Rauman kaupunki osti STX Finland Oy:ltä telakka-alueen. Heinäkuun alussa sinne perustettiin uusi laivarakennusyhtiö, Rauma Marine Construction Oy.
Uuden yrityksen taustalla on viisi sijoittajaa, muun muassa Uudenkaupungin Työvene Oy:n toimitusjohtaja Harri Putro. Hän kertoi Uudenkaupungin Sanomissa, että uusi telakkayritys aikoo menestyä kilpailussa verkostomaisella liiketoimintamallilla.
Uudenkaupungin Työvene on menestynyt pienillä erikoisaluksilla ja maantielautoilla.
Rauman ja Uudenkaupungin telakat täydentävät Puron mukaan toisiaan, koska ne käyttävät ja kehittävät samaa alihankintaverkostoa. Tämän uskotaan parantavan kilpailukykyä kansainvälisillä erikoisalusmarkkinoilla.
Rauman uuden telakan etuna pidetään myös sitä, että STX:n lopetetulta telakalta vapautui paikallista, ammattitaitoista työvoimaa.
Uudenkaupungin ja Rauman telakoiden yhteisenä tavoitteena on 200 miljoonan euron liikevaihto ja 80–90 prosentin kotimaisuusaste.
Töitä uudessa yrityksessä riittää 800-1 000 henkilötyövuodeksi.