KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Ulkomaat

Kenian jättirautatie ruhjoo ympäristöä

Ihmiset kärsivät siinä kuin norsutkin.

Nairobi – IPS/Tobias Nyumba
15.8.2021 14.00

Keniaan rakennetaan rautatietä, joka yhdistää Mombasan satamakaupungin ja maan sisäosat. Matkustaja- ja rahtiliikenteelle tarkoitettu rata on maan historian suurimpia infrastruktuuri-investointeja. Hyötyjen lisäksi haitat arvioidaan mittaviksi.

Rakennustyöt aloitettiin vuonna 2014, jolloin hankkeen hinnaksi arvioitiin 3,2 miljardia euroa. Summasta 90 prosenttia oli lainaa Kiinan vientiä ja tuontia rahoittavasta valtionpankista ja loput tulivat Kenian valtiolta.

Vaikka itse rautatie ei peitä valtavia maa-alueita, se läpäisee monia Kenian ekologisesti hauraita ja tärkeitä ekosysteemejä. Raiteet halkovat esimerkiksi Tsavon luonnonsuojelualuetta, jolla asustaa noin 40 prosenttia Kenian norsuista. Rata halkoo myös eteläisen Kenian paimentolaisyhteisöjä ylläpitäviä, maankäytön muutoksille arkoja alueita.

Noudattamattomia suosituksia

Rata rakennetaan kolmessa vaiheessa, joista kaksi ensimmäistä on jo saatettu päätökseen. Kolmatta rakennetaan parhaillaan, mutta jo kahden ensimmäisen osuuden perusteella voi tehdä päätelmiä hankkeen ympäristövaikutuksista. Niistä on tehty tutkimus, johon tämä artikkeli pohjautuu.

Ennen rakennustöiden aloittamista hankkeesta teetettiin kansainvälisten standardien mukainen ympäristövaikutusten arviointi. Siinäkin suositeltiin toimenpiteitä haittavaikutusten lieventämiseksi.

Suosituksia ei kuitenkaan ole noudatettu. Syinä ovat rahoituksen ja teknisen kapasiteetin puute sekä poliitikkojen asiaan sekaantuminen.

Vahinkoa on jo tapahtunut

Rautatien rakentaminen ja käyttö ovat jo rapauttaneet, pirstoneet ja tuhonneet tärkeitä ekosysteemejä. Ne ovat lisänneet maaperän eroosiota, maan huonontumista, tulvia ja elinympäristöjen tuhoutumista sekä vaikuttaneet vesiin ja eläinten kulkureitteihin.

Rakentamisen aikana maaperää tiivistettiin ja maata siirreltiin paikasta toiseen ratapenkkoja varten. Vaikutukset ovat moninaisia: esimerkiksi rannikon mangrovemetsät kärsivät ratapenkoilta jokiin valuneesta sedimentistä, joka haittaa mangroven siemenien kehitystä ja kutistaa virtoja.

Työmaalta valuva liete on padonnut ja kuivannut jokia varsinkin Nairobin ympärillä. Alueen useimmat yhteisöt nostavat joista talous-, kastelu- ja karjan juottovetensä.

Myös rautatien alikulkutunnelit lisäävät vesien sakkautumista, sillä ne muuttavat pinta- ja sadevesien kulkusuuntia. Virtoja on ohjattu uusille reiteille tunneleihin, jotta rata säästyisi tulvilta. Tämä on johtanut virtauksen määrän ja nopeuden kasvuun, joka aiheuttaa tulvia ja maaperän rapautumista.

Vahinkoa vahvistaa vielä se, että radan ympäriltä on puhdistettu kaikki kasvillisuus, joka hidastaisi veden kulkua.

Laittomuudetkin lisääntyivät

Myös öljyvuodot huolettavat paikallisia asukkaita. Öljyä vuotaa maahan, kun polttoainekuljetus joutuu onnettomuuteen, mutta myös rautatien normaalin käytön ja kunnossapidon yhteydessä. Kibwezin maakunnan viranomaiset kertovat, että öljyvuoto saastutti Thangejoen. Joen vettä ei voi enää käyttää kasvimaiden kastelussa tai talousvetenä, eikä joen lähialueilla voi myöskään viljellä mitään.

Nairobin lähistön asukkaat puolestaan kärsivät räjäytyksistä, joilla maata muutettiin rakennusmateriaaliksi. Tärinä teki talojen seiniin halkeamia ja melusaaste vei yöunet sekä häiritsi koulunkäyntiä. Pöly aiheutti yskää ja rintakipuja.

Rakentamisen sivuvaikutuksena myös laittomuus lisääntyi: karjankasvattajat ohjasivat karjansa alikulkutunnelien kautta laiduntamaan kielletyille kansallispuiston maille. Tsavon itäisen kansallispuiston eteläosassa karjan tunkeutuminen on heikentänyt maaperää selvästi.

Tsavon norsujen käytös on muuttunut. Ne ovat tulleet aiempaa aggressiivisemmiksi, mutta toisaalta ne kyllä välttelevät rautatiealuetta. Myös muut eläimet näyttävät siirtyvän uusille kotiseuduille ja muuttavan kulkureittejään, jotta välttäisivät radan.

Kirjoittaja on Nairobin yliopiston tutkijatohtori ja yksi hankkeen ympäristövaikutuksia selvittäneen tutkimuksen tekijöistä

 Englanninkielinen versio

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Khumbun jäätikkö Mt Everestillä. Uusi raportti kertoo, että jäätiköt ovat maapallon lämpenemiselle vieläkin herkempiä kuin aiemmin on uskottu.

Jäätiköt jatkaisivat sulamistaan, vaikka maapallon lämpeneminen pysähtyisi heti

Noor Mukadam sai oikeutta, mutta hänen tarinansa jää poikkeukseksi, kun tuhansien muiden pakistanilaisten naisten ja tyttöjen nimet unohtuvat tilastoihin.

Veri pyyhitään rahalla – näin Pakistanin oikeus pettää naiset

Kalastajilta kalaa myytäväksi ostavia naisia käytetään usein hyväksi Malawijärven kalastajayhteisöissä.

Kalaa vain seksiä vastaan: Miespuoliset kalastajat hyväksikäyttävät usein kalaa myyviä naisia Malawissa

Yhteisön kouluttamat nuoret meripartiolaiset kantavat eläinsairaalassa hoidossa ollutta merikilpikonnaa kohti Intian valtamerta Kenian Watamussa.

Etelänbastardikilpikonnien lisääntymisseudun lämpeneminen saa poikaset vaihtamaan sukupuolta

Uusimmat

PAM: Monet palvelualojen työntekijät tarvitsevat toimeentulotukea – kiristykset pakottavat muuttamaan pois työpaikkojen läheltä

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump kertoi sunnuntaina Yhdysvaltain iskuista. Hänen taustallaan ovat varapresidentti JD Vance (vas.), ulkoministeri Marco Rubio (kesk.) ja puolustusministeri Pete Hegseth.

Näin vasemmistoliiton poliitikot tuomitsivat Yhdysvaltain iskut Iraniin – ”Jos nyt ei puolusteta kansainvälistä oikeutta, koska enää?”

Hevosharrastus muuttuu painajaiseksi Piia Helanderin hyvin toimivassa Helioksessa.

Piia Helanderin lupaava esikoisdekkari Helios vie hevosten ja valta-aseman väärinkäytön maailmaan

Khumbun jäätikkö Mt Everestillä. Uusi raportti kertoo, että jäätiköt ovat maapallon lämpenemiselle vieläkin herkempiä kuin aiemmin on uskottu.

Jäätiköt jatkaisivat sulamistaan, vaikka maapallon lämpeneminen pysähtyisi heti

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

 
02

Viisi prosenttia puolustukseen? Samaan aikaan hallitus leikkaa lisää kansalaisilta

 
03

Vasemmistoliiton Koskela irvailee Purran saksikättä: ”Kuka tahansa vähänkään taloudesta ymmärtävä olisi voinut arvata, että näin tässä käy”

 
04

Kalaa vain seksiä vastaan: Miespuoliset kalastajat hyväksikäyttävät usein kalaa myyviä naisia Malawissa

 
05

Vasemmistoliiton Aino-Kaisa Pekonen KU:n juhannushaastattelussa: ”En tiedä, onko pääministeri Orpo enää tosissaan”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Veri pyyhitään rahalla – näin Pakistanin oikeus pettää naiset

21.06.2025

Kalaa vain seksiä vastaan: Miespuoliset kalastajat hyväksikäyttävät usein kalaa myyviä naisia Malawissa

20.06.2025

Ottawan sopimus on pelastanut elämiä – Nyt miinoista vientituote?

20.06.2025

Etelänbastardikilpikonnien lisääntymisseudun lämpeneminen saa poikaset vaihtamaan sukupuolta

20.06.2025

Vasemmistoliiton Aino-Kaisa Pekonen KU:n juhannushaastattelussa: ”En tiedä, onko pääministeri Orpo enää tosissaan”

20.06.2025

Delhin roskien kerääjät tekevät työtään paahtavan auringon alla

19.06.2025

Yhdysvalloista karkotetut bhutanilaiset pakolaiset jäivät vaille kotimaata ja kansalaisuutta

19.06.2025

Maamiinojen palauttaminen ei paranna Suomen kokonaisturvallisuutta – Poliitikot antoivat uuden iskun kansainväliselle järjestelmälle

19.06.2025

Kansanmurhasta huolimatta Euroopan tuki Israelille jatkuu

19.06.2025

”Tämä on historiallinen päivä saamelaisille” – eduskunta hyväksyi saamelaiskäräjälain

19.06.2025

”Tämä on historiallinen päivä saamelaisille” – eduskunta hyväksyi saamelaiskäräjälain

19.06.2025

Vasemmistoliiton Mai Kivelä: ”Paperittomuus ei ratkea lennättämällä ihmisiä maihin, joihin heillä ei ole yhteyttä”

19.06.2025

Velkajarru ei maistu vasemmistoliiton Koskelalle: ”En usko sekuntiakaan”

19.06.2025

Aina saa kärsiä ja hävetä – Dazain kulttiklassikko on synkkä japanilainen yksinpuhelu

19.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään