KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Hallitus aikoo yhtiöittää Suomen liikenneväylät

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner aikoo yhtiöittää Suomen väyläomaisuuden.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner aikoo yhtiöittää Suomen väyläomaisuuden. Kuva: Lehtikuva/Heikki Saukkomaa

Ylläpito- ja rakennuskustannusten painopiste siirtyy verorahoituksesta käyttömaksuihin.

Kansan Uutiset
18.4.2016 14.35

Liikenne- ja viestintäministeriö käynnistää valmistelun liikenneverkon kehittämisen ja rahoituksen uudistamiseksi, kertoi liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) maanantaina. Nyt lausuntokierrokselle lähtenyt esitys tarkoittaa kaikkien valtion omistamien väylien yhtiöittämistä valtion sataprosenttisesti omistamaan yhtiöön.

Hallitus päättää asiasta aikaisintaan syksyllä 2017. Valmistelun tavoite on, että valtionyhtiö voisi aloittaa toimintansa vuoden 2018 alussa.

Valtionyhtiö rahoittaisi toimintansa pääosin käyttöperusteisilla asiakasmaksuilla, joilla korvattaisiin osa nykyisistä liikenteen veroista ja maksuista. Valtionyhtiö olisi tapa saada myös esimerkiksi eläkeyhtiöt investoimaan Suomeen ja kotimaisiin teihin ja muihin väyliin sekä luomaan hankkeita, joihin on mahdollista saada EU-rahoitusta, esitystä perustellaan.

Yhtiön vastaisi perusväylän ylläpidosta ja kehittämisestä. Bernerin mukaan malli mahdollistaisi autoiluun kohdistuvien verojen alentamisen kahdella miljardilla eurolla.

Bernerin mukaan valtion väylien hallinnointi valtion yhtiössä tehostaisi väyliin sidotun varallisuuden käyttöä sekä varmistaisi laajat kehittämisinvestoinnit ja paremmat liikennepalvelut asiakkaille. Se myös parantaisi julkisen talouden kantokykyä.

– Uudistuksen tarkoituksena on tuoda kestävyyttä ja uusia mahdollisuuksia liikenneverkon investointien rahoittamiseen. Asiakkaan etu olisi muun muassa se, että jatkossa asiakas maksaisi vain käyttämistään palveluista, Berner sanoi.

Budjetti ei riitä liikennepolitiikan tarpeisiin

Berner korosti, että kyseessä ei ole yksityistäminen.

Keskustalainen eduskunnan valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston jäsen Markku Rossi perustelee ratkaisua sillä, ettei valtion budjetti yksin riitä kaikkiin liikennepolitiikan tarpeisiin.

– Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin esittämä valtionyhtiö on toteuttamiskelpoinen ratkaisu rahoittamaan ja hallinnoimaan etenkin isoja liikennehankkeita.

ILMOITUS
ILMOITUS

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä pitää liikennemarkkinan avaamista yhtä suurena mahdollisuutena kuin telealan vapauttaminen oli 1990-luvulla. Suomeen ja Eurooppaan syntyi uusia toimintamalleja, kasvua ja menestyviä yrityksiä.

– Nyt tavoitteena tulee olla samanlaisen dynamiikan synnyttäminen liikennetoimialalle.

Mikäli uudistus toteutetaan oikein, asiakas saa Penttilän mukaan mahdollisuuden valita erilaisista vaihtoehdoista itselleen tai edustamalleen yritykselle parhaiten sopivan vaihtoehdon. Onnistuessaan siirtyminen liikennekaareen tarkoittaa merkittävää kilpailukykyloikkaa.

Hallitus kokonaisuudessaan ei ole vielä ottanut kantaa liikennekaareksi kutsuttuun kokonaisuuteen.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Miikka Kortelainen.

Vasemmistoliitto valitsee uuden johdon marraskuussa: Ensimmäinen nimi ilmoittautui varapuheenjohtajakisaan

Pia Lohikoski.

Peruuttamatonta vahinkoa ekosysteemille – Onko Orpon hallitus tekemässä Suomesta kaivostoiminnan banaanivaltion?

Finnwatch vaatii Suomea lopettamaan Israelin siirtokuntatuotteiden tuonnin – ”Keskeinen este rauhalle”

Minja Koskela.

Minja Koskela syyttää: Köyhien kyykyttäminen on hallitukselle ideologinen itseisarvo

Uusimmat

Miikka Kortelainen.

Vasemmistoliitto valitsee uuden johdon marraskuussa: Ensimmäinen nimi ilmoittautui varapuheenjohtajakisaan

Maailman varallisuuden täytyisi virrata nykyistä paljon suuremmassa määrin sinne, missä sitä eniten tarvittaisiin eli kaikkien maiden haavoittuvimmille ja köyhimmille ihmisille.

Kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttaminen on yhä kaukana

Pia Lohikoski.

Peruuttamatonta vahinkoa ekosysteemille – Onko Orpon hallitus tekemässä Suomesta kaivostoiminnan banaanivaltion?

Finnwatch vaatii Suomea lopettamaan Israelin siirtokuntatuotteiden tuonnin – ”Keskeinen este rauhalle”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

”Hallitus elää omassa todellisuudessa huudellessaan, että menkää työttömät kokoaikatöihin”

 
02

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

 
03

Minja Koskela teki kirjallisen kysymyksen – Ministeri käski kysymään Yhdysvaltain puolustusministeriöltä

 
04

Orpon heikko johtajuus mahdollistaa Purran sooloilun: ”Vaikka suomalaisessa politiikassa epätyypillistä, perussuomalaisille tyypillistä”

 
05

Paavo Arhinmäki KU:n haastattelussa: Itseään kunnioittavan ja tosissaan politiikkaa tekevän on uskallettava sanoa, mitä aidosti ajattelee

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Huumeriippuvaiset naiset ja lapset jäävät ilman hoitoa kabulilaisella vieroitusklinikalla

13.08.2025

Minja Koskela syyttää: Köyhien kyykyttäminen on hallitukselle ideologinen itseisarvo

13.08.2025

Venäläispommit tuhoavat romanien koteja Ukrainassa – Byrokratia, syrjintä ja pelko estävät jälleenrakennuksen

13.08.2025

Hoivasta on maksettava joka tapauksessa, mutta kenelle ja millä ehdoin?

13.08.2025

”Hallitus elää omassa todellisuudessa huudellessaan, että menkää työttömät kokoaikatöihin”

12.08.2025

Pakistanissa raiskaus avioliitossa on tappava tabu

12.08.2025

Minja Koskela teki kirjallisen kysymyksen – Ministeri käski kysymään Yhdysvaltain puolustusministeriöltä

12.08.2025

Israel aiheutti Gazan nälänhädän tahallaan – taustalla kalorien tarkkuudella tehdyt laskelmat ruoan vähimmäistarpeesta

12.08.2025

Afganistanilaisen äidin kirje tyttärelleen ja kaikille Afganistanin tytöille: ”Talibanit pelkäävät koulutettua naista”

11.08.2025

Paavo Arhinmäki KU:n haastattelussa: Itseään kunnioittavan ja tosissaan politiikkaa tekevän on uskallettava sanoa, mitä aidosti ajattelee

11.08.2025

Uhanalaisten eläinten nettikauppa on valtava bisnes – lemmikeiksi tilataan jopa muurahaiskäpyjä ja krokotiileja

11.08.2025

Turvallisuuteen ei ole olemassa kansallisia ratkaisuja, ja vasemmiston pitää kertoa se kaikille

09.08.2025

Luonnontieteilijät: Purran leikkauslista heikentäisi Suomen taloutta – ”Suorastaan typerää”

08.08.2025

Järjestöjohtaja kysyy, onko Orpon hallitus toimintakykyinen: ”Budjetti on valjastettu perussuomalaisten politiikan välineeksi, jolla hallitaan mediatilaa”

08.08.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään