Neste Shippingin varustamotoiminta päättyy. Merimies-Unionille ei riitä päätös huoltovarmuuslaivaston perustamisesta, vaan se vaatii päättäjiltä tietoa, millä turvataan suomalaisen öljytankkeritonniston tulevaisuus, kun jäljelle jäävät öljytankkerit alkavat olla jo vanhoja.
Liiton mukaan lasku valtionyhtiöiden kilpailuttamisista lankeaa suomalaisen merimiehen maksettavaksi. Kahden viime vuoden aikana satoja suomalaisia merimiehiä on jäänyt työttömäksi valtionyhtiöissä tehtyjen kilpailutusten seurauksena. Talviolosuhteissa ja jäissäseilaamisen hyvin hallitseva ammattikunta uhkaa kadota maailmankartalta Bermudan kolmioon samaan aikaan, kun suurvallat tavoittelevat arktisten vesien herruutta.
”Suomi ei osallistu öljynporaukseen”
Merimies-Unionin mielestä Suomen on otettava nyt uusi suunta ja ohjattava karia kohti kulkeva alus takaisin väylälle.
– Suomalaista merimiestä ja talvimerenkulun osaamista tarvitaan maailmassa nyt enemmän kuin koskaan. Venäjä on kiinnostunut yhteistyöstä Suomen kanssa jäänmurtajarakentamisessa. Ilmastonmuutoksen myötä Koillis- ja Luoteisväylä avautuvat kauppamerenkululle ja rahti- ja öljytankkerit alkavat liikennöidä väyliä säännöllisesti seuraavina vuosikymmeninä osallistuu Suomi kilpailuun tai ei.
Suomen on liiton mielestä alettava miettiä keinoja, joilla voidaan näyttää muille maailman valtioille mallia, kuinka arktisilla vesillä toimitaan ympäristöstä huolehtien.
– Suomalaiset monitoimimurtajat ovat toimineet arktisilla alueilla, kuten Alaskassa muiden alusten avustustehtävissä ja huolehtineet siitä, että asiat toimivat ja ympäristö säilyy kunnossa. Arctia Shippingin alukset eivät ole osallistuneet öljynporaukseen.
Työpaikat pelastettava
Jäänmurto, öljykuljetukset ja meriväylien kunnossapitoon liittyvät toiminnot sekä yhteysalusliikenne ovat osa perusinfraa, joihin ei Merimies-Unionin mielestä ei sovi kilpailutus.
– Mikäli Suomessa ei ole riittävästi hyväkuntoista jäänmurtokalustoa ja ammattitaitoista miehistöä niitä operoimassa, saattaa seurauksena olla kaaos tai onnettomuus. Kauppa-alusten rahdit ovat arvokkaita, mutta suurin ja rahassa mittaamattomin jysäys olis öljytankkerin ajautuminen karille matalalla Suomenlahdella.
Suomalainen öljytankkeritonnisto hupenee Merimies-Unionin mukaan kesällä vielä yhdestätoista viiteen ja sadat merimiehet menettävät työpaikkansa.
– Heille on nyt taattava työpaikat, jotta suomalainen merimies ei katoa ulkomaille myytyjen alusten matkassa Bermudaan ja katoa lopullisesti maailmankartalta. Lähivuosina erikoiskoulutetuille talvimerenkulku- ja öljytankkeriosaajillemme olisi töitä arktisilla alueilla enemmän tiedossa kuin meillä on olemassa tällä hetkellä miehistöä ja kapasiteettia.