KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Kiellettyjä kosketuksia korona-ajan teatterissa

Koronankohottamat-teatteri on käsikirjoittaja Anna Krogeruksen operoima some-esitysten sarja. Kuvakaappaus 19 kiellettyä kosketusta -videosarjan ensimmäisestä teoksesta Kärsivällisyys.

Koronankohottamat-teatteri on käsikirjoittaja Anna Krogeruksen operoima some-esitysten sarja. Kuvakaappaus 19 kiellettyä kosketusta -videosarjan ensimmäisestä teoksesta Kärsivällisyys.

Korona pysäytti teatterintekijät. Esityksiä peruttiin, mutta uusiakin esitysmuotoja löytyi.

Marjut Piippo
17.5.2020 12.00

Maaliskuun alku näytti valoisalta Keski-Uudenmaan teatterissa. Aktiivimalli – Harmaat pantterit 4 -esitys veti yleisöä, ja kesäksi oli luvassa musiikkiteatteria. Kevätkauden vetonaula, palvelutalon asukkaista kertova komedia, nauratti etenkin ikäihmisiä.

Sitten erilaisilta taiteen kentiltä kuului hälyttäviä uutisia: koronavirus oli alkanut levitä esitysten aikana yleisön keskuudessa. Keski-Uudenmaan teatterin eli KUT:n, hallitus kerääntyi hätäkokoukseen, ja 13.3. oli ikävän julkistuksen aika: Harmaiden pantterien loput näytännöt joudutaan perumaan, kuten koko kevään ohjelmisto.

– Harmaiden panttereiden kohdeyleisö kuului riskiryhmään, joten meillä ei ollut muuta mahdollisuutta kuin siirtää esitykset ensi syksyyn – mikäli teatteritoiminta on mahdollista silloinkaan, kertoo KUT:ssa näyttelevä Anna-Leena Sipilä.

ILMOITUS
ILMOITUS
Taiteen merkitys on kirkastunut myös tekijöille.

Samoihin aikoihin Sipilän sähköpostiin alkoi tippua viestejä töiden peruutuksista. Lopulta Suomen hallituksen kielto yli kymmenen hengen joukkokokoontumisille tuntui olevan naula teatterinteon arkkuun. Koronauutisointi jähmetti toimettoman näyttelijän tv:n äärelle, ja pikkuhiljaa ahdistus valtasi mielen.

– Kaikki päivät tuntuivat samanlaisilta. Uutisissa spekuloitiin koronasta aamusta iltaan ja sosiaalisessa mediassa rajoitukset nostivat kärjekkäitä mielipiteitä. Silloin päätin rajoittaa uutisten ja somen seurannan kertaan päivässä, ja aloin tietoisesti tekemään jotain muuta, Sipilä muistelee.

Kalenteri täyttyi yliviivauksista

Freelancer-näyttelijän työ koostuu väliaikaisista produktioista teatterissa, tv:ssä ja elokuvassa sekä kirjavasta joukosta erilaisia keikkoja. Yleensä Sipilä tietää työnsä muutamaksi kuukaudeksi eteenpäin, mutta maaliskuun puolivälistä lähtien kalenteri alkoi täyttyä yliviivatuista työtilaisuuksista.

Eräs perutuista töistä oli teatteriesitys, jonka harjoitukset olisivat olleet pienessä kellaritilassa keskellä kiihkeintä korona-aikaa. Harjoituksissa ei olisi välttämättä onnistuttu pitämään huolta turvaväleistä, mikä tuntui Sipilästä ahdistavalta, ja hän jättäytyi produktiosta pois.

Koronasokista toipumisen ensimmäinen merk-
ki oli kotonaolon ilojen löytyminen. Sipilä alkoi kokeilla keittiössään monimutkaisia reseptejä, joissa kasvisten pilkkomiseen saattoi kuluttaa puoli päivää. Nyt saattoi myös uppoutua kirjanurkkaukseen lukemaan keskellä päivää muutakin kuin töihin liittyvää tekstiä.

Hiljakseen tekeillä ollut tv-sarjan käsikirjoitus sai enemmän aikaa ja alkoi edistyä tehokkaasti työryhmän etätyösovelluksissa.

– Mielenterveyden säilyttämiseksi oli tärkeää päästä tekemään töitä.

Kosketuksia sanoin ja ajatuksin

Samalla alkoi sosiaalisessa mediassa levitä tieto Koronankohottamat-teatterista. Kyseessä on käsikirjoittaja Anna Krogeruksen operoima some-esitysten sarja. Krogerus etsi Facebookissa teatterintekijöitä vapaaehtoiseen produktioon, jossa tuotetaan etätyöskentelyn kautta videoesityksiä otsikolla 19 kiellettyä kosketusta. Mittava joukko näyttelijöitä, käsikirjoittajia ja ohjaajia ilmoittautui mukaan.

Krogerus arpoi lähes sadan ilmoittautuneen joukosta kolmen hengen työryhmiä, joille hän antoi väljästi tulkittavan teeman. Koronankohottamat-kanavalla julkaistiin 7.4. ensimmäinen teos nimeltä Kärsivällisyys, ja esityksiä ilmestyy Youtubeen ja Facebookiin päivittäin aina 6. kesäkuuta asti.

– Ideana on koskettaa sanojen, ajatusten ja tunteiden kautta, kun fyysinen koskettaminen on kiellettyä. Osallisuuden kokemus on eräs perustarpeista, jota ilman ihmisyytemme alkaa kuihtua, kuvaa Anna Krogerus produktiota.

Anna-Leena Sipilä on eräs mukaan ilmoittautuneista, ja hän sai työryhmäänsä käsikirjoittaja Riikka Ala-Harjan ja ohjaaja Sakari Kirjavaisen. Ryhmä työsti Pidä aina riittävä välimatka -esityksen etätyökalujen kautta kolmessa päivässä. Kyseessä on pariminuuttinen monologi rajoitusten aiheuttamasta vapauden kaipuusta.

– Korona-aika on paljastanut minulle, mikä on olennaista. Ihmiskontaktien arvo on noussut, kiteyttää Anna-Leena Sipilä. Kuva kännykällä videoidusta esityksestä Pidä aina riittävä välimatka.

– Korona-aika on paljastanut minulle, mikä on olennaista. Ihmiskontaktien arvo on noussut, kiteyttää Anna-Leena Sipilä. Kuva kännykällä videoidusta esityksestä Pidä aina riittävä välimatka.

Kännykällä toteutettu video on kuvattu keskiyöllä supermarketissa. Sipilän esittämä hahmo kuvailee kymmenhenkisen perheen tiivistä yhteiseloa etäkoulun ja digilaitteiden kuumentamassa kodissa. Yöllinen marketti tyhjine käytävineen ja viileine pakastealtaineen tarjoaa perheenäidille hetken rauhan ja vapautumisen tunteen.

Monologin päätteeksi kuullaan kaupan äänentoistolaitteista muistutus turvaväleistä.

– Juuri oikeaan aikaan videolle ilmaantunut kaupan kuulutus oli onnekas sattuma, kuin häivähdys teatterin magiasta, kertoo Sipilä.

Läheisyyttä poikkeusaikana

19 kiellettyä kosketusta on uniikki näkökulma tähän outoon aikaan. Kosketuksen kaipuu on esityksissä vahvasti läsnä, samoin elämän isot teemat, kuten kuoleman pelko, keskeneräisyyden hyväksyminen tai toisen kanssa elämisen vaikeus. Suoraan kameralle esiintyminen ilman taustatehosteita tuo videoihin intiimiä tunnelmaa.

– Lähikuvien ja yksityisten miljöiden kautta tekijät ovat saaneet videoihin sellaista läheisyyttä katsojan kanssa, joka syntyy tavallisessa teatterissa fyysisen läsnäolon kautta, arvioi Krogerus.

Videoiden katsojat ovat kokeneet lohdullisena, että poikkeusaikana joka päivä netistä löytyy uusi, ajatuksia herättävä teos. Taiteen merkitys on kirkastunut myös tekijöille. Teatterin normaalit raja-aidat ovat kaatuneet, kun samassa työryhmässä voi olla mukana freelancereita ja kiinnityksellä olevia, ammattilaisia ja harrastajia sekä yli- tai alityöllistettyjä tekijöitä eri puolilta Suomea ja
maailmaa.

Kaunista kauhean keskellä

Tieto Anna-Leena Sipilän kesäteatteriroolin peruuntumisesta on varmistunut. Työnteon makuun hän on päässyt vielä muutamana kuvauspäivänä Ex-Onnelliset-tv-sarjassa, jonka käsikirjoitus ja työskentelyolosuhteet muokattiin etäisyysohjeiden mukaiseksi.

– Korona-aika on paljastanut minulle, mikä on olennaista. Ihmiskontaktien arvo on noussut – tuntuu ihanalta nähdä välillä ihmisiä kaiken käsidesihunnun takaa, kiteyttää Sipilä.

Koronankohottamat jatkaa someteatterin taiteellisten ulottuvuuksien hakemista. Krogerus on innostunut runouden mahdollisuuksista videolla, ja toukokuussa julkaistavassa uudessa esityskonseptissa runotekstejä työstetään musiikkikappaleiksi asti.

– Jollain lailla tämä ikävä aika on tuonut meidät myös lähemmäksi toisiamme. Se on kaunista, kauhean keskellä kaunista, kuvailee Anna Krogerus.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Uusimmat

Adoptioon kaapatun Sarah Kanferin äiti Eusebia Portillo ja hänen tyttärensä, Sarahin sisko Rosa María Portillo kodissaan El Salvadorissa.

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

María Ysabel Cedano (vas.) osallistuu mielenosoitukseen Limassa vaatien oikeutta ja korvauksia pakkosteriloinnin uhreille. Cedano on Cecilia Ramosin omaisia edustavan järjestön asianajaja Amerikkojen välisessä ihmisoikeustuomioistuimessa.

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

Kuvituskuvassa nuori perhe Havannan Ramón González Coro -äitiys- ja lastensairaalan edustalla.

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

Bellincatin Sofia Kärkisen pakomatka ei jännitä tarkoitetulla tavalla Taavi Soininvaaran Mustassa legendassa

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

 
02

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

 
05

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään