Terveydenhuollon digitalisaatio muuttaa terveydenhuoltohenkilökunnan ja asiakkaiden rooleja.
– Lääkäreistä tulee pikemminkin valmentajia asiakkaiden ottaessa enemmän vastuuta omasta hoidostaan, yksikön päällikkö Tapani Piha Euroopan komission Terveyden ja elintarviketurvallisuuden pääosastolta kertoo.
Euroopan unionin lähtökohtana terveydenhuollon digitalisoitumiselle on asiakaslähtöisyys. Asiakkaan terveys halutaan ottaa huomioon kokonaisvaltaisesti. Tässä auttaa perustettava Euroopan laajuinen terveystietokanta.
Tulevaisuudessa asiakkaan ei tarvitse matkustaa toiseen maahan saadakseen haluamaansa hoitoa.
Kansalliset rajat ylittävästä tietokannasta kaikki asiakasta hoitavat ammattilaiset näkevät esimerkiksi asiakkaalle määrätyt lääkkeet.
Terveystiedot ovat myös asiakkaan käytössä, jolloin hän pystyy ottamaan vastuuta omasta hoidostaan. Hän voi myös antaa tietojaan tutkimuskäyttöön.
Euroopan terveydenhuollon digitalisaatiosta puhuttiin maanantaina Euroopan komission Suomen-edustuston seminaarissa.
Lainsäädännöt takkuavat
Pihan mukaan EU:n strategia digitaalisen terveydenhoidon edistämiseksi julkaistaan lähiviikkoina. Suunnitelmien jalkauttaminen jäsenmaihin ei kuitenkaan ole mutkatonta.
Tietoverkkojen rakentaminen on kesken. Ei ole myöskään ratkaistu, miten terveydenhoidon tietomassoja kerätään.
– Aikaisempina vuosina Maailman terveysjärjestö WHO:n tutkimuksen mukaan suurin ongelma oli raha. Nyt se on lainsäädäntö, Piha toteaa.
Esimerkiksi e-reseptin käyttöä kokeiltiin Suomen ja Ruotsin välillä. Suomesta Ruotsiin siirrot onnistuivat, mutta Ruotsin lainsäädännössä on rajoituksia e-reseptien siirtämisessä Suomeen.
Pihan mukaan Suomi on terveydenhuollon digitalisaation etunenässä Viron, Ruotsin, Tanskan, Espanjan ja Portugalin rinnalla.
Yhteistyöllä säästöjä
Tulevaisuudessa asiakkaan ei tarvitse matkustaa toiseen maahan saadakseen haluamaansa hoitoa. Terveydenhoito sujuu erilaisilla sovelluksilla mobiililaitteilla, kuten kännykällä.
– Tulevaisuudessa on aivan sama, konsultoiko kajaanilainen asiakas lääkäriä, jonka toimipiste on Oulussa tai Lyonissa.
Rajat ylittävällä yhteistyöllä EU etsii myös terveydenhuollon palvelujen yhtenäistämistä, parempaa saatavuutta ja säästöjä.
Tekoäly ammattilaisen apuna
Digitalisaatio ja tekoäly muuttavat hoitohenkilökunnan työtä. Kun asiakkaat voivat toimia entistä omatoimisemmin oman terveydenhoitonsa hyväksi, se vaikuttaa ammattikuntien työllistymiseen.
– On sanottu, että röntgenkuvia tulkitseva radiologi saattaa tekoälyn myötä menettää työnsä. Mutta radiologi, joka käyttää työssään tekoälyä, menestyy, Piha toteaa.