Toteutuuko tavoite, pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen
– Tavoite on haastava toteuttaa, mutta… Onnistuminen vaatii toimenpiteitä nyt, jotta saamme liikenteen päästöt vähennysuralle.
Mitä nyt pitäisi tehdä?
– Yksi tärkeimmistä asioista on vähentää liikennesuoritteita. Autoliikennettä on vähennettävä etenkin kaupunkiseuduilla.
– Tämä vaatii yhdyskuntarakenteen tiivistämistä, sekä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen olosuhteiden parantamista.
– Kävelyyn ja pyöräilyyn on viime aikoina investoitu turhan maltillisesti. Valtion pitäisi tukea kuntia kevyen liikenteen lisäämiseksi. Me olemme esittäneet 30 miljoonaa euroa vuodessa.
Suomalaiset kuitenkin autoilevat. Onko hiiletön liikenne mahdollinen?
– On. Liikenteeseen tarvitaan sähköautoja sekä biokaasua ja biodieseliä. Biodieseliä ei kuitenkaan millään riitä kaikille nykyisille autoille. Meidän on pystyttävä muutamaan autoja kulkemaan sähköllä ja vähentää yksityisautojen liikennesuoritteita.
– Ei tämä tarkoita, että liikkumisen tarve vähenee. Voimme liikkua jatkossa yhtä paljon kuin nykyisinkin.
Miten liikennesuoritteita voidaan vähentää?
– Muuttamalla liikkumisen tapoja. Nykyisin suomalaiset tekevät puolet yli kolmen kilometrin matkoista autoilla. Matkat voisi hoitaa polkupyörällä kymmeneen kilometriin asti. Kaupunkiseudulla polkupyörä voi olla jopa nopein tapa liikkua.
– Nykyisissä liikkumistottumuksissamme on kehittämisen varaa. Olemme tottuneet autoliikenteeseen 1960-luvulta alkaen ja siihen infraan on pistetty rahaa. Siksi autolla on helppo liikkua Suomessa. Tämän konseptin pitää muuttua, jos haluamme kehittää ihmisten liikkumistottumuksia vähäpäästöisempään suuntaan.