Pitkään EU:ssa valmistellun kuluttajaoikeusdirektiivin on tarkoitus edistää verkkokauppaa EU:n alueella. Ja kun EU:ssa jotakin edistetään, se tapahtuu harmonisoimalla eli yhdenmukaistamalla EU-maiden lainsäädäntöä.
EU:lle rajat ylittävä verkkokauppa liittyy digitaalisten sisämarkkinoiden kehittämiseen. Tavoitteeksi on asetettu, että 20 prosenttia kuluttajista tekee hankintoja eurooppalaisilla etämarkkinoilla vuoteen 2015 mennessä.
Nyt rajat ylittävään verkkokauppaan on uskaltautunut 11 prosenttia EU-kuluttajista. Leena Lindström ei usko tavoitteen toteutuvan.
– Maiden sisällä verkkokauppa lisääntyy vauhdilla, mutta ei yli rajojen.
Yhtenäisellä kuluttajasuojalla verkkokaupassa tavoitellaan kuluttajien luottamuksen ja oikeusvarmuuden lisäämistä. Samalla lisääntyy myös tuottajien ja myyjien oikeusvarmuus.
– Suomalaisen tavaran tai palvelun tarjoajan ei tarvitse epäröidä tarjoamasta tuotettaan esimerkiksi Saksan markkinoille, koska pelisäännöt siellä ovat samat.
Jatkoa seuraa
Seuraava askel verkkokaupan markkinoiden kehittämisessä liittyy riitojen ratkaisuun. Vuoden 2015 heinäkuussa yhtenäistetään kuluttajariitamenettely EU:ssa.
Jokaisessa unionimaassa tulee silloin olla samanlainen kuluttajariitalautakunta kuin Suomessa jo toimii. Vuoden 2016 alussa aiotaan kuluttajariitojen käsittely mahdollistaa verkossa.