KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen. Kuva: Mitro Härkönen

Meri Valkaman hittiromaani levittäytyy Helsingin kaupunginteatterin isolle näyttämölle. Sovitus pysyy teoksen linjoilla luomatta omia DDR-tulkintoja.

Veli-Pekka Leppänen
13.2.2025 12.00

Vuonna 2021 Meri Valkaman Sinun, Margot -romaani ponkaisi poikkeukselliseksi tapaukseksi. Tuli Helsingin Sanomien esikoiskirjapalkinto, ja ennen kaikkea tuli koko syksyn ja talven kestänyt valtaisa myynti- ja lukusuosio. Valkama oli sommitellut perhesalaisuuksien, identiteetin hakemisen, poliittisen ja aatehistorian maisemista vetävän lukuromaanin, esikoisteokseksi kypsän sellaisen.

2010-luvulla nuorehko nainen etsii elämänsä elementtejä paitsi Helsingissä niin Berliinissä. Mitä oikein tapahtui neljännesvuosisata sitten Itä-Saksan Berliinissä, jossa perhe asui isän kirjeenvaihtajatyön vuoksi muutamia vuosia? Siellä, missä tytärkin tarhaikäisenä varttui?

Helsingin kaupunginteatteri tuo suurelle näyttämölle Sinun, Margot -teoksen, jonka on näytelmäksi sovittanut Tuomas Timonen ja ohjannut Riikka Oksanen. Ylöspano on suorastaan suurellista: lavastuksiin, ääniin ja visualisointiin panostetaan tyylillä ja huolella. Se onkin ensiarvoista, sillä suuren näyttämön kokoluokassa ei mikä tahansa riitä. Berliinin silhuetit ja tunnusmerkit piirtyvät mallikkaasti, ja pyörivän näyttämön suomia mahdollisuuksia hyödynnetään.

Romaanin tarina ja rakenne on pitkälti säilytetty. Alkutilanteena on, että Vilja-tytär (Satu Tuuli Karhu) löytää vastikään kuolleen Markus-isänsä (Martin Bahne) jäämistöstä nipun vanhoja rakkauskirjeitä, tuntemattoman Margotin signeeraamia. Rosa-äiti (Sanna-June Hyde) vaikenee niistä äänekkäästi.

Kuka on Margot ja mikä hänen osuutensa Siltasen perheen hajoamiseen Berliinin jälkeen? Vastauksia Vilja lähtee jäljittämään Berliinistä.

Yksilöt enemmän esillä kuin kirjassa

Näytelmästä sukeutuu tutkimusmatka, samaten vuosikymmenten väliä tiuhasti hyppivä aikamatka. Etukäteen epäilin, osattaisiinko vaihtuvia paikkoja ja aikatasoja ilmentää teatterin keinoin, mutta huoleni osoittautuu turhaksi. Katsoja pysyy kärryillä, vaikka ei olisi 556-sivuista kirjaa lukenutkaan. Vain lyhyt kohtaus – Berliinin muurin murtumisillasta 1989 – jäänee hämäräksi ilman saksantaitoa, ilman romaanin tai lähihistorian tuntemusta.

Mikä parasta, jännite kiristyy loppua kohden. Väliajan jälkeen meno on tuhdimpaa. Vaihtoehtojen kaventuessa Vilja vähä vähältä lähestyy mysteerin ydinhenkilöä, Margotia eli Luise Seidelia (Sara Soulié). Katsomossa tiedetään totta kai Viljaa paremmin, mikä kuuluu esityksen luonteeseen.

Valkaman aate- ja sosiaalihistoriallisia jaksoja on karsittu.

Valkaman aate- ja sosiaalihistoriallisia jaksoja on karsittu – makuasiaksi jää, onko hyvä niin. Tosin myös estradilla berliiniläinen Ute (Sanna Majuri) puolustaa DDR-elämän tiettyjä puolia, mutta lyhyemmin ja ponnettomammin kuin romaanissa. Esitys ylipäänsä painottuu yksilöihin kirjaa enemmän, Valkamahan polemisoi jälkikäteen vakiintunutta DDR-kuvaa raskaanlaisesti. Karkeistaen: hän on DDR:lle valtavirtaa suopeampi.

Loppusetvinnöissä piilee eräs psykologinen epäuskottavuus – romaanissa ja näytelmässä. Pitää näet vakavasti kysyä, kuinka saattaa täysipäiseksi katsottu (joskin petetty) aviopuoliso ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisi Stasille. Riittäisikö koston motiiviksi amorillinen raivotila? Vai eikö hän poliittisesti sinisilmäisenä osaa käsittää tekonsa seurauksia? Enpä oikein usko kumpaankaan.

Edellä sanottu on vain yksi yksityiskohta, mutta juonen ydinkohtia sittenkin. Mitä ihminen on valmis tekemään jotakin pelastaakseen – tai tuhotakseen?

Järjestelmäkritiikki jää puuttumaan

Taidolla toteutuvanakaan Sinun, Margot ei ole näyttelijöiden suurensuurta juhlaa. Lienevätkö syynä massiiviset puitteet ja välimatkat, joka tapauksessa näyttelijöiden välistä tiheämpää draamaa jää lavalta puuttumaan.

Satu Tuuli Karhu ottaa Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen kyllä. Martin Bahne isänä väistelee etäämmällä, Sanna-June Hyde hallitsee äidin huolehtivan jos kolkonkin puolen. Bahnen ja Sara Soulién ohikiitävässä tanssillisessa kohtauksessa sähähtää jo sähköä. Vain elokuvassa aiemmin näkemäni Soulié vakuuttaa kautta linjan.

Sivummalta erottautuvat Risto Kaskilahti juurevana journalistiäijänä sekä Lasse Lipponen, jonka Stasi-virkailijasta huokuu kalseaa energiaa ja tanssistaan ilmavuutta. Koko näyttelijäjoukko (jotkut useissa rooleissa) pelaa mainiosti yhteen.

Henkilöohjauksen vajetta isompana näkisin ohuehkojen roolien tuoman ongelman. Ihmisgalleria näyttäytyy paremminkin asenteiden ja aatteiden edustajina kuin omana itsenään.

Romaanin parissa jo mietin, rikastuttaisiko kuvaa, jos mukaan istuttaisi keskeisesti jonkun DDR:n aikaisista toisinajattelijoista, yhden toisintoimijan. Jos tämä kertoisi muutamia kokemuksiaan Stasin psykofyysisistä kidutusmenetelmistä tai lasten pakkohuostaanotosta, niin jäätäisiinkö DDR-muistoissa leijumaan joihinkin sosiaaliturvan ja täystyöllisyyden hattaroihin?

Kysymys siitä, mitä kukin tohtii menneisyydestä muistaa, vaivaa yhtä lailla myös Sinun, Margotin jälkeen. Esitys osoittautuu kelvolliseksi jännitysnäytelmäksi, monin kohdin puhuttelevaksikin. Vilja-tytär saa selvyyttä perheessään vaiettuihin seikkoihin.

Sen sijaan vakavaa poliittisten valintojen jälkiarviointia saatikka järjestelmäkritiikkiä ei ole havaittavissa. Romaani ja näytelmä ovat sikäli samaa puuta.

Komeasti esillepantua, kiintoisaa teatteria kuitenkin.

Sinun, Margot. Helsingin kaupunginteatterin suuri näyttämö. Pohjautuu Meri Valkaman romaaniin. Dramatisointi Tuomas Timonen. Ohjaus Riikka Oksanen. Lavastus Antti Mattila. Puvustus Tiina Kaukanen. Valaistus Toni Haaranen. Äänet Eradj Nazimov. Pääosissa Satu Tuuli Karhu, Martin Bahne, Sanna-June Hyde ja Sara Soulié. Ensi-ilta 6.2., esityksiä 24.4. asti.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Hölmölä – suuri talousfoorumi esitettiin entisen Kauppakorkeakoulun juhlasalissa. Kuvassa Juho Uusitalo ja kuoro.

Talousshow kompastui komeissa kulisseissa

Lavastukset ja äänimaailmat ovat kekseliäitä pitkin näytelmää.

Arviossa teatterisyksyn tapaus, Täällä Pohjantähden alla: Ääntä ja vimmaa Pentinkulmalla

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Uusimmat

Vaalimatematiikka tuo yllätyksiä

Taistelukärki on täynnä elokuvallista toimintaviihdettä.

Mahtavaa toimintaa Samuli Laihon kolmannessa Katja Mark -trillerissä Taistelukärki

12 miljoonaa sudanilaista on joutunut jättämään kotinsa ja pakenemaan taisteluita.

Sudanissa on maailman suurin humanitaarinen kriisi – Amnesty syyttää muuta maailmaa sen kansan pettämisestä

Jatkossa suomalainen vaalidata säilytetään Ruotsissa.

Suomen vaalitulos Amazonin pilvipalveluun – Luottamus vaarassa?

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Potkulaissa haisee kokoomuslaisuus – ”Mutta miten perussuomalaiset voivat hyväksyä sen?”

 
02

Euroopan unioniin tarvitaan johtaja: ”Osassa maista suhtaudutaan yhä naiivisti Venäjään”

 
03

Päivän Petteri Orpoa korventavat huonot suhdanneuutiset tulevat rakentamisesta ja sahoilta

 
04

Vasemmistonuoret vaatii SDP:tä lopettamaan oikeistolaistumisen ja lähettää Antti Lindtmanille Leniniä

 
05

Teknologiateollisuuden vuoro pettää Orpon toivo-talkoot – ”Toiveet ripeästä toipumisesta hiipuivat”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Tarina kasvun odottamisesta – huomenna hän tulee

07.11.2025

Potkulaissa haisee kokoomuslaisuus – ”Mutta miten perussuomalaiset voivat hyväksyä sen?”

07.11.2025

Unohdetussa sotarunoelmassa rotat järsivät ruumiita ja kodit on poltettu

07.11.2025

Vuodesta 2025 tulee mittaushistorian toiseksi tai kolmanneksi lämpimin

06.11.2025

Vasemmistonuoret vaatii SDP:tä lopettamaan oikeistolaistumisen ja lähettää Antti Lindtmanille Leniniä

06.11.2025

Päivän Petteri Orpoa korventavat huonot suhdanneuutiset tulevat rakentamisesta ja sahoilta

06.11.2025

Puolueiden kannatus jökötti paikallaan lokakuussa, vasemmistoliitto 9,5 prosentissa

06.11.2025

Taantumus uhkaa, taistelu aborttioikeudesta käytävä uudelleen, kertoo Amnestyn raportti

06.11.2025

Näin perussuomalaisten takki kääntyi: Vuonna 2018 puolue esitti Sipilän hallituksen potkulain hylkäämistä

05.11.2025

Ei velkajarrua, vaan hyvinvointikaasu pohjaan, Vasemmistonuoret esittää

05.11.2025

Teknologiateollisuuden vuoro pettää Orpon toivo-talkoot – ”Toiveet ripeästä toipumisesta hiipuivat”

05.11.2025

Minkä sortin sosialisti Zohran Mamdani on?

05.11.2025

Li Andersson kirjoittaa New Yorkin uuden pormestarin hymystä: ”Mikään ei ole aikoihin tehnyt minuun sellaista vaikutusta”

05.11.2025

Työllisyyspalvelujen siirto kunnille epäonnistui, kertoo JHL:n tutkimus

05.11.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään