KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Musiikki

Tampereen Oopperan Carmen on upea spektaakkeli herkkine hetkineen

Tommi Hakala (Escamillo) Tampereen Oopperan kuorolaisten keskellä.

Tommi Hakala (Escamillo) Tampereen Oopperan kuorolaisten keskellä. Kuva: Petri Nuutinen

Marco Bjurströmin ohjaama suosikkiooppera on visuaalisesti ja liikunnallisesti loistelias, viihdyttävä esitys hivelevän kauniin musiikin huumassa.

Siskotuulikki Toijonen
18.2.2020 10.59

Eipä tainnut Pjotr Tšaikovski uumoillessaan vuonna 1880 näkemänsä Georges Bizet’n (1838–75) Carmen-oopperan saavuttavan suosiota kymmenen vuoden kuluttua aavistaa, että se vielä 220 vuoden jälkeen on yksi suosituimmista ja esitetyimmistä oopperoista. Suomessakin on meneillään varsinainen Carmenin supervuosi useine produktioineen Savonlinnan Oopperajuhlia myöten.

Olen poispilattu mitä erilaisimmilla Carmenin esityksillä mukaan lukien muun muassa Carlos Sauran ohjaama, upea espanjalainen flamencoelokuva vuodelta 1983 ja lukuisat näkemäni Carmenin oopperaesitykset. Mutta, aina vaan tuo 1820-luvun Espanjan Sevillaan ja sen lähiympäristöön sijoittuva Prosper Mériméen novelliin perustuva tarina emansipoituneesta mustalaisneito Carmenista kiehtoo. Vaikuttava elämys oli Tampereen Oopperankin perjantaina ensi-iltansa saanut värikäs, musiikillisesi korkeatasoinen spektaakkeli.

Tampereen Ooppera pestasi Carmenin ohjaajaksi paremminkin viihteen puolella tutuksi tulleen Marco Bjurströmin, joka tosin lunasti kannuksensa myös oopperan parissa Hämeenkyrössä parina kesänä esitetyn, erinomaisen Sillanpää-oopperan ohjaajana.

ILMOITUS
ILMOITUS
Suomessa on meneillään varsinainen Carmenin supervuosi.

Carmen-ooppera on mukaansatempaavan viihdyttävä tarttuvine melodioineen ja näyttävine kuoro- ja tanssikohtauksineen, ja juuri niissä Bjurström näyttää erinomaisesti taitonsa. Tarjolla on visuaalisesti ja liikunnallisesti loistelias ja viihdyttävä esitys hivelevän kauniin musiikin huumassa.

Bjurström ei ole katsonut aiheelliseksi kikkailla tämän vuonna 1875 valmistuneen, viimeiseksi opera comiquen teokseksi ja ensimmäiseksi veristiseksi luokitellun oopperan modernisoinnilla, mihin se niin monet ohjaajat on houkutellut. Hän ei liioin väännä rautalangasta esitykseen ajankohtaista, yhteiskunnallista kontekstia – ja hyvä niin.

Carmenia ei voi kesyttää

Carmen-ooppera on säyseämpi kuin Mériméen novelli, jossa Carmen kuvataan varkaaksi, huoraksi ja murhaajan rikoskumppaniksi, eräänlaiseksi erotiikkaa tihkuvaksi, estottomaksi luonnonlapseksi. Siitä huolimatta Bizet’n Carmen-oopperalla ei ollut aluksi juurikaan edellytyksiä nousta suosioon. Nirppanokkainen pariisilaisyleisö pettyi ja paheksui odottaessaan tavanomaista kaunista tarinaa. Carmen kun kuvaa, alimmistakin yhteiskuntaluokista tulevien, tavallisten ihmisten arkielämän tapahtumia ripauksella mustalaisromantiikkaa. Tavatonta oli myös, että oopperan pääosassa oli vapaa, kuolemaa uhmaava itsenäinen nainen.

Carmenin musiikki on mukaansatempaavan melodista, rytmikästä ja värikästä ihanine aarioineen. Kukkaisaaria, Seguidilla, Habanera, Toreadorin aaria ja salakuljettajien kvintetto ovat aikojen saatossa nousseet myös laajemman yleisön suosikeiksi.

Oopperakuoro parhaimmillaan

Ohjaajana Bjurström hallitsee suvereenisti kokonaisuuden ja hänen koko joukkoa tanssittava ja milloin mitenkin liikuttava, taidokas koreografiansa on tarinaa elävöittävä ja syventävä. Erityisen hienoja ovat tarinaa tukevat ja leikkaavat, milloin seesteiset, milloin riehakkaaksi yltyvät, kauniit kuorokohtaukset. Suloisuutta ja veikeyttä esitykseen tuo Jouni Rissasen valmentama mainio lapsikuoro ja notkeat tanssijat.

Heikki Liimolan johtama Tampereen Oopperan kuoro on kautta aikain ollut erinomainen instrumentti. Carmenissa se on todella hyvässä vireessä sävykkäässä, kauniissa soinnissaan ja luontevassa liikehtimisessään.

Olisiko ollut ensi-illan aiheuttamaa jännitystä, kun ooppera käynnistyi hieman vaisusti ja kangerrellen. Mutta, kun alkujäykkyydestä päästiin, esitys eheytyi ja syveni.

Niina Keitel Carmenina ei ole kliseinen, räiskyvän intohimoinen, estoton ja julkea Carmen, vaan hienostunut, hieman etäinen, sulokas kaunotar. Hänestä huokuu yksinäisyys ja uhma, jopa hauraus. Alun hienoisen haparoinnin jälkeen hän lauloi tavattoman kauniisti ja tunnevoimaisesti. Ensimmäisen kohtauksen odotettu suosikkihitti Habanera oli hieman vaisu, mutta oopperan edetessä Keitelin sävykäs mezzosopraano pääsi oikeuksiinsa ja hänen näyttämöllinen intensiteettinsä Carmenin vaativassa roolissa sai lisää syvyyttä.

Meksikolais-yhdysvaltalainen tenori Arturo Chacón Cruz lauloi upeasti, kun vauhtiin pääsi, mutta oli hieman epäuskottava jurrikka rakkaudentuskaisena, äärimmäiseen tekoon hienossa loppukohtauksessa yltyvänä Don Joséna. Hänen Kukkaisaariansa oli aivan ihana. Tuollaisesta luulisi kenen tahansa heltyvän, mutta ei purrut sekään Carmenin häilyviin tunteisiin.

Marjukka Tepponen Don Josén hylkäämänä Micaëlana sai raikuvat aplodit, eikä suotta, niin herkästi ja sisäistyneesti hän tulkitsi petetyn naisen tuskansa ja toiveensa. Kontrasti kiltin perhetytön ja Carmenin roolien välillä toimi hyvin. Kolmannen näytöksen pitkässä aariassa Tepponen otti näyttämön haltuunsa suvereenisti ja lauloi sydäntäsärkevän tunteikkaasti ja kauniisti.

Baritoni Tommi Hakalalle ei mikään tuntuisi nykyään olevan hankalaa. Hakalassa on niin äänellistä kuin näyttämöllistä karismaa ja glamouria. Korskeana härkätaistelija Escamillona hän sai niin yleisön kuin uppiniskaisen Carmeninkin pauloihinsa.

Pienemmissäkin rooleissa kaikki solistit lauloivat hyvin. Notkeaääniset salakuljettajat Heikki Hattunen ja Kevin Greenlaw olivat mainioita. Suvi Väyrynen ja Päivi Pylvänäinen toivat hienon lisän solistikuntaan ja lauloivat mitä parhaiten korttiduonsa.

Kati Lukan lavastus oli pelkistetty toimiva ja Ville Syrjän hieno, maaginen valaistus sai näyttämön ja Erika Turusen epookkipuvustuksen hehkumaan väriloistossaan tai tummin sävyin tähtitaivaan alla.

Alberto Hold-Garrido piti esityksen jämäkästi otteessaan ja hänen johtamanaan Tampere Filharmonia soitti Bizet’n räiskyvää ja herkkää musiikkia sen vaatimalla tavalla dramatiikkaa säästelemättä.

Carmen suorana lähetyksenä Tampere-talosta Yle Areenassa 19.2., jonka jälkeen nähtävissä Areenassa 18.8. saakka.Tampereen Ooppera: Georges Bizet: Carmen, musiikinjohto Alberto Hold-Garrido, ohjaus ja koreografia Marco Bjurström, lavastus Kati Lukka, puvut Erika Turunen, valosuunnittelu Ville Syrjä, solisteina Niina Keitel, Arturo Chacón-Cruz, Marjukka Tepponen, Tommi Hakala, Suvi Väyrynen, Kevin Greenlaw, Jussi Juola, Waltteri Torikka, Päivi Pylvänäinen, Heikki Hattunen. Ensi-ilta Tampere-talossa 14.2.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Jere kuvailisi Dragsvikin musiikkia ”The Mob meets the Chameleons”, Sirkku puhuisi brittianarkosta.

Avoimen poliittinen poppibändi – Dragsvik on kyllästynyt hyssyttelyyn

La Traviatan intiimeissä kohtauksissa häly ja loistokkuus häivytetään taka-alalle ja katse kohdistetaan solisteihin, heidän tunteidensa tulkintaan ja laulamisen taikaan.

Verdin kohtalokas La Traviata liikuttaa yli aikain rajain

Kissa osoittaa Apinalinna-levyllä hallitsevansa suvereenisti eri tyylilajit

Jytää ja purkkaa yhdistelevä Kissa on uudella levyllään vähemmän läpällä ja enemmän tosissaan

Laineen Kasperi palasi lavoille heti, kun se oli mahdollista.

Laineen Kasperi: ”Ennen laulettiin että mä rakastan sua, nykyään että sä rakastat mua”

Uusimmat

Juha Pitkänen.

Juha Pitkänen Savo-Karjalasta uusin ehdokas vasemmistoliiton varapuheenjohtajaksi

Raapaisu pintaa syvemmälle tuo esiin, kuinka työntekijöiden oikeuksia poljetaan päivittäin,

”Laaja joukko ihmisiä tekee Suomessa töitä jopa orjuuden kaltaisissa oloissa” – Teollisuusliitto lähettää lukemista kansanedustajille

Hallitus istui budjettiriihessä kuukausi sitten.

2000-luvun ennätyksen paukkuvat: viime viikolla ennätystyöttömyys, nyt velkaantumisennätys

Pääministeri Petteri Orpo (vas.), valtiovarainministeri Riikka Purra sekä Eurooppa- ja omistajaohjausministeri Joakim Strand eduskunnan suullisella syyskuussa 2025.

Suomessa on työttömyyskriisi, ja syylliset ovat tiedossa – VM:n ennusteet pettäneet pahasti

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Suomen työttömyys ennätyskorkealla: ”Suorastaan käsittämätön suoritus, itse tuotettu tilanne”, ”Väkisinkin katseet kääntyvät Orpon hallitukseen”

 
02

Työttömyysturvan kiristykset näkyvät nyt: virta vie ansiopäivärahalta työmarkkinatuelle

 
03

Piti tulla 100000 uutta työllistä, tulikin 75000 työtöntä, Sarkkinen rusikoi hallituksen talous- ja työllisyyspolitiikan mahalaskua

 
04

Tässä syy, miksi alipalkkaus saa rehottaa vuodesta toiseen: eduskunnassa on porvarienemmistö

 
05

Leikkaako hallitus työntekijöiltä arkipyhät vai ei, SAK:n Eloranta tiukkaa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Muistokirjoitus: Harri Merisaari 1942–2025

30.09.2025

Suomen tunnustaminen itsenäisenä valtiona oli kaukana suoraviivaisesta prosessista

30.09.2025

Hallitus kiristämässä työntekijöiden hyväksikäytön rangaistuksia, mutta alipalkkauksen kriminalisointi puuttuu

29.09.2025

Raportti: Euroopan luonnon tila on surkea – vaarantaa talouden, terveyden ja turvallisuuden

29.09.2025

Mikä meitä estää syömästä kasviksia?

29.09.2025

Rokkiin keskittyvä elämäkerta sivuuttaa Atte Blomin roolin taistolaisuuden soundtrackin julkaisijana

28.09.2025

Afrikka haluaa jättää kädenjälkensä YK:n ilmastopuitesopimukseen – Agroekologiasta afrikkalainen ratkaisu

28.09.2025

Oppositio opettaa harvoin edes vasemmistoa

28.09.2025

Tässä syy, miksi alipalkkaus saa rehottaa vuodesta toiseen: eduskunnassa on porvarienemmistö

28.09.2025

Ministerin turha lässyttää Turun telakasta, kun hallitus ei puutu lainsäädännöllä väärinkäytöksiin

27.09.2025

Kaksi tapaa selviytyä sodassa Kristian Kososen viiltävässä sotaromaanissa Veljet Raatteen tiellä

27.09.2025

Amerikan ihmisoikeustuomioistuin määritteli hoivan ihmisoikeudeksi – Päätös on voitto feministeille ja kansalaisyhteiskunnalle

27.09.2025

Israel tappaa kansanmurhan todistajat

27.09.2025

”Kertokaa meille, milloin seuraava myrsky tulee” – Intian Kashmirin elokuu oli rankkasateineen ja maanvyöryineen tappavin miesmuistiin

27.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään