Turun kaupungin terveydenhuoltoviranomaiset pyysivät Suomen Punaisen Ristin vapaaehtoisia auttaviksi käsiksi kovien helteiden kuormittamaan Turun kaupunginsairaalaan noin puolitoista viikkoa sitten.
Sairaalan omat resurssit eivät riittäneet päivystykseen tulleista potilaista huolehtimiseen.
– Terveydenhuollon yksiköissä olisi osattava ajoissa rekrytoida koulutettua hoitohenkilöstöä. Keskellä kesää ei ole olemassa henkilöitä, jotka yhtäkkiä hyppäävät töihin, terveys- ja sosiaalialan työntekijöitä edustavan Tehyn kehittämispäällikkö Kirsi Markkanen kertoi Ylelle viime maanantaina.
Tehyn asiamiehen Tuulariitta Ruontimon mukaan SPR:n vapaaehtoisten hätiin kutsuminen oli ”yksi luova ratkaisu” koko maan laajuisessa tilanteessa, jossa palvelut mitoitetaan työantajatoimenpitein tiukoiksi kesän ajaksi.
Hän kertoo, että henkilökunnan vähentäminen kesäksi ei välttämättä muodosta ongelmia, jos yllätyksiä ei tapahdu.
– Terveydenhuollossa ei oikein ole semmoista toimintaa, jossa mitään yllättävää ei koskaan tapahtuisi, Ruontimo kertoo Kansan Uutisille.
Resursointi voi laskennallisesti olla riittävää, Ruontimo kertoo.
– Mutta käytännössä tulee pieniä asioita, jotka aiheuttavat sen vyörymisen ja sen, että asiat kerääntyvät suuremmiksi.
Osaoptimoitu terveydenhuolto voi johtaa ongelmiin
Kesäaikaan ongelmia esimerkiksi perusterveydenhuollossa voi aiheuttaa terveyspalveluiden ketjuuntunut luonne. Tästä syntyvät Ruontimon mukaan useimmat käytännön ongelmat.
– Jos esimerkiksi erikoissairaanhoito sulkee toimintaansa merkittävässä määrin, niin jää joku asiakasryhmä, joka uutena kuormittaa perusterveydenhuoltoa.
Ruontimo kertoo, että terveydenhuollossa eletään ”osaoptimoinnissa”, jossa kukin yksikkö tarkkailee vain omaa toimintaansa.
– Minä olen kiinnostunut vain oman yksikköni toiminnasta ja sen taloudesta. Kun minä pidän hyvin huolta omasta taloudellistani, se voi olla sinulle epäedullista, Ruontimo kuvailee tilannetta.