Vasemmistoliiton kansanedustaja Katja Hänninen vaatii liikenne- ja viestintäministeri Anne Berneriä (kesk.) avaamaan hallituksen suunnitelmat mahdollisen tieveron käyttöönotolle.
Hänninen viittaa Autoliiton keskiviikkoiseen tiedotteeseen, jossa kerrottiin hallituksen valmistelevan valtion liikenneväylien siirtoa uudelle yhtiölle. Se alkaisi rahoittaa toimintaansa autoilijoilta kerättävillä maksuilla.
– Salamyhkäinen uudistus kuulostaa jälleen haja-asutusalueiden ja pitkien välimatkojen takaa kulkeville kansalaisille epäoikeudenmukaiselta käytännöltä. Kaupunkien ulkopuolella töihin, harrastuksiin, palveluihin ja opiskelemaan ei pääse useimmiten muuten kuin omalla autolla. Mielestäni mahdollisten tiemaksujen tulee huomioida julkisen liikenteen käyttömahdollisuudet, tulot ja auton käyttötarkoitus, Hänninen sanoo.
”Kaupunkien ulkopuolella töihin, harrastuksiin, palveluihin ja opiskelemaan ei pääse useimmiten muuten kuin omalla autolla.”
Liikenne- ja viestintäministeriön asettama Jorma Ollilan työryhmä esitti vuonna 2013 raportissaan ajoneuvo- ja autoverojen korvaamista kilometriverolla. Satelliittipaikannukseen perustuvalla kilometriverolla ohjattaisiin liikennevirtoja.
– Autoliiton teettämän tutkimuksen mukaan suomalaisten enemmistö vastustaa tiemaksuja. Ministeri Bernerin on pikaisesti kerrottava, että onko haja-asutusalueilla välttämättömän auton käyttäminen kallistumassa tulevaisuudessa entisestään vai ei, Hänninen vaatii.
Autoliiton Taloustutkimuksella teettämän kyselyn mukaan 65 prosenttia suomalaisista pitää melko (28 %) tai erittäin huonona (38 %) ehdotuksena sitä, että moottoriteillä otettaisiin käyttöön tietullit. Satelliittipaikannusta vastustettiin vielä jyrkemmin (69 % vastaajista).
Edellinen hallitus tavoitteli oikeudenmukaista tieveroa
Kansanedustaja Hänninen ihmettelee, miksi Berner valmistelee salassa näin isoja uudistuksia ja miettii, liittyykö paikannustietojen käyttöön esimerkiksi perustuslaillisia kysymyksiä.
Satelliittipaikannukseen perustuva maksujärjestelmä on ollut jälleen esillä. Edellisen hallituksen aikana vuonna 2014 silloinen liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) vastasi aiheesta vastasi Kansan Uutisten lukijoiden kysymyksiin.
– Jos malli on se, että kaikki lisäkustannukset tulevat polttoaineen hintaan, niin harvaseudun ihminen maksaa siitä suurimman hinnan. Jos maksurasitusta halutaan jakaa tasaisemmin, niin verojärjestelmää täytyy rukata oikeudenmukaisempaan suuntaan, Kyllönen perusteli tienkäyttömaksuja Kansan Uutisille.
Tuolloin Ollilan työryhmä esitti järjestelmää, jossa ajoneuvon seurannan reaaliajassa kerrottiin olevan mahdotonta.
Kun Kyllöstä vuoden 2014 alussa haastateltiin, odotettiin, että uusiin autoihin tulisi jo seuraavan vuoden alusta koko Euroopan unionissa hätäpaikannus- ja kutsujärjestelmä eCall. Hanke on tästä viivästynyt, siten että sen käyttöönottoa odotetaan vuodelle 2018.