KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Elokuvat

Kaiken se kestää – vai kestääkö?

Michael Haneke antamassa ohjeita pääosien Emmanuelle Rivalle ja Jean-Louis Trintignantille.

Michael Haneke antamassa ohjeita pääosien Emmanuelle Rivalle ja Jean-Louis Trintignantille.

Harri-Ilmari Moilanen
7.3.2013 14.12

RAKKAUS (Amour, Ranska-Saksa-Itävalta 2012). Ohjaus ja käsikirjoitus: Michael Haneke. Kuvaus: Darius Khondji. Musiikki: Schubert, Beethoven, Bach / Busoni. Pääosissa: Emmanuelle Riva, Jean-Louis Trintignant, Isabelle Huppert.

Itävaltalaisohjaaja Michael Haneke on melkoinen taituri luomaan elokuviinsa tunneilmaston, joka ei varsinaisesti houkuttele viihtymään.

Haneke-filmissä tarina kulkee sellaisilla kiskoilla, että katsoja saattaa tuntea olevansa epämukavan olotilan verkossa, kun näennäisen liikkumattomuuden alla väreilee räjähdysherkkää levottomuutta. Rakkauden kohdalla voi kehiin vetää myös vähemmän seksikkään termin ”uuvuttava”.

Haneken töistä välittyvä ihmiskuva ei ole varsinainen ilonaihe.

Kaikki on toki harkittua. Haneke on nykyeurooppalaisessa elokuvassa merkittävä art house -ohjaaja, hyvin selväjärkinen ja analyyttinen tekijä (auteur) verrattuna vaikkapa tanskalaiseen Lars von Trieriin.

Parhaan vieraskielisen elokuvan Oscarilla palkittu draama sijoittuu isoon kerrostalohuoneistoon. Neliöitä on hulppeasti ja sisustus pelkistetyn tyylikästä.

Se, että eläkkeellä olevana kahdeksankymppisenä musiikinopettajapariskuntana nähdään Emmanuelle Riva ja Jean-Louis Trintignant, on eräs osoitus Haneken tarkan harkitsijan profiilista. Onhan kaksikon meriitteinä kaksi ranskalaisen rakkausfilmin kuuluisaa teosta, Hiroshima, rakastettuni (1959) sekä Mies ja nainen (1966).

Tässä mielessä päähenkilöiden valinta on fiksu, ilmaus oivaltavasta elokuvahistoriallisen jatkuvuuden ylläpidosta. Sama pätee tytärtä näyttelevään Isabelle Huppertiin: hän on naispääosassa Haneke-filmissä Pianonopettaja (2001).

Tosin ilman näitä yhteyksiäkin elokuva toimii omalla tehokkaalla painollaan avio- ja perhedraamana, jossa pitkäkestoinen avioliitto muuttuu pikku hiljaa yhä raastavammaksi yhdessäoloksi.

Puitteet ja tapahtumat ovat Haneke-filmille tyypillisesti mitä arkisimmat. Rakkaus on huomionarvoinen elokuva paitsi ilmaisun, myös aiheensa puolesta: se käsittelee pitkän parisuhteen viimeistä kierrosta, johon vakava sairastuminen tuo raskaan taakan ennen muuta puolisolle. Miten selvitä jokapäiväisen elämän haasteista, kun omatkin voimat ovat ehtymässä?

Tässä suhteessa ranskalaisfilmin pariskunta ei ole heikoimmassa asemassa. Heillä on varaa kodinhoitajaan ja välillä jopa kahteen, mutta asia ei ole niin yksinkertainen. Haneke jättää tilaa eräänlaisille tyhjille luvuille, jotka katsoja halutessaan täyttää.

Haneke on korostuneesti keskieurooppalaisen keskiluokan ja sivistyneistöporvariston kuvaaja. Hänen töistään välittyvä ihmiskuva ei ole varsinainen ilonaihe. Erityisen kuvaava on Funny Games (1997), jonka nimi on julman ironinen ja jonka tarinan kaaren lävistää kylmäävä sadistisuus – liikkeellä ovat kaikkien aikojen kananmunan lainaajat.

Funny Games jos mikä osoittaa, miten Haneke on mestari provosoimaan katsojan hereille taiteensa parissa. Vastaavasti hänen valmistumisvuotensa parhaana eurooppalaisena elokuvana palkitussa draamassa Kätketty (2005) on lähes hypnoottisen unettavaa voimaa.

Pianonopettajassa naispäähenkilö tekee irtioton, jonka taustalla on monen sortin perhehistoriallista psykopatologista huonovointisuutta. Leipäveistä heilutellaan muuallakin kuin keittiössä. Rakkaudessa ollaan terveemmällä näyttämöllä, vaikka sairaus ennen pitkää kiristääkin silmukan äärimmilleen.

Haneke luo koruttomin keinoin hyvin tunnevoimaista draamaa: pelissä ovat inhimillisen olemassaolon keskeiset pilarit ja ratkaisevat hetket.

Tunneilmaston taiten luotu tukahduttavuus on kuin vastauksen etsimistä raastavaan kysymykseen: pannako sille tyyny pään alle vai kasvojen päälle?

ILMOITUS
ILMOITUS

Rakkaus on malliesimerkki elokuvasta, jossa muotoseikat ovat tiukasti yhtä aiheen kanssa. Se on puhdaspiirteinen kamarifilmi, jossa nuotit ovat ehkä kohdallaan, mutta jotain tuntuu silti puuttuvan; kuka nyt mitenkin rakkautensa kokee ja elää.

Kuinka tahansa, ollaan sivistyneistöporvariston hillityn kurinalaisessa maailmassa, jota klassinen pianomusiikki voimallisesti sävyttää kuin myös osuvasti symboloi.

Tältä pohjalta Rakkaudessa on aineksia sonaatiksi siitä, miten syvään murheeseen voikaan laskea ilta-aurinko.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Hinduille pyhä Jamuna-joki vaahtoaa valkoisena saastumisen seurauksena.

Invisible Demons tuo ympäristökatastrofin iholle

Elokuvassa tunturit mielletään nukkuviksi jättiläisiksi.

Nukkuvat jättiläiset heräävät – Tunturin tarina on hyvä päätös luontofilmitrilogialle

KAVI esittää Helsingissä Kino Reginassa joulukuussa viisi Šukšinin elokuva. Niistä yksi on Me poikamiehet.

KAVIn Šukšin-elokuvien sarja käynnistyy joulukuussa – ”Teemana elokuvissa on usein maalaisuus, siperialaisuus ja nyrjähtänyt syrjäytyneisyys”

Ohjaaja Juho Kuosmanen sanoo, että hänen elokuvansa ja Rosa Liksomin kirja ovat itsenäisiä eri teoksia, mutta sielunkumppaneita keskenään. Kuvassa Kuosmanen pääosanesittäjä Seidi Haarlan kanssa kuvausjunassa.

Ohjaaja Juho Kuosmanen Hytti nro 6:sta: ”Molemmat teokset ovat muiston kaltaisia”

Uusimmat

Minja Koskela ja Aino-Kaisa Pekonen kuvailivat sosiaaliturvan leikkauksia järkyttäviksi ja julmiksi.

”Järkyttävää, hirveää, julmaa” – eduskunnassa käynnissä viimeinen erä sosiaaliturvan leikkauksista

Gashaw Bibani on Vasemmistonaisten uusi puhenainen.

Naisvihan ja äärioikeiston nousu on pysäytettävä, vaatii Vasemmistonaiset

Yksi stalinilainen tappotanner oli Petroskoin lähellä sijaitseva Krasnyi bor eli Punakangas. Siellä teloitettiin noin 1¿200 ihmistä, joista suomalaisiksi tiedetään 582.

Nyt se on tutkittu: Stalinin vainoissa tapettiin ainakin 4700 suomalaista, mikä on vähemmän kuin on yleensä ajateltu

Minja Koskela.

Koskela vaatii puuttumaan nuorten työntekijöiden kaltoinkohteluun – ”Oikeistohallituksen politiikka pahentaa tilannetta”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus vie 50000 työttömältä kuntouttavan työtoiminnan 1,6 miljoonan säästön takia

 
02

Köyhiltä leikataan samaan aikaan, kun jopa 17 miljoonaa euroa lisätään byrokratian pyörittämiseen

 
03

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
04

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
05

Taloutta on potkittu liikkeelle 15 vuotta yritysten vero- ja maksuhelpotuksilla, ainoa tulos on osinkojen kasvu

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Hallituspuolueet tuomitsevat perussuomalaisten rasistiset kuvat, vastuu seurauksista jää persuille itselleen

16.12.2025

Tuloerot kasvoivat, ja juuri nyt niitä kasvatetaan eduskunnassa lisää

16.12.2025

Köyhyys lisääntyi ja syveni viime vuonna, samaan aikaan suurituloisimpien tulot kasvoivat

16.12.2025

Vasemmistoliiton Jokelainen analysoi Orpon hallituksen taloudenpitoa: Ei tullut 100 000 työpaikkaa, tuli ennätystyöttömyys

15.12.2025

Rasismiskandaalin tulos: Purra uhriutuu, Orpo pakenee vastuuta, RKP komppaa

15.12.2025

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

15.12.2025

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

14.12.2025

Kiina kiristi otettaan Hongkongista

13.12.2025

Sundarbansin kansanviisaus katoaa nuorison vaeltaessa kylistä kaupunkeihin

12.12.2025

Orpon uusin nollatoleranssi rasismille täytti äsken kolme kuukautta, pian nähdään, oliko se tälläkin kertaa pelkkää sanahelinää

12.12.2025

Asekauppa Israelin kanssa lopetettava, vaativat Koskela ja Honkasalo

12.12.2025

Nälkä vähenee Latinalaisessa Amerikassa ja lisääntyy Afrikassa

12.12.2025

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

12.12.2025

Kansainvälisille opiskelijoille lupaillaan liikaa: Jopa 40 prosenttia päätyy leipäjonoon

12.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään