Kotimainen jätepohjainen bioetanoli tulee bussien polttoaineeksi Helsingissä. Hankkeen tekniikka perustuu Scanian etanolidiesel-teknologiaan ja polttonesteenä käytetään energiayhtiö St1:n jätepohjaista RED95-biopolttoainetta.
Biopolttoaineen luvataan parantavan kaupunkien ilmanlaatua. Jätepohjaisella kotimaisella etanolidieselillä on lisäksi pystytty leikkaamaan sekä raskaan liikenteen fossiilisia hiilidioksidipäästöjä.
Ruotsissa Scanian teknologiaa on käytetty yli 20 vuotta. Esimerkiksi Tukholman alueella on liikenteessä noin 500 yhtiön etanolidieselmoottoreilla varusteltua linja-autoa. Helsingin Bussiliikenne on hankkinut Suomen kaksi ensimmäistä etanolidieselbussia ja ne ajavat linjoilla 41 ja 42 Kampista Kannelmäkeen.
Kokeiltu kaksi vuotta
Kotimaista RED95-etanolidieseliä on jo käytetty kahden vuoden ajan taajamaliikenteen jakelu- ja jäteajossa.
Kokemusten mukaan jätepohjaisella etanolidieselillä kulkevien autojen energian kulutus on samalla tasolla dieselautojen kanssa, mutta hiukkaspäästöt 80 prosenttia alhaisemmat verrattuna kuorma-autojen keskiarvoon.
Käytettävyyden osalta teknologia toimii myös Suomen sääolosuhteissa. Lisäksi jätepohjainen etanolidiesel vähentää fossiilisia hiilidioksidipäästöjä jopa 90 prosenttia.
– Helsingin Bussiliikenne on etanolidieselbussiliikenteen pelinavaaja Suomessa. HSL on puolestaan ennakkoluulottomasti mukana tukemassa uusia vaihtoehtoja tutkimusyhteistyön kautta sekä tarjoamalla kilpailutuksissaan kannustimia vähäpäästöisille autoille ja parhaimmille biopolttoaineille. Bussihankkeen tuloksia tullaan käsittelemään VTT:n TransSmart-ohjelmassa, VTT:n tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund kertoo.
Biopolttoainetta oltava 20 prosenttia
St1 valmistaa kotimaisista jätteistä ja tähteistä lähes hiilineutraalia etanolia, jolla on laajat käyttömahdollisuudet liikenteessä. RED95-etanolidieselin lisäksi siitä valmistetaan flexifuel-henkilöautoihin tarkoitettua RE85-etanolipolttonestettä. Lisäksi jätepohjaista etanolia voidaan käyttää tavallisten bensiinilaatujen biokomponenttina.
Suomessa liikenteen polttonesteiden energiasisällöstä 20 prosenttia tulee olla biopolttoainetta vuonna 2020. Henkilö- ja raskaan liikenteen jätepohjaiset etanolipolttonesteet ovat merkittävässä roolissa tavoitteen toteuttamisessa.