Merimies-Unionin mukaan Viking Line aikoo vähentää Turun satamasta 18 matkamyyjää ja siirtää yksittäisten matkustajien puhelinmyynnin eli call centerin Viroon.
Yt-ilmoitus tuli heti sen jälkeen, kun Viking Line oli kertonut ennätyskesästä Turku–Tukholma -linjalla. Reitin matkustajamäärä kasvoi lähes 20 prosenttia edelliskesään verrattuna. Yhtiön kaikkien reittien yhteenlasketut matkustajamäärät nousivat 3,7 prosenttia yli 2,1 miljoonaan matkustajaan.
Merimies-Unionin mukaan yt-uutinen on hämmästyttävä, sillä yhtiön lippulaiva M/s Viking Grace seilaa Turusta Tukholmaan. Runsaiden risteilyvarausten ja varustamon hyvän tuloksen takana ovat omana erityisryhmänään Turun sataman matkamyyjät. Ilman heitä risteilyitä ei myytäisi.
”Suomalaiset matkustajat tuskin iloitsevat Viking Linen ilmoituksesta ulkoistaa yksittäisten matkustajien matkamyynti Viroon. Hyvä kysymys myös on, miten hyvin Virossa pystytään palvelemaan matkustajia ruotsiksi, sillä suuri joukko matkustajista puhuu äidinkielenään ruotsia”, ammattiliitto pohtii kannanotossaan.
Merimies-Unionin mukaan suomalaiset matkustajat haluavat palvelua omalle äidinkielellään. Pelkkään nettivarausjärjestelmään siirtyminen ei tyydytä kaikkia matkailijoita, sillä erityisesti eläkeläismatkustajat ovat ikääntyvässä Suomessa suuri risteilymatkustajajoukko. Heille nettivarausjärjestelmän käyttö on vaativampaa, liitto katsoo.