Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas povaa mielenkiintoisia aikoja, kun liikenneministeri Anne Berner toteuttaa tiemaksunsa. Hallituksen on kerrottu valmistelevan valtion liikenneväylien siirtoa uudelle yhtiölle, joka rahoittaisi toimintaansa autoilijoilta kerättävillä maksuilla.
Suokas kirjoittaa blogissaan, että Berner muistetaan naisena, joka yksityisti kaiken, mikä liikkui ja myös sen, mikä ei liikkunut, eli verorahoilla rakennetut maantiet.
”Jatkossa jokainen tiellä liikkuva maksaa rahastusoikeuden saaneelle yhtiölle. Vapautuksen piiriin päässevät kuitenkin tietä pitkin peltotilkulta toiselle siirtyvät traktorit, onhan kyse sentään kepulaisen ministerin hankkeesta”, Suokas maalailee, ja jatkaa:
”Riskitön rahastussampo kiinnostaa aina myös maasta toiseen vellovalle rahalle tuottoa etsiviä kansainvälisiä sijoittajia. Tämä taas takaa rapsakan hintojen nousun.”
Suokkaan mukaan ”jossain vaiheessa saavutetaan taso, jossa tien käytön maksu yhdistettynä auton käyttökuluihin tekee rakentajien työssä käymisen kannattamattomaksi”.
”Vaihtoehdoksi jää hommata lehmänkanttura ja muutama sika ja ryhtyä omavaraistalouteen. Tai myydä asunto eniten tarjoavalle ja muuttaa töiden perässä taajamaan.”
Suokas kirjoittaa eronneensa vasemmistoliitosta, koska silloinen liikenneministeri Merja Kyllönen esitti ”valtiollista autojen seurantajärjestelmää”.