Sähköliiton ammattiosasto numero 177:n julistama uusi lakko VR Track Oy:ssä alkoi perjantaina kello 7.00. Lakko on jatkoa ammattiosaston 27.6. – 1.7. toteuttamalle työnseisaukselle ja sen taustalla on pyrkimys saada Sähköliitolle sopimusoikeudet rautatiealalle.
Palvelualojen työnantajat PALTA ihmettelee ammattiosaston toimintaa.
– Ammattiosastolla on pallo pahasti hukassa eikä sen toimissa ole enää mitään johdonmukaisuutta, sanoo PALTA:n varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto.
– Uusista lakoista ilmoitetaan ennen kuin edelliset ehtivät edes alkaa. Kaikkien osapuolten välisille keskusteluille ei edes teoriassa jätetä lainkaan aikaa. Lisäksi ammattiosasto kuvittelee, että tällainen järjestöpoliittinen riita, jossa on osapuolena useampi kuin yksi SAK:lainen palkansaajajärjestö, olisi ratkaistavissa pelkästään työnantajaa työtaistelutoimin painostamalla.
Aarrosta vaikuttaa siltä, ettei ammattiosaston ensisijaisena tavoitteena olekaan kiistan ratkaiseminen, vaan pyrkimys mahdollisimman suuren vahingon aiheuttamiseen eri osapuolille ja tavallisille junaa käyttäville ihmisille.
”JHL:n sopimusta sovellettu iät ja ajat”
Rautatiealan työehtosopimus solmitaan PALTAn ja Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n välillä. Nyt ammattiosasto katsoo, että Sähköliiton tulisi saada oma sopimus alalle sillä perusteella, että osa sähköasentajista on eronnut JHL:stä ja liittynyt Sähköliittoon.
– On epärealistista ammattiosaston tapaan ajatella, että työntekijäliiton vaihto toisi uudelle liitolle automaattisen oikeuden päästä sopijaosapuoleksi toiselle alalle. JHL edustaa selkeää enemmistöä paitsi rautatiealan työehtosopimuksen piirissä olevasta kokonaishenkilöstöstä myös VR-Yhtymä Oy:ssä työskentelevistä sähköasentajista. JHL:n solmimaa työehtosopimusta on iät ja ajat sovellettu myös sähköasentajien tehtäviin, Tuomas Aarto muistuttaa.
Rataverkon viat korjataan lakon aikanakin
Liikenneviraston mukaan junaliikenteen turvallisuustaso säilyy sähkömiesten lakon aikana. Isommat viat tai myrskyt voivat kuitenkin vaikuttaa liikenteen täsmällisyyteen.
Lakko näkyy ennen kaikkea kunnossapidon ennakkohuoltojen siirtymisenä sekä viankorjaustoiminnan mahdollisena hidastumisena. Viankorjauksen päivystys toimii normaalisti, mutta korjausryhmiä on alueesta riippuen tavallista vähemmän.
Mikäli rataverkolla tapahtuu suurempia häiriöitä, kuten onnettomuuksia tai laajoja ukkosvaurioita, niistä toipuminen kestää tavallista pidempään. Mahdollisten junaperuutusten ja korvaavien kulkuneuvojen käytön lisäksi käytetään rautatieliikenteessä mahdollisuuksien mukaan vaihtoehtoisia reittejä, mikäli radan viat estävät normaalin liikennöinnin.
– Varsinaiset toimenpiteet vikatilanteissa tehdään aivan kuten normaalioloissakin, eikä turvallisuustasosta tingitä, sanoo ylitarkastaja
Antero Kaukonen Liikennevirastosta.
Liikenneviraston rataliikennekeskuksessa rataverkon tilaa seurataan lakon aikana tehostetusti, ja liikennöintiin liittyvät päätökset sovitaan yhdessä liikennettä hoitavan operaattorin kanssa.
Liikenteenohjauksen sekä sähköradan käyttökeskusten miehitys on normaalitasolla. Samoin juuri tähän aikaan laajimmillaan olevat kesän ratatyöt jatkavat pääsääntöisesti suunnitellusti.
Tänään alkanut lakko koskettaa Sähköliiton yhden ammattiosaston työntekijöitä. Lakko vaikuttaa Suomen rataverkolla Uudenmaan, Lounaisrannikon, Riihimäki-Kokkolan, Savon radan, Pohjanmaan radan, Kainuu-Oulun ja Oulu-Lapin kunnossapitoalueisiin sekä sähköradan kunnossapitoon Pohjois- ja Itä-Suomessa. Lisäksi osaston työntekijöitä on mahdollisesti myös radan rakentamis- ja korjausprojekteissa eri puolilla Suomea.