KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen. Kuva: Mitro Härkönen

Meri Valkaman hittiromaani levittäytyy Helsingin kaupunginteatterin isolle näyttämölle. Sovitus pysyy teoksen linjoilla luomatta omia DDR-tulkintoja.

Veli-Pekka Leppänen
13.2.2025 12.00

Vuonna 2021 Meri Valkaman Sinun, Margot -romaani ponkaisi poikkeukselliseksi tapaukseksi. Tuli Helsingin Sanomien esikoiskirjapalkinto, ja ennen kaikkea tuli koko syksyn ja talven kestänyt valtaisa myynti- ja lukusuosio. Valkama oli sommitellut perhesalaisuuksien, identiteetin hakemisen, poliittisen ja aatehistorian maisemista vetävän lukuromaanin, esikoisteokseksi kypsän sellaisen.

2010-luvulla nuorehko nainen etsii elämänsä elementtejä paitsi Helsingissä niin Berliinissä. Mitä oikein tapahtui neljännesvuosisata sitten Itä-Saksan Berliinissä, jossa perhe asui isän kirjeenvaihtajatyön vuoksi muutamia vuosia? Siellä, missä tytärkin tarhaikäisenä varttui?

Helsingin kaupunginteatteri tuo suurelle näyttämölle Sinun, Margot -teoksen, jonka on näytelmäksi sovittanut Tuomas Timonen ja ohjannut Riikka Oksanen. Ylöspano on suorastaan suurellista: lavastuksiin, ääniin ja visualisointiin panostetaan tyylillä ja huolella. Se onkin ensiarvoista, sillä suuren näyttämön kokoluokassa ei mikä tahansa riitä. Berliinin silhuetit ja tunnusmerkit piirtyvät mallikkaasti, ja pyörivän näyttämön suomia mahdollisuuksia hyödynnetään.

Romaanin tarina ja rakenne on pitkälti säilytetty. Alkutilanteena on, että Vilja-tytär (Satu Tuuli Karhu) löytää vastikään kuolleen Markus-isänsä (Martin Bahne) jäämistöstä nipun vanhoja rakkauskirjeitä, tuntemattoman Margotin signeeraamia. Rosa-äiti (Sanna-June Hyde) vaikenee niistä äänekkäästi.

Kuka on Margot ja mikä hänen osuutensa Siltasen perheen hajoamiseen Berliinin jälkeen? Vastauksia Vilja lähtee jäljittämään Berliinistä.

Yksilöt enemmän esillä kuin kirjassa

Näytelmästä sukeutuu tutkimusmatka, samaten vuosikymmenten väliä tiuhasti hyppivä aikamatka. Etukäteen epäilin, osattaisiinko vaihtuvia paikkoja ja aikatasoja ilmentää teatterin keinoin, mutta huoleni osoittautuu turhaksi. Katsoja pysyy kärryillä, vaikka ei olisi 556-sivuista kirjaa lukenutkaan. Vain lyhyt kohtaus – Berliinin muurin murtumisillasta 1989 – jäänee hämäräksi ilman saksantaitoa, ilman romaanin tai lähihistorian tuntemusta.

Mikä parasta, jännite kiristyy loppua kohden. Väliajan jälkeen meno on tuhdimpaa. Vaihtoehtojen kaventuessa Vilja vähä vähältä lähestyy mysteerin ydinhenkilöä, Margotia eli Luise Seidelia (Sara Soulié). Katsomossa tiedetään totta kai Viljaa paremmin, mikä kuuluu esityksen luonteeseen.

Valkaman aate- ja sosiaalihistoriallisia jaksoja on karsittu.

Valkaman aate- ja sosiaalihistoriallisia jaksoja on karsittu – makuasiaksi jää, onko hyvä niin. Tosin myös estradilla berliiniläinen Ute (Sanna Majuri) puolustaa DDR-elämän tiettyjä puolia, mutta lyhyemmin ja ponnettomammin kuin romaanissa. Esitys ylipäänsä painottuu yksilöihin kirjaa enemmän, Valkamahan polemisoi jälkikäteen vakiintunutta DDR-kuvaa raskaanlaisesti. Karkeistaen: hän on DDR:lle valtavirtaa suopeampi.

Loppusetvinnöissä piilee eräs psykologinen epäuskottavuus – romaanissa ja näytelmässä. Pitää näet vakavasti kysyä, kuinka saattaa täysipäiseksi katsottu (joskin petetty) aviopuoliso ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisi Stasille. Riittäisikö koston motiiviksi amorillinen raivotila? Vai eikö hän poliittisesti sinisilmäisenä osaa käsittää tekonsa seurauksia? Enpä oikein usko kumpaankaan.

Edellä sanottu on vain yksi yksityiskohta, mutta juonen ydinkohtia sittenkin. Mitä ihminen on valmis tekemään jotakin pelastaakseen – tai tuhotakseen?

Järjestelmäkritiikki jää puuttumaan

Taidolla toteutuvanakaan Sinun, Margot ei ole näyttelijöiden suurensuurta juhlaa. Lienevätkö syynä massiiviset puitteet ja välimatkat, joka tapauksessa näyttelijöiden välistä tiheämpää draamaa jää lavalta puuttumaan.

Satu Tuuli Karhu ottaa Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen kyllä. Martin Bahne isänä väistelee etäämmällä, Sanna-June Hyde hallitsee äidin huolehtivan jos kolkonkin puolen. Bahnen ja Sara Soulién ohikiitävässä tanssillisessa kohtauksessa sähähtää jo sähköä. Vain elokuvassa aiemmin näkemäni Soulié vakuuttaa kautta linjan.

Sivummalta erottautuvat Risto Kaskilahti juurevana journalistiäijänä sekä Lasse Lipponen, jonka Stasi-virkailijasta huokuu kalseaa energiaa ja tanssistaan ilmavuutta. Koko näyttelijäjoukko (jotkut useissa rooleissa) pelaa mainiosti yhteen.

Henkilöohjauksen vajetta isompana näkisin ohuehkojen roolien tuoman ongelman. Ihmisgalleria näyttäytyy paremminkin asenteiden ja aatteiden edustajina kuin omana itsenään.

Romaanin parissa jo mietin, rikastuttaisiko kuvaa, jos mukaan istuttaisi keskeisesti jonkun DDR:n aikaisista toisinajattelijoista, yhden toisintoimijan. Jos tämä kertoisi muutamia kokemuksiaan Stasin psykofyysisistä kidutusmenetelmistä tai lasten pakkohuostaanotosta, niin jäätäisiinkö DDR-muistoissa leijumaan joihinkin sosiaaliturvan ja täystyöllisyyden hattaroihin?

Kysymys siitä, mitä kukin tohtii menneisyydestä muistaa, vaivaa yhtä lailla myös Sinun, Margotin jälkeen. Esitys osoittautuu kelvolliseksi jännitysnäytelmäksi, monin kohdin puhuttelevaksikin. Vilja-tytär saa selvyyttä perheessään vaiettuihin seikkoihin.

Sen sijaan vakavaa poliittisten valintojen jälkiarviointia saatikka järjestelmäkritiikkiä ei ole havaittavissa. Romaani ja näytelmä ovat sikäli samaa puuta.

Komeasti esillepantua, kiintoisaa teatteria kuitenkin.

Sinun, Margot. Helsingin kaupunginteatterin suuri näyttämö. Pohjautuu Meri Valkaman romaaniin. Dramatisointi Tuomas Timonen. Ohjaus Riikka Oksanen. Lavastus Antti Mattila. Puvustus Tiina Kaukanen. Valaistus Toni Haaranen. Äänet Eradj Nazimov. Pääosissa Satu Tuuli Karhu, Martin Bahne, Sanna-June Hyde ja Sara Soulié. Ensi-ilta 6.2., esityksiä 24.4. asti.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Ella Pyhältö nähdään Aila Meriluodon roolissa.

Malja naisen itsenäisyydelle

Uusimmat

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
02

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
05

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään