Pintaa syvemmältä
Vieroksun ylisuuria kansallislippuja. Esimerkiksi Istanbulissa näkee kansallisina juhlapäivinä, ja niitä on vuodessa monta, valtavia lippuja jotka peittävät vaikkapa viisikerroksisen talon kokonaan ja osoittavat talonomistajan kansallisia tunteita. Ketä vastaan? Viime kädessä kurdeja vastaan – hehän ovat Turkin kansallisvaltiota rakentaessa olleet ne tärkeimmät ”toiset”. Tavallisen kokoiset kansallisliput eivät ole yleensä niin latautuneita, mutta kyllä niitä Turkin äskeisissä mielenosoituksissa käytettiin runsaasti julisteiden sijasta hallitusta vastaan.
Mutta nyt on kyse Israelista, tarkemmin sanoen Ylä-Nasaretin kaupungista Galileassa. Siellä pormestari Shimon Gapso on käynnistänyt taistelun uudelleenvalintansa puolesta syksyn vaaleissa räväkkäällä tavalla. Hän aloitti levittämällä julisteita, joissa kolme vasemmistolaista knessetin jäsentä syytti Gapsoa kansallismielisestä kiihkoilusta. Sitaatit olivat ilmeisesti aitoja, mutta julisteita oli tehtaillut pormestari itse, joka halusi tällä tavalla osoittaa juuri tätä kansallismielisyyttä.
Hän on nimittäin ylpeä siitä, että Ylä-Nasaret, joka on perustettu 1950-luvulla juutalaisena tukikohtana palestiinalaisvaltaisella alueella, edelleenkin on hyvin juutalainen. Kaupungilla on 52 000 asukasta, joista viidesosa on palestiinalaisia, sekä muslimeja että kristittyjä. Heille ei ole kuitenkaan kouluja, moskeijoita, kirkkoja tai hautausmaita.
Pari vuotta sitten Gapso tuli tunnetuksi kieltäessään joulukuusien pystyttämisen jouluna julkisille paikoille.
Varsinkin arabiankielisiä kouluja on vaadittu, mutta Gapso on ilmoittanut, että mitään tällaista palvelua ei tule niin kauan kun hän on pormestarina. Ylä-Nasaret on hänen mukaansa perustettu juutalaistamaan Galilean ja sen vuoksi sen pitää pysyä täysin juutalaisena.
Gapso on päinvastoin kääntynyt sisäministerin puoleen, pyytäen häntä julistamaan vanhan naapurikaupungin Nasaretin ”Israelille vihamieliseksi kaupungiksi” ja lopettamaan sen menojen rahoittamista, koska Nasaretista on tullut ”terrorismipesäke keskellä Galileaa, joka odottaa tilaisuutta iskeä puukko Israelin selkään”.
Pari vuotta sitten Gapso tuli tunnetuksi kieltäessään joulukuusien pystyttämisen jouluna julkisille paikoille. Nasarethan on tunnettu Jeesuksen kotikaupunkina ja paikallisista palestiinalaisista enemmistö on kristittyjä. Tämä ei kuitenkaan vaikuttanut pormestarin päätökseen.
Toisaalta Gapso on myöhemmin myötävaikuttanut suunnitelmaan saada kristittyjä palestiinalaisia liittymään Israelin armeijaan. Tätä suunnitelmaa ajaa Nasaretiin äsken perustettu juutalais-kristitty puolue Uuden Testamentin perilliset ja selvä tarkoitus on lyödä kiila kristittyjen ja muslimipalestiinalaisten väliin. Ehkä joulukuusia tänä vuonna sallitaankin Ylä-Nasaretissa?
Sanomansa Gapso on tuonut julki myös tilaamalla maailman suurimman Israelin lipun, 16 kertaa 6 metriä. Ensimmäinen vedettiin salkoon helmikuussa 2112, jolloin Gapso oli hyvin ylpeä, vaikka ilmaisikin ilonsa vähän ristiriitaisesti. Hän sanoi toisaalta, että kilometrien päähän näkyvä lippu osoittaisi Ylä-Nasaretin olevan juutalainen kaupunki ei kovin juutalaisella seudulla, mutta tähdensi toisaalta, että lippu on kaikkien Israelin kansalaisten lippu, uskonnosta, rodusta tai sukupuolesta riippumatta.
”Lippu ilmaisee kansallisen ylpeytemme, vaikka naapurimme eivät pitäisi siitä. Ylä-Nasaretilla ei ole parempaa symbolia kuin Israelin lippu. Ellei ’pohjoinen pääkaupunkimme’ voi nostaa salkoon suurinta Israelin lippua, kuka sen voisi tehdä”, hän kysyi. Näitä jättilippuja on nyt jokaisen sisääntuloväylän kohdalla, yhteensä seitsemän.
Israelin sääntöjen mukaan kielivähemmistö on niin suuri, että sillä on oikeus omaan kouluun, ja parlamentin opetusvaliokunta keskusteli tilanteesta heinäkuussa. Gapso sanoo kuitenkin ehdottomasti ei.
”Jokainen joka muuttaa Ylä-Nasaretiin asumaan tietää että se on juutalainen kaupunki, joka puhuu hepreaa, nostaa sinivalkoisen lipun salkoon, laulaa kansallislaulu Hatikvan, ei aja autoa Yom Kippurina ja rukoilee synagogassa.”
Tilanne ei ehkä kuitenkaan ole niin selkeä. Puolet asukkaista on nimittäin varsin maallisia, Neuvostoliitosta muuttaneita juutalaisia, joten kaupungissa puhutaan aika paljon venäjää. Ehkä senkin vuoksi Gapso pyrkii vahvistamaan kaupungin juutalaisuutta houkuttelemalla sinne 3 000 ortodoksijuutalaista omalle asuntoalueelle, jossa noudatettaisiin ortodoksijuutalaisten sääntöjä, ei esimerkiksi saisi ajaa autolla sapattina, ja jossa olisi tilavat asunnot heidän suurille perheille.
Tätä ei ole sanottu julki, mutta sopii kuitenkin epäillä, että tämän alueen sijainti arabien suosiman alueen vieressä ei ole sattuma – eiköhän toivota uusien asukkaiden vierottavan osan vanhoista asukkaista. Monissa kaupungeissa ei haluta ortodoksijuutalaisia asukkaita, koska heidän vaatimuksensa voivat tuntua hankalilta, mutta Ylä-Nasaretiin heitä haalitaan.
Gapson viimeaikainen toiminta on herättänyt keskustelua Israelissa, varsinkin hänen puolustettua sitä hyvin suorasukaisesti Ha’aretz-lehdessä. Häntä on syytetty rasistiseksi, mutta siihen hän vastaa, että hän ainoastaan pyrkii pitämään kaupunkinsa ja maansa mahdollisimman juutalaisena. Tämän Vanhan Testamentin Jumala suositti jo aikoinaan Moosekselle ja tähän Theodor Herzl ja David Ben-Gurionkin pyrkivät Israelia perustettaessa. Jos hän on rasisti, Israel on rasistinen valtio.
Gapso on saanut tukea, on sanottu häneen toimivan oikein: ”Hänen ainoa vikansa on hänen tapansa toteuttaa tavoitteensa. Israelissa saa tehdä, mutta ei saa puhua. Jos lausuu julki oikeat tavoitteensa, tämä voi kuulostaa pahalta ja kukkahattutädit hyökkäävät kimppuun ja julistavat henkilön roistoksi, natsiksi tai jopa Hitleriksi.”
Toisaalta on myös vakavasti pohdittu, missä määrin ”juutalainen demokratia” voi olla todellinen demokratia, jossa kaikilla kansalaisilla on täydet oikeudet, ja tämä keskustelu varmaan jatkuu.