KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Saatana saapui Moskovan kautta Tampereen Teatteriin

Kun liituraitapukuinen Saatana, mustaan magiikkaan erikoistuneen professori Wolandin (Esa Latva-Äijö) hahmossa puuttuu keskusteluun monimuotoisin sanakääntein, niin hyvin pian alkaa tapahtua.

Kun liituraitapukuinen Saatana, mustaan magiikkaan erikoistuneen professori Wolandin (Esa Latva-Äijö) hahmossa puuttuu keskusteluun monimuotoisin sanakääntein, niin hyvin pian alkaa tapahtua. Kuva: Tampereen Teatteri/Heikki Järvinen

Antti Mikkolan sovitus ja ohjaus todistaa, että tosiasia on maailman sitkein seikka.

Juha Drufva
30.3.2022 13.07

Saatana saapui Tampereelle tiistai-iltana, kun Antti Mikkolan Mihail Bulgakovin (1891–1940) romaanista sovittama ja ohjaama suurnäytelmä sai vihdoinkin Tampereen Teatterissa todellisen ensi-iltansa.

Viime vuoden helmikuun 18. päivänä näytelmän ensi-ilta järjestettiin koronarajoitusten vuoksi vain kymmenelle kriitikolle, ja kevään 2021 aikana järjestettiin myös neljä livestriimausesitystä.

Tosin tiistainkin ensi-illassa taisi professori Wolandilla olla saatanalliset näppinsä pelissä, kun ensi-ilta oli viittä vaille peruuntua Pilatuksen (Jukka Leisti) sairastumisen vuoksi.

Näytelmän sovittaja ja ohjaaja Antti Mikkola astui uhkarohkeasti Pilatuksen viittaan, ja tuurasi Leistiä todella pilatusmaisesti, häikäisevän hienosti.

Totalitarismissa ei voi pilailla eikä kostaa. Tämä tšekkiläisen kirjailijan Milan Kunderan (s.1929) näkemys pätee tämän päivän Venäjällä, kuten se päti myös Mihail Bulgakovin kirjoittaessa vuosina 1928–40 romaaniaan Saatana saapuu Moskovaan.

Pelätessään joutuvansa romaanin vuoksi vaikeuksiin, hän poltti ja hävitti siitä osia ja kirjoitti kaiken alusta yhä uudelleen. Tuolloin hän ei voinut haaveillakaan teoksen julkaisemisesta. Näytelmässä ilmeinen Bulgakovin omakuva heijastetaan mielisairaaksi tulevassa kirjailija Mestarissa (Antti Tiensuu), kun Mestari polttaa Pontius Pilatiusta käsittelevän käsikirjoituksensa kiinnijoutumisen pelossa.

Eikä näitä Bulgakovin saatanallisia säkeitä päästettykään julkisuuteen ennen kuin vuosina 1966–67, jolloin romaani julkaistiin sensuroituna jatkokertomuksena Moskva-lehdessä. Yksissä kansissa lyhentämättömänä teos ilmestyi vasta vuonna 1973, suomeksi 1969.

Mystiset päiden katoamiset

Näytelmä alkaa rajulla videokuvaspektaakkelilla 1920-luvun neuvostoformalismin hengessä. Samaan aikaan kun kadulla miliisit ovat siviilien kimpussa, kuuluu laukauksia ja suuret Isä aurinkoisen hymyilevät kasvot heijastetaan paikantamaan aikakautta, missä näytelmän henkilöt henkiriepujensa menettämisen pelossa vaeltavat.

Hetken kuluttua kirjailijaliiton puheenjohtaja Berlioz (Mari Turunen) ja runoilija Bezdomnyi (Ville Majamaa) keskustelevat ennen Kirjailijaliiton kokousta puiston penkillä siitä, onko Jeesus oikeasti ollut olemassa.

Ohikulkeva liituraitapukuinen Saatana, mustaan magiikkaan erikoistuneen professori Wolandin (Esa Latva-Äijö) hahmossa puuttuu keskusteluun monimuotoisin sanakääntein, ja hyvin pian alkaa tapahtua.

Mukanaan tällä pimeyden herralla on erikoinen seurue, joista ikimuistoisimmaksi on noussut kissa Begemot (Elisa Piispanen), sekä nokkelan notkea apurinsa Korojev (Matti Hakulinen).

Seurue aiheuttaa Moskovassa tuota pikaa täydellisen kaaoksen: kirjailijaliiton puheenjohtaja jää raitiovaunun alle, osa herraseurueesta sekä varieteeteatterin johtaja joutuvat hullujenhuoneelle ja puolet kaupunkilaisista miliisikuulusteluun. Ihmisiä ja ihmisten päitä alkaa mystisesti kadota, setelit muuttuvat paperisilpuksi ja yksi ja toinen alkaa puhua sekavia.

Eikä syynä ole pelkkä kaksisuuntainen mielialahäiriö. On astuttu virtuaalitodellisuuteen, eikä edes miliisien päällikkö ota selvää, missä piilee sen alkusyy tai syylliset.

Virtuaalitodellisuutta ja kaaosta

Toinen tarina johdattelee Jeesuksen ajan Jerusalemiin, jossa aluksi Pontius Pilatus ja Jesuan (Pia Piltz) keskustelevat Jesuan ristiinnaulitsemisesta. Jesua jää vähitellen sivuhenkilöksi, kun näytelmässä keskitytään Pilatuksen sisäiseen kamppailuun Jesuan ristiinnaulitsemisen jälkeen. Pilatukselle salaisen poliisin töitä tekevä Afranius (Mari Turunen) ja Jesuan ystävä Leevi Matteus (Ville Majamaa) nousevat myös keskeisiksi tekijöiksi.

Kolmas tarina on moskovalaisen Pilatuksesta romaania kirjoittavan nimettömän kirjailijan Mestarin ja hänen kauniin muusansa Margaritan (Pia Piltz) kielletystä rakkaudesta. Onnettomassa avioliitossa elävä Margarita on viisas ja oikeamielinen, eräänlainen marttyyri, sijaiskärsijä ja sankaritar, joka tekee Saatanan avustamana hurjan lennon Moskovan yllä.

Näytelmän meno on muutenkin hyvin virtuaalista niin tajunnallisesti kuin hienon lavastuksenkin suhteen. Esitys säkenöi kielellistä ilotulitusta, joka yhdistyy fantasiaan muuntuen seuraavassa hetkessä realistiseksi historialliseksi kuvaukseksi hiljentyen lopulta runollisen rakkaustarinan äärelle.

Jokaisen henkilön totuus- ja todellisuuskäsityksiä koetellaan, kun Saatanaa kiinnostaa erityisesti: ovatko moskovalaiset muuttuneet, onko syntynyt uusi ihminen, joka olisi päässyt irti turhamaisuudesta, ahneudesta, ennakkoluuloista, peloista ja tyhjistä unelmista. Vai tukeutuvatko he vain ulkoa annettuihin onttouttaan kumiseviin komeisiin perusteluihin.

Pian Saatanalle käy selväksi, että kansalaiset ovat hyväksyneet ylhäältä säädellyn elämäntavan rangaistuksen pelossa ja elävät maallisen yliminän vallan alla

Uskonnot ja ideologiat pahuuden palveluksessa

Saatana toteaa Margaritalle helvetin kuvajaisia näyttäessään, ettei kukaan ihminen ole pohjimmiltaan paha. Mutta kun kehitetään uskonnot ja ideologiat, alkaa tapahtua sellaisia asioita, joista pahimmatkaan ihmiset eivät osaisi yksinään edes uneksia, mitä niiden avulla voidaan toteuttaa.

Saatana tunnustaa Margaritalle, ettei hänen ole tarvinnut mitenkään johdatella ihmisiä kadotuksen tielle, he ovat itse valinneet tiensä. Hänen ei tarvitse muuta kuin olla heidän seurassaan tai seuranaan.

Bulgakovin Saatana ei edusta niinkään pahuutta, vaan kunnioitusta ja pelkoa herättävää mystistä painajaismaista pahaa. Hän saapuukin Moskovaan tuomitsemaan ne, jotka ovat tuomionsa ansainneet: ahneet, valehtelijat, petturit, elostelijat, parittajat. Tässä Saatana vertautuu Goethen Faustiin: tahtoo pahaa vain ja aikaan saa vain hyvää.

Kadotuskohtaus on sanoin kuvaamattoman loistelias spektaakkeli Straussin valsseineen, valoefekteineen, valituksineen. Saatana opastaa Margaritaa herättämään mielikuvituksensa ja kannustamaan sitä näkemään se, että tosiasia on maailman sitkein seikka, eivätkä kaikki teoriat ole samanarvoisia, vaikka väitetäänkin niistä kaikista olevan monia tulkintoja.

Suuspektaakkeli luo uskoa näyttämöilmaisun mahdollisuuksiin

Mielisairaalaruljanssin jälkeen runoilija Bezdomnyi tunnustaa mielistelleensä menestyäkseen, vaikka rehellisyyden nimissä hänen olisi pitänyt kirjoittaa vain omasta varjostaan. Lopussa hän toteaa:

”Surutta jättää maan ja joen usvan se, joka täällä on kylliksi kärsinyt.”

Saatana saapuu Moskovaan on näyttelijöiden, lavastajan, puvustajien, valo- ja äänisuunnittelijoiden yhteinen suurspektaakkeli, joka luo uskoa näyttämöilmaisun suuriin mahdollisuuksiin, jossa katsoja saa lopultakin etästriimailun sijaan kokea lähietäisyydeltä näyttämöilmaisun kosketuksen.

Katsoja ei huomaakaan kulkeneensa yli kolme tuntia unen, kertomuksen ja romaanin sisällä kirjoitettavan käsikirjoituksen mukana absurdin ja groteskin huumorin sekä kansansaduista ammennetun fantasian keinoin toteutetun matkan.

Vai oliko tämä vain television ajankohtaisohjelma, jossa kerrottiin tämän hetken tilanteesta Venäjällä ja Ukrainassa? Tähän lopun taistelukohtaus antoi viitteitä. Muistutettakoon, että Bulgakov oli kotoisin Ukrainasta.

Tampereen Teatteri: Saatana saapuu Moskovaan. Mihail Bulgakovin romaanista sovittanut ja ohjannut: Antti Mikkola, lavastus; Teppo Järvinen, valo- ja videosuunnittelu; Tiiti Hynninen, puvut; Mari Pajula, äänisuunnittelu; Hannu Hauta-aho, kampaukset ja maskit; Jonna Lindström.

Rooleissa: Esa Latva-Äijö, Jukka Leisti, Antti Tiensuu, Pia Piltz, Mari Turunen, Ville Majamaa, Elisa Piispanen, Matti Hakulinen, Eeva Hakulinen, Elina Rintala, Arttu Ratinen, Kirsimarja Järvinen, Annuska Hannula, Ville Mikkonen, Arttu Soilumo sekä avustajat Anton Hård, Ida Pajunen, Satu Silén ja Noora Lahtinen.

Ensi-ilta oli 29.3.2022

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Ella Pyhältö nähdään Aila Meriluodon roolissa.

Malja naisen itsenäisyydelle

Uusimmat

Veronika Honkasalo.

Jalkaväkimiinasopimus: ”Hätiköity päätös”

Perussuomalaiset kiittivät Riikka Purraa kukkaseppeleellä tämän pidettyä linjaqpuheensa sunnuntaina puoluekokouksessa.

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

Miina voi näyttää tältä maastossa.

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
02

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
03

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

 
04

Sunnuntaivieras: Onko vankila välttämätön? Vankeuslaitoksen kritiikki on osa vasemmistolaista ja feminististä visiota

 
05

Muuttuvat ajat, muuttuvat ajatukset – Tarja Halonen ja 12 muuta suomalaista kertovat, miten heidän ajattelunsa on muuttunut vuosien varrella

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Ukraina tyrmäsi Pikkuhuuhkajat

15.06.2025

Joona Keskitalo on täysin ilmiliekeissä kolmannessa Takamailla-jännärissä Tunturi, joka ulvoi

15.06.2025

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

15.06.2025

Grönlannin itsenäisyys saa vielä odottaa – Syynä Trumpin provokaatiot

15.06.2025

Nuoren Kuhalan erottaa vanhasta vain valuutta eli Kuoleman kurkkupurkit tarjoaa takuuvarmaa viihdettä ja virnettä

14.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – huumorin, erotiikan ja eurohumpan ysäri

14.06.2025

Jalkaväkimiinapäätöstä tehdään kiireessä: ”Hätäinen päätös, farssi ja demokratian irvikuva”

13.06.2025

Vasemmistoliitto tyrmää jalkaväkimiinojen viennin: ”On täysin käsittämätöntä, että vientiä edes pohditaan”

13.06.2025

Turussa oppilasmäärä kasvoi tuhannella: ”Jättiluokkien suunnittelu ei herätä luottamusta”

13.06.2025

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

13.06.2025

Muuttuvat ajat, muuttuvat ajatukset – Tarja Halonen ja 12 muuta suomalaista kertovat, miten heidän ajattelunsa on muuttunut vuosien varrella

13.06.2025

Pikkuhuuhkajat oli lähellä kaataa Hollannin

13.06.2025

Elämänpuolustajan soturikunnia

12.06.2025

Kansanedustaja ihmettelee hallituksen taloudenpitoa: ”Rahaa ei ollut, kunnes sitä olikin”

11.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään