KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Saatana saapui Moskovan kautta Tampereen Teatteriin

Kun liituraitapukuinen Saatana, mustaan magiikkaan erikoistuneen professori Wolandin (Esa Latva-Äijö) hahmossa puuttuu keskusteluun monimuotoisin sanakääntein, niin hyvin pian alkaa tapahtua.

Kun liituraitapukuinen Saatana, mustaan magiikkaan erikoistuneen professori Wolandin (Esa Latva-Äijö) hahmossa puuttuu keskusteluun monimuotoisin sanakääntein, niin hyvin pian alkaa tapahtua. Kuva: Tampereen Teatteri/Heikki Järvinen

Antti Mikkolan sovitus ja ohjaus todistaa, että tosiasia on maailman sitkein seikka.

Juha Drufva
30.3.2022 13.07

Saatana saapui Tampereelle tiistai-iltana, kun Antti Mikkolan Mihail Bulgakovin (1891–1940) romaanista sovittama ja ohjaama suurnäytelmä sai vihdoinkin Tampereen Teatterissa todellisen ensi-iltansa.

Viime vuoden helmikuun 18. päivänä näytelmän ensi-ilta järjestettiin koronarajoitusten vuoksi vain kymmenelle kriitikolle, ja kevään 2021 aikana järjestettiin myös neljä livestriimausesitystä.

Tosin tiistainkin ensi-illassa taisi professori Wolandilla olla saatanalliset näppinsä pelissä, kun ensi-ilta oli viittä vaille peruuntua Pilatuksen (Jukka Leisti) sairastumisen vuoksi.

Näytelmän sovittaja ja ohjaaja Antti Mikkola astui uhkarohkeasti Pilatuksen viittaan, ja tuurasi Leistiä todella pilatusmaisesti, häikäisevän hienosti.

Totalitarismissa ei voi pilailla eikä kostaa. Tämä tšekkiläisen kirjailijan Milan Kunderan (s.1929) näkemys pätee tämän päivän Venäjällä, kuten se päti myös Mihail Bulgakovin kirjoittaessa vuosina 1928–40 romaaniaan Saatana saapuu Moskovaan.

Pelätessään joutuvansa romaanin vuoksi vaikeuksiin, hän poltti ja hävitti siitä osia ja kirjoitti kaiken alusta yhä uudelleen. Tuolloin hän ei voinut haaveillakaan teoksen julkaisemisesta. Näytelmässä ilmeinen Bulgakovin omakuva heijastetaan mielisairaaksi tulevassa kirjailija Mestarissa (Antti Tiensuu), kun Mestari polttaa Pontius Pilatiusta käsittelevän käsikirjoituksensa kiinnijoutumisen pelossa.

Eikä näitä Bulgakovin saatanallisia säkeitä päästettykään julkisuuteen ennen kuin vuosina 1966–67, jolloin romaani julkaistiin sensuroituna jatkokertomuksena Moskva-lehdessä. Yksissä kansissa lyhentämättömänä teos ilmestyi vasta vuonna 1973, suomeksi 1969.

Mystiset päiden katoamiset

Näytelmä alkaa rajulla videokuvaspektaakkelilla 1920-luvun neuvostoformalismin hengessä. Samaan aikaan kun kadulla miliisit ovat siviilien kimpussa, kuuluu laukauksia ja suuret Isä aurinkoisen hymyilevät kasvot heijastetaan paikantamaan aikakautta, missä näytelmän henkilöt henkiriepujensa menettämisen pelossa vaeltavat.

Hetken kuluttua kirjailijaliiton puheenjohtaja Berlioz (Mari Turunen) ja runoilija Bezdomnyi (Ville Majamaa) keskustelevat ennen Kirjailijaliiton kokousta puiston penkillä siitä, onko Jeesus oikeasti ollut olemassa.

Ohikulkeva liituraitapukuinen Saatana, mustaan magiikkaan erikoistuneen professori Wolandin (Esa Latva-Äijö) hahmossa puuttuu keskusteluun monimuotoisin sanakääntein, ja hyvin pian alkaa tapahtua.

Mukanaan tällä pimeyden herralla on erikoinen seurue, joista ikimuistoisimmaksi on noussut kissa Begemot (Elisa Piispanen), sekä nokkelan notkea apurinsa Korojev (Matti Hakulinen).

Seurue aiheuttaa Moskovassa tuota pikaa täydellisen kaaoksen: kirjailijaliiton puheenjohtaja jää raitiovaunun alle, osa herraseurueesta sekä varieteeteatterin johtaja joutuvat hullujenhuoneelle ja puolet kaupunkilaisista miliisikuulusteluun. Ihmisiä ja ihmisten päitä alkaa mystisesti kadota, setelit muuttuvat paperisilpuksi ja yksi ja toinen alkaa puhua sekavia.

Eikä syynä ole pelkkä kaksisuuntainen mielialahäiriö. On astuttu virtuaalitodellisuuteen, eikä edes miliisien päällikkö ota selvää, missä piilee sen alkusyy tai syylliset.

Virtuaalitodellisuutta ja kaaosta

Toinen tarina johdattelee Jeesuksen ajan Jerusalemiin, jossa aluksi Pontius Pilatus ja Jesuan (Pia Piltz) keskustelevat Jesuan ristiinnaulitsemisesta. Jesua jää vähitellen sivuhenkilöksi, kun näytelmässä keskitytään Pilatuksen sisäiseen kamppailuun Jesuan ristiinnaulitsemisen jälkeen. Pilatukselle salaisen poliisin töitä tekevä Afranius (Mari Turunen) ja Jesuan ystävä Leevi Matteus (Ville Majamaa) nousevat myös keskeisiksi tekijöiksi.

Kolmas tarina on moskovalaisen Pilatuksesta romaania kirjoittavan nimettömän kirjailijan Mestarin ja hänen kauniin muusansa Margaritan (Pia Piltz) kielletystä rakkaudesta. Onnettomassa avioliitossa elävä Margarita on viisas ja oikeamielinen, eräänlainen marttyyri, sijaiskärsijä ja sankaritar, joka tekee Saatanan avustamana hurjan lennon Moskovan yllä.

Näytelmän meno on muutenkin hyvin virtuaalista niin tajunnallisesti kuin hienon lavastuksenkin suhteen. Esitys säkenöi kielellistä ilotulitusta, joka yhdistyy fantasiaan muuntuen seuraavassa hetkessä realistiseksi historialliseksi kuvaukseksi hiljentyen lopulta runollisen rakkaustarinan äärelle.

Jokaisen henkilön totuus- ja todellisuuskäsityksiä koetellaan, kun Saatanaa kiinnostaa erityisesti: ovatko moskovalaiset muuttuneet, onko syntynyt uusi ihminen, joka olisi päässyt irti turhamaisuudesta, ahneudesta, ennakkoluuloista, peloista ja tyhjistä unelmista. Vai tukeutuvatko he vain ulkoa annettuihin onttouttaan kumiseviin komeisiin perusteluihin.

Pian Saatanalle käy selväksi, että kansalaiset ovat hyväksyneet ylhäältä säädellyn elämäntavan rangaistuksen pelossa ja elävät maallisen yliminän vallan alla

Uskonnot ja ideologiat pahuuden palveluksessa

Saatana toteaa Margaritalle helvetin kuvajaisia näyttäessään, ettei kukaan ihminen ole pohjimmiltaan paha. Mutta kun kehitetään uskonnot ja ideologiat, alkaa tapahtua sellaisia asioita, joista pahimmatkaan ihmiset eivät osaisi yksinään edes uneksia, mitä niiden avulla voidaan toteuttaa.

Saatana tunnustaa Margaritalle, ettei hänen ole tarvinnut mitenkään johdatella ihmisiä kadotuksen tielle, he ovat itse valinneet tiensä. Hänen ei tarvitse muuta kuin olla heidän seurassaan tai seuranaan.

Bulgakovin Saatana ei edusta niinkään pahuutta, vaan kunnioitusta ja pelkoa herättävää mystistä painajaismaista pahaa. Hän saapuukin Moskovaan tuomitsemaan ne, jotka ovat tuomionsa ansainneet: ahneet, valehtelijat, petturit, elostelijat, parittajat. Tässä Saatana vertautuu Goethen Faustiin: tahtoo pahaa vain ja aikaan saa vain hyvää.

Kadotuskohtaus on sanoin kuvaamattoman loistelias spektaakkeli Straussin valsseineen, valoefekteineen, valituksineen. Saatana opastaa Margaritaa herättämään mielikuvituksensa ja kannustamaan sitä näkemään se, että tosiasia on maailman sitkein seikka, eivätkä kaikki teoriat ole samanarvoisia, vaikka väitetäänkin niistä kaikista olevan monia tulkintoja.

Suuspektaakkeli luo uskoa näyttämöilmaisun mahdollisuuksiin

Mielisairaalaruljanssin jälkeen runoilija Bezdomnyi tunnustaa mielistelleensä menestyäkseen, vaikka rehellisyyden nimissä hänen olisi pitänyt kirjoittaa vain omasta varjostaan. Lopussa hän toteaa:

”Surutta jättää maan ja joen usvan se, joka täällä on kylliksi kärsinyt.”

Saatana saapuu Moskovaan on näyttelijöiden, lavastajan, puvustajien, valo- ja äänisuunnittelijoiden yhteinen suurspektaakkeli, joka luo uskoa näyttämöilmaisun suuriin mahdollisuuksiin, jossa katsoja saa lopultakin etästriimailun sijaan kokea lähietäisyydeltä näyttämöilmaisun kosketuksen.

Katsoja ei huomaakaan kulkeneensa yli kolme tuntia unen, kertomuksen ja romaanin sisällä kirjoitettavan käsikirjoituksen mukana absurdin ja groteskin huumorin sekä kansansaduista ammennetun fantasian keinoin toteutetun matkan.

Vai oliko tämä vain television ajankohtaisohjelma, jossa kerrottiin tämän hetken tilanteesta Venäjällä ja Ukrainassa? Tähän lopun taistelukohtaus antoi viitteitä. Muistutettakoon, että Bulgakov oli kotoisin Ukrainasta.

Tampereen Teatteri: Saatana saapuu Moskovaan. Mihail Bulgakovin romaanista sovittanut ja ohjannut: Antti Mikkola, lavastus; Teppo Järvinen, valo- ja videosuunnittelu; Tiiti Hynninen, puvut; Mari Pajula, äänisuunnittelu; Hannu Hauta-aho, kampaukset ja maskit; Jonna Lindström.

Rooleissa: Esa Latva-Äijö, Jukka Leisti, Antti Tiensuu, Pia Piltz, Mari Turunen, Ville Majamaa, Elisa Piispanen, Matti Hakulinen, Eeva Hakulinen, Elina Rintala, Arttu Ratinen, Kirsimarja Järvinen, Annuska Hannula, Ville Mikkonen, Arttu Soilumo sekä avustajat Anton Hård, Ida Pajunen, Satu Silén ja Noora Lahtinen.

Ensi-ilta oli 29.3.2022

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Uusimmat

Hanna Sarkkisella oli kyselytunnilla mukanaan 35¿000 suomalaisen allekirjoittama vetoomus Palestiinan valtion tunnustamiseksi.

Kysymys Palestiinan tunnustamisesta kuumensi kyselytuntia – vasemmistoliitolla 35000 suomalaisen allekirjoittama vetoomus

Rönni-Sällinen leikkausten vaikutuksista palvelualojen työntekijöihin: ”Sitten ei osteta lääkkeitä tai talvikenkiä tai tingitään ruoasta”

Keskiviikkona julkaistun tutkimuksen mukaan Ilmaston lämpeneminen johti tänä kesänä hellekuolemien kolminkertaistumiseen Euroopassa.

Perussuomalaiset uhosi julkisuudessa ilmastopolitiikasta, taipui hiljaa hallituksessa ja eduskunnassa

Timo Furuholm.

Kansanedustaja huolissaan mediakentästä: ”Ministeri on käyttänyt koko hallituskauden Ylen moukarointiin”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Anna Kontula: ”Sivistyneitä ihmisiä ei kasvateta niin, että tarjotaan heille vain oikeita oppeja”

 
02

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

 
03

Tutkija löysi lisää kikkailuja hallituksen budjettiriihestä, säästöjä neljäsosa luvatusta

 
04

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

 
05

Suomen on lahjoitettava Daavidin linko Palestiinalle, esittää Vasemmistonuoret

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Orpon hallituksen sosiaaliturvaleikkaukset iskevät osa-aikatyötä tekeviin naisiin, kertoo Laboren selvitys

18.09.2025

Britannia tunnustamassa Palestiinan viikonloppuna – vasemmistoliitto, SDP ja vihreät vaativat Suomelta samaa

18.09.2025

Suomalainen media ei osaa käsitellä oman alansa kriisiä – Ala-arvoinen keskustelu STT:stä osoittaa sen

18.09.2025

Puolustusvoimien asehankinnat tukevat palestiinalaisten kansanmurhaa, kertoo Amnestyn selvitys

18.09.2025

Persut hävisi ensimmäisen erän räyhäkkäillä maahanmuuttopuheillaan, osoittaa HS-gallup, nyt käynnissä on toinen

17.09.2025

Mai Kivelä: Raakkutuho ei saa toistua – vesistöjen suojavyöhykkeet saatava lakiin

17.09.2025

Suomi ajamassa itseään häpeäpaaluun, Honkasalo kommentoi hallituksen päättämättömyyttä tunnustaa Palestiina

17.09.2025

Todisteet Israelin suorittamasta palestiinalaisten kansanmurhasta ovat kiistattomat, Suomen ja muun lännen ikuinen häpeä on, että sen sallitaan jatkua

17.09.2025

ETLAn ja Pellervon vuoro vetää matto Orpon talousoptimismin alta

17.09.2025

Matti Vanhanen ohittaa metsäesseessään sen tutkimustiedon, mitä meillä metsistä jo on

17.09.2025

Populistinen keskustelu maahanmuuttajien sosiaaliturvasta kaipaa muutaman tarkennuksen

16.09.2025

Velkajarru voi pakottaa leikkaamaan taantumassa, Laboresta vaihtoehto

16.09.2025

Israelin ylin poliittinen johto yllytti kansanmurhaan Gazassa, katsoo YK:n alainen tutkimusryhmä

16.09.2025

Seitsemän vuoden päästä Suomessa on 100 000 koululaista vähemmän – Väestöennusteiden numeroista ei kyetä edes keskustelemaan, saati sitten toimimaan

16.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään