KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Li Andersson junalakosta: Riskinä että kustannukset valtiolle, kerma yksityisille

Junat pysyvät laitureissaan koko tiistain. Veturimiesten liiton poliittisella mielenilmauksella on vasemmistoliiton tuki.

Junat pysyvät laitureissaan koko tiistain. Veturimiesten liiton poliittisella mielenilmauksella on vasemmistoliiton tuki. Kuva: Lehtikuva/Timo Jaakonaho

Vasemmistoliitolta tuki veturimiesten mielenilmaukselle.

Kansan Uutiset
14.8.2017 15.22

Veturinkuljettajien runsaan vuorokauden mittainen työnseisaus käynnistyy maanantaina kello 18 alkaen. Se päättyy tiistaina yöllä, joten tiistaina junat eivät kulje lainkaan.

Vasemmistoliiton puheenjohtajan Li Anderssonin mukaan iltapäivälehtien pelottelu ”liikennekaaoksella” on tyypillinen esimerkki siitä, miten lakoista yleensä uutisoidaan. Keskiössä ovat ongelmat, eivät mielenilmausten syyt, hän kommentoi Facebookissa maanantaina muutama tunti ennen mielenilmauksen alkamista.

Veturimiesten liitto pysäyttää junat vastalauseena ministeri Anne Bernerin ja hallituksen suunnitelmille pilkkoa VR:ää ja avata rautatiematkustajaliikenne kilpailulle. Mielenilmauksella on Anderssonin mukaan vasemmistoliiton tuki.

”Suomen ongelma on ratojen huonokuntoisuus ja ruuhkaisuus, joka helposti aiheuttaa ongelmia ja myöhästymisiä.”

Andersson kirjoittaa, että raideliikenteen yksityistämiseen ja kilpailun avaamiseen myönteisesti suhtautuvat tahot, ”kuten Berner, hallitus ja vihreät linjaavat nyt kaikki että kilpailun avaamisen myötä lippujen hinnat laskevat, laatu paranee ja yhteydet palaavat hiljaisimmille vuoroväleille”.

Anderssonin mukaan yhtälö on mahdoton, sen ovat esimerkit eri puolilta Eurooppaa osoittaneet.

Suomen ongelma on ratojen huonokuntoisuus ja ruuhkaisuus, joka helposti aiheuttaa ongelmia ja myöhästymisiä. Se ratkaistaan lisäämällä investointeja ratainfraan, ei avaamalla monikansallisille konserneille mahdollisuutta tehdä rahaa suosituimmilla reiteillä ilman investointeja, kirjoittaa Andersson.

”Siirtymäaika hyödynnettävä”

Hänen mukaansa riski matkustajaliikenteen kilpailulle avaamisessa on se, että yksityiset firmat pystyvät hyödyntämään asemansa kermankuorintaan, samalla kun valtio edelleen vastaa niin kustannuksista kuin koko palveluinfran toimivuudesta.

”Vasemmistoliiton kanta on, että kilpailun avaamisessa on edettävä rauhallisesti ja järkevästi, hyödyntäen täysimääräisesti Merja Kyllösen Suomelle neuvottelema siirtymäaika. Junaliikennettä ei pidä kiirehtiä kilpailuttamaan sen enempää, kuin EU:n neljäs rautatiepaketti vaatii.”

Andersson jatkaa, että ”raideinfrastruktuurin parantaminen ja matkustajamäärien kasvattaminen edellyttää lisäinvestointeja, jonka lisäksi on järkevää selvittää maakuntien mahdollisuuksia olla keskeinen toimija kehittämässä kaupunkiseutujen ja haja-asutusalueiden raideliikennettä”.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

Uusimmat

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

Kristiinankaupungin mysteerit jäävät taka-alalle, kun Kaisu Tuokko keskittyy täysillä Eevin ja Matsin hankalaan suhteeseen.

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
02

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

 
03

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
04

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
05

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään