KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen. Kuva: Mitro Härkönen

Meri Valkaman hittiromaani levittäytyy Helsingin kaupunginteatterin isolle näyttämölle. Sovitus pysyy teoksen linjoilla luomatta omia DDR-tulkintoja.

Veli-Pekka Leppänen
13.2.2025 12.00

Vuonna 2021 Meri Valkaman Sinun, Margot -romaani ponkaisi poikkeukselliseksi tapaukseksi. Tuli Helsingin Sanomien esikoiskirjapalkinto, ja ennen kaikkea tuli koko syksyn ja talven kestänyt valtaisa myynti- ja lukusuosio. Valkama oli sommitellut perhesalaisuuksien, identiteetin hakemisen, poliittisen ja aatehistorian maisemista vetävän lukuromaanin, esikoisteokseksi kypsän sellaisen.

2010-luvulla nuorehko nainen etsii elämänsä elementtejä paitsi Helsingissä niin Berliinissä. Mitä oikein tapahtui neljännesvuosisata sitten Itä-Saksan Berliinissä, jossa perhe asui isän kirjeenvaihtajatyön vuoksi muutamia vuosia? Siellä, missä tytärkin tarhaikäisenä varttui?

Helsingin kaupunginteatteri tuo suurelle näyttämölle Sinun, Margot -teoksen, jonka on näytelmäksi sovittanut Tuomas Timonen ja ohjannut Riikka Oksanen. Ylöspano on suorastaan suurellista: lavastuksiin, ääniin ja visualisointiin panostetaan tyylillä ja huolella. Se onkin ensiarvoista, sillä suuren näyttämön kokoluokassa ei mikä tahansa riitä. Berliinin silhuetit ja tunnusmerkit piirtyvät mallikkaasti, ja pyörivän näyttämön suomia mahdollisuuksia hyödynnetään.

Romaanin tarina ja rakenne on pitkälti säilytetty. Alkutilanteena on, että Vilja-tytär (Satu Tuuli Karhu) löytää vastikään kuolleen Markus-isänsä (Martin Bahne) jäämistöstä nipun vanhoja rakkauskirjeitä, tuntemattoman Margotin signeeraamia. Rosa-äiti (Sanna-June Hyde) vaikenee niistä äänekkäästi.

Kuka on Margot ja mikä hänen osuutensa Siltasen perheen hajoamiseen Berliinin jälkeen? Vastauksia Vilja lähtee jäljittämään Berliinistä.

Yksilöt enemmän esillä kuin kirjassa

Näytelmästä sukeutuu tutkimusmatka, samaten vuosikymmenten väliä tiuhasti hyppivä aikamatka. Etukäteen epäilin, osattaisiinko vaihtuvia paikkoja ja aikatasoja ilmentää teatterin keinoin, mutta huoleni osoittautuu turhaksi. Katsoja pysyy kärryillä, vaikka ei olisi 556-sivuista kirjaa lukenutkaan. Vain lyhyt kohtaus – Berliinin muurin murtumisillasta 1989 – jäänee hämäräksi ilman saksantaitoa, ilman romaanin tai lähihistorian tuntemusta.

Mikä parasta, jännite kiristyy loppua kohden. Väliajan jälkeen meno on tuhdimpaa. Vaihtoehtojen kaventuessa Vilja vähä vähältä lähestyy mysteerin ydinhenkilöä, Margotia eli Luise Seidelia (Sara Soulié). Katsomossa tiedetään totta kai Viljaa paremmin, mikä kuuluu esityksen luonteeseen.

Valkaman aate- ja sosiaalihistoriallisia jaksoja on karsittu.

Valkaman aate- ja sosiaalihistoriallisia jaksoja on karsittu – makuasiaksi jää, onko hyvä niin. Tosin myös estradilla berliiniläinen Ute (Sanna Majuri) puolustaa DDR-elämän tiettyjä puolia, mutta lyhyemmin ja ponnettomammin kuin romaanissa. Esitys ylipäänsä painottuu yksilöihin kirjaa enemmän, Valkamahan polemisoi jälkikäteen vakiintunutta DDR-kuvaa raskaanlaisesti. Karkeistaen: hän on DDR:lle valtavirtaa suopeampi.

Loppusetvinnöissä piilee eräs psykologinen epäuskottavuus – romaanissa ja näytelmässä. Pitää näet vakavasti kysyä, kuinka saattaa täysipäiseksi katsottu (joskin petetty) aviopuoliso ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisi Stasille. Riittäisikö koston motiiviksi amorillinen raivotila? Vai eikö hän poliittisesti sinisilmäisenä osaa käsittää tekonsa seurauksia? Enpä oikein usko kumpaankaan.

Edellä sanottu on vain yksi yksityiskohta, mutta juonen ydinkohtia sittenkin. Mitä ihminen on valmis tekemään jotakin pelastaakseen – tai tuhotakseen?

Järjestelmäkritiikki jää puuttumaan

Taidolla toteutuvanakaan Sinun, Margot ei ole näyttelijöiden suurensuurta juhlaa. Lienevätkö syynä massiiviset puitteet ja välimatkat, joka tapauksessa näyttelijöiden välistä tiheämpää draamaa jää lavalta puuttumaan.

Satu Tuuli Karhu ottaa Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen kyllä. Martin Bahne isänä väistelee etäämmällä, Sanna-June Hyde hallitsee äidin huolehtivan jos kolkonkin puolen. Bahnen ja Sara Soulién ohikiitävässä tanssillisessa kohtauksessa sähähtää jo sähköä. Vain elokuvassa aiemmin näkemäni Soulié vakuuttaa kautta linjan.

Sivummalta erottautuvat Risto Kaskilahti juurevana journalistiäijänä sekä Lasse Lipponen, jonka Stasi-virkailijasta huokuu kalseaa energiaa ja tanssistaan ilmavuutta. Koko näyttelijäjoukko (jotkut useissa rooleissa) pelaa mainiosti yhteen.

Henkilöohjauksen vajetta isompana näkisin ohuehkojen roolien tuoman ongelman. Ihmisgalleria näyttäytyy paremminkin asenteiden ja aatteiden edustajina kuin omana itsenään.

Romaanin parissa jo mietin, rikastuttaisiko kuvaa, jos mukaan istuttaisi keskeisesti jonkun DDR:n aikaisista toisinajattelijoista, yhden toisintoimijan. Jos tämä kertoisi muutamia kokemuksiaan Stasin psykofyysisistä kidutusmenetelmistä tai lasten pakkohuostaanotosta, niin jäätäisiinkö DDR-muistoissa leijumaan joihinkin sosiaaliturvan ja täystyöllisyyden hattaroihin?

Kysymys siitä, mitä kukin tohtii menneisyydestä muistaa, vaivaa yhtä lailla myös Sinun, Margotin jälkeen. Esitys osoittautuu kelvolliseksi jännitysnäytelmäksi, monin kohdin puhuttelevaksikin. Vilja-tytär saa selvyyttä perheessään vaiettuihin seikkoihin.

Sen sijaan vakavaa poliittisten valintojen jälkiarviointia saatikka järjestelmäkritiikkiä ei ole havaittavissa. Romaani ja näytelmä ovat sikäli samaa puuta.

Komeasti esillepantua, kiintoisaa teatteria kuitenkin.

Sinun, Margot. Helsingin kaupunginteatterin suuri näyttämö. Pohjautuu Meri Valkaman romaaniin. Dramatisointi Tuomas Timonen. Ohjaus Riikka Oksanen. Lavastus Antti Mattila. Puvustus Tiina Kaukanen. Valaistus Toni Haaranen. Äänet Eradj Nazimov. Pääosissa Satu Tuuli Karhu, Martin Bahne, Sanna-June Hyde ja Sara Soulié. Ensi-ilta 6.2., esityksiä 24.4. asti.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Loikkarien tie esitetään näytelmässä lähes yksinomaan etappitienä, pakkotyöleiriltä seuraavalle.

Arvio: Muistopäivä-näytelmä nostaa näkösälle suomalaisten tuhon tien 1930-luvun Neuvostoliitossa – Tiede ja taide lyövät aidosti kättä

Hölmölä – suuri talousfoorumi esitettiin entisen Kauppakorkeakoulun juhlasalissa. Kuvassa Juho Uusitalo ja kuoro.

Talousshow kompastui komeissa kulisseissa

Lavastukset ja äänimaailmat ovat kekseliäitä pitkin näytelmää.

Arviossa teatterisyksyn tapaus, Täällä Pohjantähden alla: Ääntä ja vimmaa Pentinkulmalla

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Uusimmat

Kai Hirvasnoro / Tuula Kärki / Emilia Männynväli

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

Tuula-Maria Ahonen on koristellut kotipihansa roskiksen.

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

Eduskuntatalo hiljeni yli kuukaudeksi, mutta pääministeri Petteri Orpo ei pääse pakoon perussuomalaisten rasistisia tempauksia.

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

VM:n EU- ja kansainvälisten asioiden sihteeristön päällikkö Marketta Henriksson.

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
02

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
03

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

 
04

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

 
05

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

19.12.2025

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025

Suhtaudutaanko perussuomalaisten rasistiseen tempaukseen nyt vakavasti, kun siitä uhkaa tulla taloudellisia menetyksiä?

17.12.2025

Moraalitonta ja turvallisuuspoliittinen riski, vasemmistoliitosta kommentoidaan asekauppoja Israelin kanssa

17.12.2025

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

17.12.2025

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

17.12.2025

Veronkiristyksiä ja julkisia investointeja, SOSTE ehdottaa velkasuhteen taittamiseksi

17.12.2025

”Järkyttävää, hirveää, julmaa” – eduskunnassa käynnissä viimeinen erä sosiaaliturvan leikkauksista

16.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään