STTK:n koulutuspoliittisen asiantuntijan Riina Nousiaisen mukaan koulutuksellisen tasa-arvon edistämiseksi tarvitaan vaikuttavampia ja koko koulutusjärjestelmää uudistavia toimenpiteitä.
Tällainen toimenpide olisi yleisen oppivelvollisuusiän nostaminen vuodella.Tätä on esittänyt myös STTK:n puheenjohtaja Antti Palola järjestön Miehen tasa-arvo –pamfletinjulkaisemisen yhteydessä. STTK ulottaisi oppivelvollisuusiän nostamisen kattamaan toisen asteen tutkinnon suorittamisen.
Tyttöjen ja poikien osaamiserot kasvavat
Riski jäädä pelkän peruskoulun varaan on miehillä suurempi kuin naisilla.
Nousiainen muistuttaa blogissaan, että lukutaidossa tyttöjen ja poikien välinen osaamistasoero näkyi selvästi jo ensimmäisissä PISA-raporteissa. Vielä 2000-luvun alussa suomalaisnuoret loistivat maiden välisessä vertailussa
Osaamistulokset ovat kääntyneet laskuun ja ero vertailumaihinkin on kaventumaan päin. Etenkin osaamiserot sukupuolten välillä ovat kasvaneet tyttöjen eduksi.
– Viimeisimpien tulosten mukaan tämä ero on OECD-maiden suurin. Tämän lisäksi sukupuolten väliset osaamistasoerot ovat kasvaneet suuriksi luonnontieteissä, Nousiainen kirjoittaa.
Miehet naisia useammin peruskoulun varassa
Riski jäädä pelkän peruskoulun varaan onkin miehillä suurempi kuin naisilla. Naiset opiskelevat miehiä pitemmälle ja myös osallistuvat koulutukseen miehiä useammin. Miehet osallistuvat naisia useammin ainoastaan työvoimakoulutukseen, johon osallistuminen ei ole vapaaehtoista vaan osallistumista ohjaa vahvasti työ- ja elinkeinoviranomainen.
– Aikuiskoulutuskaan ei ole pystynyt tasaamaan eroja osaamistasossa, ja siksi erot tulevat näkymään pitkään ja heijastumaan yksilöiden työuriin, huomauttaa Nousiainen.