Kolme neuvoa
Jäteautonkuljettaja Markku Tiainen antaa kolme neuvoa kiinteistöjen omistajille ja huoltomiehille:
Karsikaa pensaat kesäaikaan niin, että jäteautonkuljettaja näkee autosta ulos.
Talviaikaan tehkää lumityöt ja varmistakaa, että lunta ei kipata jätepisteen eteen.
Aidan yli kurkkii monta pientä pipopäätä ja kysyy ihaillen, että lotkatetä mikä tun nimi on.
Huolehtikaa, että jätepisteiden ovet saa auki. Ne kolhiintuvat helposti, jos niitä joutuu rykimään voimalla.
Helsinkiläinen jäteauton kuljettaja ja työsuojeluvaltuutettu Markku Tiainen on ajanut jätettä yli 30 vuotta. Hän seurasi isänsä jalanjälkiä ja aloitti Helsingin kaupungin puhtaanapitolaitoksella. Vuosien mittaan työnantajan nimi on vaihtunut monta kertaa. Nyt se on suuri ranskalainen Sita, joka kuuluu vesi-, energia- ja jätehuollon alalla toimivaan GDF Suez konserniin.
Työpäivä alkaa aamulla kuudelta Itä-Hakkilassa. Kuljettajat hakevat toimistolta avaimet kaapista, joka arpoo osan porukasta puhaltamaan alkometriin, lähtevät käynnistämään autot ja tarkistamaan, että valot ja kuormaaja toimivat. He avaavat tietokoneet ja hakevat tiedoista päivän työt.
– Ennen työt saatiin paperilla. Silloin tunsi kaikki kaupungin osoitteet. Nyt seuraa tietokoneen ajotietojärjestelmää eikä tule edes katsottua, että millä kadulla on, Tiainen kertoo.
Ennen seitsemää pihoissa ei saa kolistella. Moni kuski ehtii kahville Tikkurilan Shellille ennen kierrosta.
Ajokilometrejä jäteautossa tulee vähän, päivässä ehkä 15 kilometriä jätteiden keräyksessä. Lisäksi ajetaan Ämmässuolle tyhjennykseen.
– Ajat piiriin ja rupeat siirtämään autoa, Tiainen kuvailee työtään. Siirto voi olla vain 20 metriä.
Kävelyä tulee lähes yhtä paljon. Aikanaan, kun Tiainen ajoi vakituisesti Töölössä, hänen päivittäinen kävelemisensä mitattiin. Sitä kertyi runsas kymmenen kilometriä.
Kova fyysinen duuni
– Tämä on fyysisesti kova duuni, jossa tarvitsee voimaa, hän sanoo.
– Fysioterapeutti oli päivän mukana keräämässä astioita, löysi itsestään ihan uusia lihaksia ja sanoi, ettei koskaan ole ollut yhtä kipeä.
Kerrostalojen astiat vetävät 660 litraa ja saattavat olla hyvinkin raskaita liikutella.
– Pahimmillaan niissä voi olla 400 kiloa vaikkapa painotuotteita.
Raskaimpia alueita ovat rivitaloalueet.
– Niin kauan kuin lumi on maassa, astiat ovat inhimillisen painoisia, mutta sulan aikaan niihin kerätään kivistä lähtien kaikki, mitä pihapuskista löytyy, Tiainen sanoo.
Keväät ja syksyt ovat raskaita myös pihatalkoiden vuoksi.
– Yksi ämpärillinen hiekkaa ei paina kauheasti, mutta kun väki lyö 660-litraisen astian täyteen, sitä on mahdoton liikutella.
Omakotialueilla astiat ovat pienempiä.
Harva kestää eläkeikään
Tänään ajetaan sekajätettä Pohjois-Helsingissä. Kello 6.50 lähestytään Malmia. Kierros alkaa Soihdinkujalta toimistorakennuksen roskapisteestä. Siellä on vain pussillinen jätettä viikonlopulta. Jatketaan koululle ja kerrostaloalueelle.
Alueella on tyhjennettävänä 540 astiaa ja noutopaikkoja 210. Piirissä, jossa on kerrostaloja ja pientaloja, pyörii toinenkin auto. Tiheällä pientaloalueella kahden miehen auto käy läpi tunnissa jopa 80 astiaa. Harvemmalla alueella aikaa menee enemmän, samoin kerrostaloissa.
Tiaisen mielestä kaksi miestä autossa on parempi kuin yksi, koska se säästää työntekijöitä.
– Jos aloitat kaksikymppisenä, tuskin pääset terveenä eläkkeelle 63-vuotiaana.
Ennen eläkeikä oli 58.
– Harva sitäkään saavutti, Tiainen sanoo.
Tiaisen isä esimerkiksi jäi sairaseläkkeelle 56-vuotiaana. Kovakuntoinen 57-vuotias Tiainen on Sitan toiseksi vanhin jätekuski ja vaivoja hänelläkin on. Syksyllä piti päästä kiireellisenä tapauksena niskaleikkaukseen, mutta sitä yhä odotellaan.
Tyypillistä on, että polvet ja olkapäät hajoavat. Liukkaat kelit ovat myös vaaraksi. Tapaturmat kuitenkin vähenivät, kun nastakengät tulivat pakollisiksi.
– Pitää ottaa astia tosi huolellisesti, etteivät paikat hajoa, Tiainen neuvoo ja näyttää, mistä ottaa kiinni, miten päin käännellä ja miten ylittää kynnykset.
Uudet jäteautot ovat automaattivaihteisia matalalattia-autoja, joihin ei tarvitse kiivetä ja joiden ohjaamossa pääsee kävelemään läpi.
– Kalusto on vähän kalliimpaa, mutta säästöä tulee vaivoissa ja sairauslomapäivissä. Se on ihan selvästi nähtävissä, hän kertoo.
Jäteauto huomataan jos se ei käy
Jäteauto käy yleensä, kun enimmät asiakkaat ovat poissa kotoaan.
– Ihmiset eivät kiinnitä huomiota siihen, että jäteauto on käynyt, mutta auta armias, jos on jäänyt käymättä. Palautetta tulee nopeasti.
Arvostusta tulee yllättäviltäkin tahoilta. Britannian lähetystö kutsui omat roskakuskinsa Bond-leffan ensi-iltaan ja grillijuhliin. Ruotsin lähetystö kutsuu käymään, kun lähettiläs vaihtuu. Kiinan lähetystö on kestinnyt Kiinan kansallispäivänä.
– Presidentti Tarja Halonen tapasi kutsua jäteautonkuljettajansa itsenäisyyspäivän vastaanotolle, Tiainen kertoo.
Iltapäivällä Tiainen ajaa Ämmässuon kaatopaikalle tyhjentämään auton. Sen jälkeen hän vie auton toimistolle.
– Työ on aika vapaata. Hoidat hommat ja se on siinä. Voi mennä kotiin hyvillä mielin.
Reportaasi jätekuskin päivästä ilmestyi Kansan Uutisten Viikkolehdessä perjantaina 12. huhtikuuta.
Kolme neuvoa
Jäteautonkuljettaja Markku Tiainen antaa kolme neuvoa kiinteistöjen omistajille ja huoltomiehille:
Karsikaa pensaat kesäaikaan niin, että jäteautonkuljettaja näkee autosta ulos.
Talviaikaan tehkää lumityöt ja varmistakaa, että lunta ei kipata jätepisteen eteen.
Aidan yli kurkkii monta pientä pipopäätä ja kysyy ihaillen, että lotkatetä mikä tun nimi on.
Huolehtikaa, että jätepisteiden ovet saa auki. Ne kolhiintuvat helposti, jos niitä joutuu rykimään voimalla.