Uppsalan kunnassa Ruotsissa palveluhaasteen voi esittää yritys, yhdistys tai vaikkapa kunnan työntekijä, joka katsoo voivansa tuottaa jonkin palvelun paremmin tai halvemmalla kuin kunta. Palveluhaasteen tie on seitsenvaiheinen.
1. Palveluhaaste. Kunnanjohtotoimiston prosessivastaavalle osoitetaan kirje, jossa kerrotaan mikä kunnan toiminto halutaan haastaa ja mitä kokemusta haastajalla on toiminnasta.
2. Selvitys. Haastetusta toiminnasta vastaava lautakunta on velvollinen tutkimaan haasteen ja tekemään selvityksen asiasta. Käsittelyaika on kolmesta viiteen kuukauteen.
3. Päätös. Lautakunta päättää kilpailutetaanko toiminta. Päätös tulee perustella.
4. Tehtävänmääritys. Laaditaan tehtävämääritys, jossa kuvaillaan miten kunta haluaa toimintaa pyöritettävän ja kerrotaan tarjouskilpailuun osallistumisen ehdot.
5. Tarjouskilpailu. Tarjouspyyntö ilmoitetaan lehdissä ja kunnan nettisivustolla. Sekä haastaja että muut toimijat voivat esittää tarjouksen.
6. Arviointi. Tarjoukset arvioidaan suhteessa tehtävämääritykseen.
7. Sopimus. Kunta kirjoittaa sopimuksen parhaaksi arvioidun tarjouksen esittäjän kanssa.
Perustuu Sveriges Kommuner och Landstingin materiaaliin.