KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Rajaton kulttuuri tuottaa rajattomia ihmisiä, mutta monet rajat ovat olemassa hyvästä syystä

Kuva: Lehtikuva/Allison Robbert

On trendikästä puhua yksilöllistymisen menneen liian pitkälle, mutta olen taipuvainen ajattelemaan, että ehkei se ole monilla vielä kunnolla alkanutkaan, kirjoittaa KU:n toimituspäällikkö Emilia Männynväli.

Emilia Männynväli
18.6.2025 13.39

Taannoisessa Kulttuuriykkösessä keskusteltiin muotitermistä nimeltä haavoittuva narsismi. Psykiatrian ja psykologian asiantuntijat kuvailivat sellaisesta kärsivää ihmistä yliherkäksi tulkitsemaan, mitä muut hänestä ajattelevat, ja jos se ei ole mieluista, reagoivan voimakkaan negatiivisesti. Tällainen ihminen arvottaa itseään muiden palautteen perusteella sisäisellä ranking-listallaan.

Niin ikään asiantuntijat korostivat kaikilla ihmisillä olevan jossain määrin narsistisia piirteitä. Ongelmasta voidaan puhua, kun ne alkavat vaikeuttaa arkea. Vaaditaan erityiskohtelua, jonka myötä vuorovaikutusta leimaavat triggeriherkkyys, vihamielisyys ja pitkävihaisuus. Ne saavat lähellä olevat kävelemään munankuorilla, ”ettei nyt taas tulisi hankalaa tilannetta”. Toiminta tähtää kuvitellun statuksen, ei yhteyden, palauttamiseen.

Pahoin pelkään, että he eivät aidosti ymmärrä eroa itsensä ja toisten välillä.

HUS:n psykiatrian linjajohtaja Jan-Henry Stenbergin, joka oli ohjelman toinen vieras, mukaan sosiaalisen median myötä on syntynyt kulttuuri, jossa tällaisia piirteitä käytetään vaikuttamisen välineinä: uhriudutaan, syyllistytään ja joskus marginalisoidutaan aiheettakin. Aiheellisesti Stenberg korosti kuitenkin, että aito uhri- tai marginaaliasema on tietenkin tosi ja huomioon otettava asia.

Mutta munankuorilla kävelyn kulttuuri, jossa tuohtumus on valuuttaa ja ”argumentti”, päätyy kannustamaan käytökseen, jota voisi mielestäni yhtä hyvin – ja patologioivaa puhetta välttääkseen – nimittää termillä rajaton. Rajattomat ihmiset tunkeutuvat toisen henkilökohtaisen alueelle, käyttäytyvät töykeästi ja asettavat omat tarpeensa muiden edelle. Pahoin pelkään, että he eivät aidosti ymmärrä eroa itsensä ja toisten välillä. Tällaista käytöstä (tosin pikemminkin suuruudenhullua kuin haavoittuvaa) on viime aikoina nähty myös maailman vallakkaimmilta.

On trendikästä puhua yksilöllistymisen menneen liian pitkälle, mutta tätä nykyä olen taipuvainen ajattelemaan, että ehkä yksilöllistyminen ei ole kaikkien kohdalla vielä kunnolla alkanutkaan.

En ole kehityspsykologi, mutta sen verran tiedän, että psyykkisen kehityksensä aikana lapsi eriytyy vanhemmistaan omaksi yksilökseen, ymmärtää lopulta myös vanhempien erillisyyden ja yksilöyden sekä sen, että näillä on elämää myös lapsen ulkopuolella. Tämä vaatii vanhemmalta muun muassa sitä, että tämä suostuu toisinaan ikävän tyypin rooliin: rajoittaa, kieltää ja on ihan vain sietämättömän nolo ja vanhanaikainen.

Rajattomilla ihmisillä individuaatioprosessi vaikuttaa jääneen jotenkin kesken. Taustalla voi olla monenlaisia syitä, kuten vaikkapa se, että vanhempi ei ole tuota roolia kestänyt. Nykyinen rajattomuuden kulttuuri ei tilannetta ainakaan paranna.

Silloin lapsi jatkaa rajojen etsintää vielä aikuisenakin, kun ei muuta osaa. Etsii ”ikävää vanhempaa” milloin kenestäkin kiukutellakseen tälle, mutta ei eriytyäkseen, vaan yrittäessään manipuloida tästä mieleistään peiliä. Kun sanot näin ja toimit noin, hyväksyn sinut . Ehkä. Jos et toimi kuten odotan, syyllistän ja häpäisen sinua. Vaatimukset ovat loputtomat.

Toiset alistuvat ja tekevät yliherkille karhunpalveluksen.

Ja aina löytyy ihmisiä, jotka alistuvat manipulointiin. He ovat kasvaneet siihen, että heidän rajojensa yli saa kävellä. Ehkä heidän lapsena saamansa rakkaus on ollut ehdollista tai he ovat kasvaneet hylkäämisen pelossa. Tällainen ihminen menee tuhannelle mutkalle miellyttääkseen muita ja hyppää aina, kun joku käskee. Ja aina löytyy joku, joka käskee.

Muuttuessaan kulttuurisesti hyväksytyksi ja normaaliksi tällainen surullinen kierre estää paitsi yksilöä, myös koko yhteiskuntaa kehittymästä, sillä se estää aitojen, kypsien yhteyksien muodostumista ihmisten välille. Yhdet suhtautuvat yhteiskuntaan kuin loputtoman pitkämieliseen ja omnipotenttiin vanhempaan, jolle kiukutella kuin se olisi heille jatkuvasti velkaa ja velvollinen takaamaan jopa hyvän mielen, kavereita ja kivan kumppanin. Toiset alistuvat ja tekevät yliherkille karhunpalveluksen yrittäessään suojata näitä omilta tunteiltaan.

Rajojen rikkomista ja ylittämistä on totuttu ihailemaan populaarikulttuurissa, ja miksipä se ei sitä usein olisikin. On paljon pölyttyneitä käsityksiä ja mielivaltaisia rajoja, jotka vaativatkin ravistelua ja rikkomista.

Mutta on myös rajoja, jotka ovat olemassa hyvästä syystä. Sellaisia rajoja hämärtämään pyrkivät ovat usein itse vahvemman asemassa eivätkä tarkoitusperänsä kovinkaan jaloja. Ajatellaanpa ajankohtaisesti vaikkapa rajaa alkuperäiskansaan kuuluvan ja kuulumattoman välillä: Suomessa sen hämärtäminen ei ole ollut ainakaan saamelaisten intresseissä.

On myös rajoja, jotka ovat olemassa hyvästä syystä.

Harvempi suomalainen taas haluaisi käydä jatkuvaa neuvottelua esimerkiksi itärajan sijainnista. Alituinen neuvottelu rajoista voisi olla melko kuluttavaa myös parisuhteessa. Niin ikään raja lapsen ja aikuisen välillä on olemassa hyvästä syystä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Myös rajat yksilöiden välillä ovat olemassa hyvästä syystä. Minä olen minä ja vastuussa minun elämästäni, sinä olet sinä ja vastuussa omastasi. (Toki on myös yhteisesti neuvoteltuja yhteisiä vastuita, mutta karkeasti ottaen.) Me emme lajityypillisistä yhtäläisyyksistämme huolimatta ole samanlaisia eikä meidän onneksi kuulukaan olla. Kunnioitus alkaa toisen erillisyyden ja erilaisuuden hyväksymisestä, silleen-jättämisestä.

Samankaltaisuuden, samanmielisyyden ja samankielisyyden vaatimus ja pakko kuuluvat totalitaristiseen kollektivismiin, joka ei piittaa yksilöistä. Ei minusta, mutta ei sinustakaan. Ja usko pois – se ei ole hyväksi meille kummallekaan.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Timo Furuholm.

Viisi prosenttia puolustukseen? Samaan aikaan hallitus leikkaa lisää kansalaisilta

Koskela sote-politiikasta: Hallitus lapioi rahaa yksityisille terveysjäteille

Porsaiden kastraatiokieltoa ollaan purkamassa.

Saako teollisuus tahtonsa läpi? Ministeriin vedotaan kastraatiokiellon pitämiseksi

Veronika Honkasalo puhuu eduskunnan täysitunnossa. Vieressä seuraavat vasemmistoliiton kansanedustajat Pia Lohikoski ja Mai Kivelä.

Saako Suomen ulkopolitiikasta selvää? ”Haparointia”

Uusimmat

Timo Furuholm.

Viisi prosenttia puolustukseen? Samaan aikaan hallitus leikkaa lisää kansalaisilta

Koskela sote-politiikasta: Hallitus lapioi rahaa yksityisille terveysjäteille

Rajaton kulttuuri tuottaa rajattomia ihmisiä, mutta monet rajat ovat olemassa hyvästä syystä

Porsaiden kastraatiokieltoa ollaan purkamassa.

Saako teollisuus tahtonsa läpi? Ministeriin vedotaan kastraatiokiellon pitämiseksi

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
02

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

 
03

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
04

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

 
05

Sunnuntaivieras: Onko vankila välttämätön? Vankeuslaitoksen kritiikki on osa vasemmistolaista ja feminististä visiota

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Saako Suomen ulkopolitiikasta selvää? ”Haparointia”

17.06.2025

Naisia on yhä vähemmän ministereinä: ”Maailma todistaa tällä hetkellä naisten poliittisen johtajuuden murenemista”

17.06.2025

Kommentti: Persujen ”veneenkeikutus” on silkkaa suunsoittoa – Miksi hallitus kaatuisi, kun kaatumisesta ei olisi sille mitään hyötyä?

17.06.2025

Vasemmistoliiton Koskela irvailee Purran saksikättä: ”Kuka tahansa vähänkään taloudesta ymmärtävä olisi voinut arvata, että näin tässä käy”

17.06.2025

Jalkaväkimiinasopimus: ”Hätiköity päätös”

16.06.2025

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

16.06.2025

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

16.06.2025

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

16.06.2025

Ukraina tyrmäsi Pikkuhuuhkajat

15.06.2025

Joona Keskitalo on täysin ilmiliekeissä kolmannessa Takamailla-jännärissä Tunturi, joka ulvoi

15.06.2025

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

15.06.2025

Grönlannin itsenäisyys saa vielä odottaa – Syynä Trumpin provokaatiot

15.06.2025

Nuoren Kuhalan erottaa vanhasta vain valuutta eli Kuoleman kurkkupurkit tarjoaa takuuvarmaa viihdettä ja virnettä

14.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – huumorin, erotiikan ja eurohumpan ysäri

14.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään