KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua. Kuva: Mitro Härkönen

Esa-Matti Smolander ohjaa täysosuman: Rikos ja rangaistus hehkuu neljän näyttelijän ensemblena Q-teatterissa.

Veli-Pekka Leppänen
3.3.2025 12.55

Venäläisen F. M. Dostojevskin Rikos ja rangaistus on romaanitaiteen maailmankaanonia. Ilmestymisensä 1866 jälkeen romaania on luettu ja ihmetelty, arvioitu ja analysoitu kymmenillä kielillä. Ja on tehty luvuttoman monia elokuva- ja teatterisovituksia, kaikkialla tunnetaan Raskolnikovin tarina.

Ohjaaja Esa-Matti Smolander, areenana Q-teatteri Helsingissä, heittää panoksensa tähän kulttuurin maailmanrulettiin. Käsillä on dynaaminen sovitus neljälle yhtä dynaamiselle näyttelijälle, eikä panos jää vähäiseksi tussahdukseksi. On lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta, suomalaisittain ainakin.

Aikakauden ja miljöön muutteluissa piilee aina riskinsä. Miten lutviutuu se, että 1860-luvun Pietari, hiostavan sotkuinen Heinätorin tienoo, vaihdetaan nykyhetken Helsingiksi? Tsaarinajan Venäjän elämäntavoista ja byrokratioista tänne – kuten tapana sanoa – läntiseen arvoyhteisöön?

Ei huolta, se onnistuu. Helsingin paahteinen kesä, vaikkapa kesä 2018, väreilee joka paikassa, kun syrjähtänyt teatteriopiskelija Raskolnikov astuu esiin päätä puristavine ajatuksineen ja aatteineen. Ja tarttuu toimeen.

Mutta kyllä Rikos ja rangaistus vaatii oikean kaupungin läsnäolon, ei se Pudasjärven sivukylillä olisi luonteva. On muuten oikein, ettei Helsingissä nyt sijoitutakaan (usein, ja suotta, halveerattuun) Itä-Helsinkiin, vaan kirves heiluu ”kantakaupungissa”. Merkittävä kaupunkisosiologinen kannanotto.

Juoni on yksinkertaistettu, henkilöitä vähennetty. On Raskolnikov ja kaksi murhauhria, tutkintaa johtava rikospoliisi, on Marmeladov – ja tietenkin on Raskolnikoville pyhä Sonja. Eipä muita tarvitakaan.

Smolander jakaa Raskolnikovin kohtauksittain useammaksi hahmoksi. Neljä näyttelijää, neljäkin Raskolnikovia. En arvaile perimmäistä syytä, keskeistä on että ratkaisu tuo lisää valoa, näkökulmaa ja jännitettä estradille – olemmeko kaikki raskolnikoveja? Q-teatterin katsomo on jaettu kolmeen sektoriin, joiden edessä, takana ja lomitse näyttelijät puikkelehtivat. Sekin kasvattaa esityksen latinkia.

Jutun ytimessä kihisee ryhmä, se ensemble. Harvinaisen saumattomuuden toteuttavat vierailija Hannu-Pekka Björkman sekä Q:n omat tekijänimet Lotta Kaihua, Elena Leeve ja Miro Lopperi. Kukin on läsnä täysillä ja keskittyneesti. Näyttelijäntyö tihkuu tiheänä läpi esityksen, joka käynee fyysisestikin rankaksi.

Esteettisesti mieleenjäävin on kohtaus, jossa vanharouva (Lotta Kaihua) ja Raskolnikov (Miro Lopperi) viettävät epätoivon, halveksunnan ja erotiikan läpitunkeman tuokion.

Pinnalta nähdenhän Rikos ja rangaistus on rikosstoori, varhainen murhadekkari. Väliaikaan saakka keskiössä onkin rikos tekona, motiiveineen ja oikeutuksineen – tauon jälkeen vuoron saa tutkinta, rangaistus, sovitus.

Näytelmä ei sivuuta raskolnikovilaisia pohdintoja siitä, millaista moraalia poikkeusyksilö noudattakoon. Moraaliseettisiä aspekteja valotetaan jopa hupaisasti: vastakkaisten lehterien yleisöt jaetaan ”poikkeuksellisiin” ja ”tavallisiin”, joille lankeaa tyystin erilaiset elämäntehtävät. Suuret ajatukset ja suuret teot vai perhe, lapset ja arkinen hyörinä?

Huumoria pilkahtaa tuon tuosta. Se ei ole jokapäiväistä Dostojevskin kohdalla, mutta jollain kumman tavalla esitys väreilee hauskuuttakin. Etenkin Björkmanin eräät heitot ja tyylinvaihdot osuvat.

Sonjan (Elena Leeve) eheyttävän hyvän rakkauden merkitys on tallella, vaan sopivassa määrin kevennettynä.

Näytelmän lopetus huokuu hiljaisuutta ja tasapainoa, inhimillistä nöyrtymistä. Se piirtää kauniin pisteen hurjalle odysseialle.

Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla. Näytännöt varattiin pian loppuun, joten toivottavasti lisäesityksiä on luvassa.

Fjodor Dostojevskin Rikos ja rangaistus. Q-teatteri. Ohjaus ja sovitus Esa-Matti Smolander. Suomennos Olli Kuukasjärvi. Rooleissa Hannu-Pekka Björkman, Lotta Kaihua, Elena Leeve, Miro Lopperi. Esityksiä 9.5. asti.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Ella Pyhältö nähdään Aila Meriluodon roolissa.

Malja naisen itsenäisyydelle

Maratontansseissa näyttämön pyörivä lattia on lavastettu rulettipöydäksi. Kuvassa Jessica Penttilä, Patrik Hvitsjö, Ronja Orasta, Lauri Qvick, Veeti Vekola, Aapo Salonen ja Aino Sihvonen.

Panoksia elämän rulettipöydässä – Lamakuvausten klassikko onnistuu näyttämöllä

Uusimmat

Kalastajilta kalaa myytäväksi ostavia naisia käytetään usein hyväksi Malawijärven kalastajayhteisöissä.

Kalaa vain seksiä vastaan: Miespuoliset kalastajat hyväksikäyttävät usein kalaa myyviä naisia Malawissa

Veronika Honkasalo.

Ottawan sopimus on pelastanut elämiä – Nyt miinoista vientituote?

Yhteisön kouluttamat nuoret meripartiolaiset kantavat eläinsairaalassa hoidossa ollutta merikilpikonnaa kohti Intian valtamerta Kenian Watamussa.

Etelänbastardikilpikonnien lisääntymisseudun lämpeneminen saa poikaset vaihtamaan sukupuolta

Aino-Kaisa Pekonen tulkitsee hallituksen politiikkaa niin, että Suomessa ollaan menossa kohti yksityisiin palveluihin nojaavaa sote-mallia.

Vasemmistoliiton Aino-Kaisa Pekonen KU:n juhannushaastattelussa: ”En tiedä, onko pääministeri Orpo enää tosissaan”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

 
02

Viisi prosenttia puolustukseen? Samaan aikaan hallitus leikkaa lisää kansalaisilta

 
03

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
04

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
05

Vasemmistoliiton Koskela irvailee Purran saksikättä: ”Kuka tahansa vähänkään taloudesta ymmärtävä olisi voinut arvata, että näin tässä käy”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Delhin roskien kerääjät tekevät työtään paahtavan auringon alla

19.06.2025

Yhdysvalloista karkotetut bhutanilaiset pakolaiset jäivät vaille kotimaata ja kansalaisuutta

19.06.2025

Maamiinojen palauttaminen ei paranna Suomen kokonaisturvallisuutta – Poliitikot antoivat uuden iskun kansainväliselle järjestelmälle

19.06.2025

Kansanmurhasta huolimatta Euroopan tuki Israelille jatkuu

19.06.2025

”Tämä on historiallinen päivä saamelaisille” – eduskunta hyväksyi saamelaiskäräjälain

19.06.2025

”Tämä on historiallinen päivä saamelaisille” – eduskunta hyväksyi saamelaiskäräjälain

19.06.2025

Vasemmistoliiton Mai Kivelä: ”Paperittomuus ei ratkea lennättämällä ihmisiä maihin, joihin heillä ei ole yhteyttä”

19.06.2025

Velkajarru ei maistu vasemmistoliiton Koskelalle: ”En usko sekuntiakaan”

19.06.2025

Aina saa kärsiä ja hävetä – Dazain kulttiklassikko on synkkä japanilainen yksinpuhelu

19.06.2025

Pikkuhuuhkajat puristi tasapelin Tanskalta

18.06.2025

Viisi prosenttia puolustukseen? Samaan aikaan hallitus leikkaa lisää kansalaisilta

18.06.2025

Koskela sote-politiikasta: Hallitus lapioi rahaa yksityisille terveysjäteille

18.06.2025

Rajaton kulttuuri palkitsee rajattomasta käytöksestä, mutta monet rajat ovat olemassa hyvästä syystä

18.06.2025

Saako teollisuus tahtonsa läpi? Ministeriin vedotaan kastraatiokiellon pitämiseksi

18.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään