fincantierille noin 900 miljoonaa euroa.
STX OSV:llä on viisi telakkaa Norjassa, kaksi Romaniassa, yksi Vietnamissa sekä yksi Brasiliassa.
Kyseessä 11000 henkilötyövuotta
TUI:lle tulevien kahden aluksen yksikköhinnaksi on arvioitu 400 miljoonaa euroa. Alusten työllistävä vaikutus telakalla ja alihankintaverkostossa on noin 11 000 henkilötyövuotta.
Kolmannen Oasis-luokan aluksen tilauksen menetys Turun telakalta merkitsee 12 000 henkilötyövuoden lovea. Tilauksen sai STX:n Ranskan Saint Nezairen telakka.
Jos TUI-tilaukset menetetään, arveluiden mukaan ne voisivat mennä STX:lle Ranskaan tai saksalaiselle Mayer Werftille. Joulun alla hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta päätti olla myöntämättä STX Finlandin pyytämää 50 miljoonan lainaa Oasis-luokan loistoristeilijän rakentamiseksi Turussa Royal Caribbean -varustamolle. Samalla kaatui yhdessä TUI-risteilijöille kasattu rahoituspaketti.
Palkansaajien tutkimuslaitoksen tutkimuspäällikkö Eero Lehto on arvioinut, että kolmen tilauksen menettäminen tarkoittaisi jopa yli 20 000 henkilötyövuoden menettämistä tuotantoverkossa sekä tämän päälle tulisivat välilliset vaikutukset.
Alihankkijat jo ahtaalla
TUI:lle tulevan ensimmäisen aluksen runkotyöt on jo aloitettu siitäkin huolimatta, että rahoituksesta ja tilauksen pysymisestä ei ole tietoa. Jos maksuvaikeuksissa olevan STX Finlandin maksatus alihankkijoille vaikeutuu nykyisestä, voi koko alihankintaketju tyssätä.
Jos yksikin alihankkija joutuu luopuman töiden teosta, koko laivojen rakennushanke on vaarassa kaatua. Kyse lienee muutamista viikoista. Vapaavuori ei halua asettaa takarajaa sille, milloin Suomessa järjestelyt on saatava kasaan.
Jo yli 20 yritystä on ilmoittanut olevansa valmiita rahoittamaan STX Finlandin omistuksen ostamista.