KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Musiikki

Tampereen Oopperan Carmen on upea spektaakkeli herkkine hetkineen

Tommi Hakala (Escamillo) Tampereen Oopperan kuorolaisten keskellä.

Tommi Hakala (Escamillo) Tampereen Oopperan kuorolaisten keskellä. Kuva: Petri Nuutinen

Marco Bjurströmin ohjaama suosikkiooppera on visuaalisesti ja liikunnallisesti loistelias, viihdyttävä esitys hivelevän kauniin musiikin huumassa.

Siskotuulikki Toijonen
18.2.2020 10.59

Eipä tainnut Pjotr Tšaikovski uumoillessaan vuonna 1880 näkemänsä Georges Bizet’n (1838–75) Carmen-oopperan saavuttavan suosiota kymmenen vuoden kuluttua aavistaa, että se vielä 220 vuoden jälkeen on yksi suosituimmista ja esitetyimmistä oopperoista. Suomessakin on meneillään varsinainen Carmenin supervuosi useine produktioineen Savonlinnan Oopperajuhlia myöten.

Olen poispilattu mitä erilaisimmilla Carmenin esityksillä mukaan lukien muun muassa Carlos Sauran ohjaama, upea espanjalainen flamencoelokuva vuodelta 1983 ja lukuisat näkemäni Carmenin oopperaesitykset. Mutta, aina vaan tuo 1820-luvun Espanjan Sevillaan ja sen lähiympäristöön sijoittuva Prosper Mériméen novelliin perustuva tarina emansipoituneesta mustalaisneito Carmenista kiehtoo. Vaikuttava elämys oli Tampereen Oopperankin perjantaina ensi-iltansa saanut värikäs, musiikillisesi korkeatasoinen spektaakkeli.

Tampereen Ooppera pestasi Carmenin ohjaajaksi paremminkin viihteen puolella tutuksi tulleen Marco Bjurströmin, joka tosin lunasti kannuksensa myös oopperan parissa Hämeenkyrössä parina kesänä esitetyn, erinomaisen Sillanpää-oopperan ohjaajana.

ILMOITUS
ILMOITUS
Suomessa on meneillään varsinainen Carmenin supervuosi.

Carmen-ooppera on mukaansatempaavan viihdyttävä tarttuvine melodioineen ja näyttävine kuoro- ja tanssikohtauksineen, ja juuri niissä Bjurström näyttää erinomaisesti taitonsa. Tarjolla on visuaalisesti ja liikunnallisesti loistelias ja viihdyttävä esitys hivelevän kauniin musiikin huumassa.

Bjurström ei ole katsonut aiheelliseksi kikkailla tämän vuonna 1875 valmistuneen, viimeiseksi opera comiquen teokseksi ja ensimmäiseksi veristiseksi luokitellun oopperan modernisoinnilla, mihin se niin monet ohjaajat on houkutellut. Hän ei liioin väännä rautalangasta esitykseen ajankohtaista, yhteiskunnallista kontekstia – ja hyvä niin.

Carmenia ei voi kesyttää

Carmen-ooppera on säyseämpi kuin Mériméen novelli, jossa Carmen kuvataan varkaaksi, huoraksi ja murhaajan rikoskumppaniksi, eräänlaiseksi erotiikkaa tihkuvaksi, estottomaksi luonnonlapseksi. Siitä huolimatta Bizet’n Carmen-oopperalla ei ollut aluksi juurikaan edellytyksiä nousta suosioon. Nirppanokkainen pariisilaisyleisö pettyi ja paheksui odottaessaan tavanomaista kaunista tarinaa. Carmen kun kuvaa, alimmistakin yhteiskuntaluokista tulevien, tavallisten ihmisten arkielämän tapahtumia ripauksella mustalaisromantiikkaa. Tavatonta oli myös, että oopperan pääosassa oli vapaa, kuolemaa uhmaava itsenäinen nainen.

Carmenin musiikki on mukaansatempaavan melodista, rytmikästä ja värikästä ihanine aarioineen. Kukkaisaaria, Seguidilla, Habanera, Toreadorin aaria ja salakuljettajien kvintetto ovat aikojen saatossa nousseet myös laajemman yleisön suosikeiksi.

Oopperakuoro parhaimmillaan

Ohjaajana Bjurström hallitsee suvereenisti kokonaisuuden ja hänen koko joukkoa tanssittava ja milloin mitenkin liikuttava, taidokas koreografiansa on tarinaa elävöittävä ja syventävä. Erityisen hienoja ovat tarinaa tukevat ja leikkaavat, milloin seesteiset, milloin riehakkaaksi yltyvät, kauniit kuorokohtaukset. Suloisuutta ja veikeyttä esitykseen tuo Jouni Rissasen valmentama mainio lapsikuoro ja notkeat tanssijat.

Heikki Liimolan johtama Tampereen Oopperan kuoro on kautta aikain ollut erinomainen instrumentti. Carmenissa se on todella hyvässä vireessä sävykkäässä, kauniissa soinnissaan ja luontevassa liikehtimisessään.

Olisiko ollut ensi-illan aiheuttamaa jännitystä, kun ooppera käynnistyi hieman vaisusti ja kangerrellen. Mutta, kun alkujäykkyydestä päästiin, esitys eheytyi ja syveni.

Niina Keitel Carmenina ei ole kliseinen, räiskyvän intohimoinen, estoton ja julkea Carmen, vaan hienostunut, hieman etäinen, sulokas kaunotar. Hänestä huokuu yksinäisyys ja uhma, jopa hauraus. Alun hienoisen haparoinnin jälkeen hän lauloi tavattoman kauniisti ja tunnevoimaisesti. Ensimmäisen kohtauksen odotettu suosikkihitti Habanera oli hieman vaisu, mutta oopperan edetessä Keitelin sävykäs mezzosopraano pääsi oikeuksiinsa ja hänen näyttämöllinen intensiteettinsä Carmenin vaativassa roolissa sai lisää syvyyttä.

Meksikolais-yhdysvaltalainen tenori Arturo Chacón Cruz lauloi upeasti, kun vauhtiin pääsi, mutta oli hieman epäuskottava jurrikka rakkaudentuskaisena, äärimmäiseen tekoon hienossa loppukohtauksessa yltyvänä Don Joséna. Hänen Kukkaisaariansa oli aivan ihana. Tuollaisesta luulisi kenen tahansa heltyvän, mutta ei purrut sekään Carmenin häilyviin tunteisiin.

Marjukka Tepponen Don Josén hylkäämänä Micaëlana sai raikuvat aplodit, eikä suotta, niin herkästi ja sisäistyneesti hän tulkitsi petetyn naisen tuskansa ja toiveensa. Kontrasti kiltin perhetytön ja Carmenin roolien välillä toimi hyvin. Kolmannen näytöksen pitkässä aariassa Tepponen otti näyttämön haltuunsa suvereenisti ja lauloi sydäntäsärkevän tunteikkaasti ja kauniisti.

Baritoni Tommi Hakalalle ei mikään tuntuisi nykyään olevan hankalaa. Hakalassa on niin äänellistä kuin näyttämöllistä karismaa ja glamouria. Korskeana härkätaistelija Escamillona hän sai niin yleisön kuin uppiniskaisen Carmeninkin pauloihinsa.

Pienemmissäkin rooleissa kaikki solistit lauloivat hyvin. Notkeaääniset salakuljettajat Heikki Hattunen ja Kevin Greenlaw olivat mainioita. Suvi Väyrynen ja Päivi Pylvänäinen toivat hienon lisän solistikuntaan ja lauloivat mitä parhaiten korttiduonsa.

Kati Lukan lavastus oli pelkistetty toimiva ja Ville Syrjän hieno, maaginen valaistus sai näyttämön ja Erika Turusen epookkipuvustuksen hehkumaan väriloistossaan tai tummin sävyin tähtitaivaan alla.

Alberto Hold-Garrido piti esityksen jämäkästi otteessaan ja hänen johtamanaan Tampere Filharmonia soitti Bizet’n räiskyvää ja herkkää musiikkia sen vaatimalla tavalla dramatiikkaa säästelemättä.

Carmen suorana lähetyksenä Tampere-talosta Yle Areenassa 19.2., jonka jälkeen nähtävissä Areenassa 18.8. saakka.Tampereen Ooppera: Georges Bizet: Carmen, musiikinjohto Alberto Hold-Garrido, ohjaus ja koreografia Marco Bjurström, lavastus Kati Lukka, puvut Erika Turunen, valosuunnittelu Ville Syrjä, solisteina Niina Keitel, Arturo Chacón-Cruz, Marjukka Tepponen, Tommi Hakala, Suvi Väyrynen, Kevin Greenlaw, Jussi Juola, Waltteri Torikka, Päivi Pylvänäinen, Heikki Hattunen. Ensi-ilta Tampere-talossa 14.2.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Jere kuvailisi Dragsvikin musiikkia ”The Mob meets the Chameleons”, Sirkku puhuisi brittianarkosta.

Avoimen poliittinen poppibändi – Dragsvik on kyllästynyt hyssyttelyyn

La Traviatan intiimeissä kohtauksissa häly ja loistokkuus häivytetään taka-alalle ja katse kohdistetaan solisteihin, heidän tunteidensa tulkintaan ja laulamisen taikaan.

Verdin kohtalokas La Traviata liikuttaa yli aikain rajain

Kissa osoittaa Apinalinna-levyllä hallitsevansa suvereenisti eri tyylilajit

Jytää ja purkkaa yhdistelevä Kissa on uudella levyllään vähemmän läpällä ja enemmän tosissaan

Laineen Kasperi palasi lavoille heti, kun se oli mahdollista.

Laineen Kasperi: ”Ennen laulettiin että mä rakastan sua, nykyään että sä rakastat mua”

Uusimmat

Markku Ropposen uuden Kuhalan viihdearvo nousee korkealle.

Nuoren Kuhalan erottaa vanhasta vain valuutta eli Kuoleman kurkkupurkit tarjoaa takuuvarmaa viihdettä ja virnettä

Raptori-yhtye lavalla Stadioncross-konsertissa vuonna 1990.

Toisenlaista väenmusiikkia – huumorin, erotiikan ja eurohumpan ysäri

Veronika Honkasalo.

Jalkaväkimiinapäätöstä tehdään kiireessä: ”Hätäinen päätös, farssi ja demokratian irvikuva”

Hallitus suunnittelee Suomen eroa jalkaväkimiinat kieltävästä Ottawan sopimuksesta.

Vasemmistoliitto tyrmää jalkaväkimiinojen viennin: ”On täysin käsittämätöntä, että vientiä edes pohditaan”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Orpon hallitus panee työttömät yhä ahtaammalle: Yhdestä virheestä seuraa työttömyysturvan menetys

 
02

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
03

Ammattikouluissa ei tuhottu vain yleissivistystä: ”Myös ammatillisissa aineissa rima laskettiin lattian tasolle”

 
04

Sunnuntaivieras: Onko vankila välttämätön? Vankeuslaitoksen kritiikki on osa vasemmistolaista ja feminististä visiota

 
05

SAK ihmettelee: Orpon hallitus hommasi kuskejaan yrittäjinä pitävän Woltin pomon Geneveen lobbaamaan työntekijöiden asemasta

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Turussa oppilasmäärä kasvoi tuhannella: ”Jättiluokkien suunnittelu ei herätä luottamusta”

13.06.2025

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

13.06.2025

Muuttuvat ajat, muuttuvat ajatukset – Tarja Halonen ja 12 muuta suomalaista kertovat, miten heidän ajattelunsa on muuttunut vuosien varrella

13.06.2025

Pikkuhuuhkajat oli lähellä kaataa Hollannin

13.06.2025

Elämänpuolustajan soturikunnia

12.06.2025

Kansanedustaja ihmettelee hallituksen taloudenpitoa: ”Rahaa ei ollut, kunnes sitä olikin”

11.06.2025

Taide ja kulttuuri puhdasta bisnestä? – Hallitus puhuu ”luovasta taloudesta”

11.06.2025

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

11.06.2025

Vasemmistoliiton puoluesihteeri lupaa: ”Jos kilpailevilla listoilla olleet henkilöt pyrkivät puolueen jäseneksi toisen yhdistyksen kautta, puoluehallitus ryhtyy toimiin”

11.06.2025

Vasemmistoliiton Pekonen oikaisee Ylen uutista puolustusmenojen kasvattamisesta: ”Tässä on nyt vedetty hieman mutkia suoraksi”

11.06.2025

Vasemmistoliitto vaatii Turulta apua Gazaan

11.06.2025

Eläintuotannon ytimessä on kiusallinen ja ratkaisematon ristiriita – eikä se koske vain eläinoikeuksia

11.06.2025

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

11.06.2025

Vasemmistoliiton Sarkkinen: Ensi viikolla Suomen olisi hyvä tunnustaa Palestiina

10.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025

250 miljardia syytä tukea Ukrainaa

18.03.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään