KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Talven junaliikennettä saatetaan karsia rahoituksen puutteessa

Odottelu rautatieasemilla on viime aikoina tullut junamatkustajille ikävän tutuksi.

Odottelu rautatieasemilla on viime aikoina tullut junamatkustajille ikävän tutuksi. Kuva: Lehtikuva/ Antti Aimo-Koivisto

Määrärahojen puute on VR:n ja Liikenneviraston mukaan keskeinen syy junaliikenteen talviongelmiin.

Kansan Uutiset
7.1.2011 13.45

Liikenneministeri Anu Vehviläisen (kesk.) pyytämässä selvityksessä VR ja Liikennevirasto kritisoivat pitkäjänteisen päätöksenteon puuttumista.

”Koko rataverkon kunnon ylläpito ja päivittäinen hoito on vaikeutunut vuosien myötä vähitellen, kun määrärahojen reaalinen taso suhteessa palvelutasovaatimuksiin on laskenut. Nykyisellä rahoituksella Liikennevirasto pystyy yllä-pitämään vaaditun palvelutason normaalitalvina, mutta tämän ja viime talven sääolot alkavat edellyttämään liikenteen rajoittamista”, selvityksessä sanotaan.

Talvien lämpeneminen viimeisten parinkymmenen vuoden aikana näyttää näin muuttaneen ”normaalitalven” käsitettä.

ILMOITUS
ILMOITUS
Määrärahojen reaalinen taso suhteessa palvelutasovaatimuksiin on laskenut.

Liikennevirasto käyttää normaalitalvina junaliikenteen edellyttämään talvihoitoon noin 20 miljoonaa euroa, mutta ankarina talvina kustannukset ovat olleet lähes 30 miljoonaa euroa.

Liikennevirasto ja VR aikovatkin tämän vuoden aikana selvittää yhdessä Helsingin Seudun Liikenteen kanssa, tulisiko talvikausina junaliikennettä vähentää etenkin ruuhka-aikoina jo ennakolta.

Parannukset vievät aikaa

Marras-joulukuussa 2010 kaukoliikenteen täsmällisyys oli 72,1 prosenttia ja Helsingin seudun lähiliikenteessä 80,9 %. Täsmällisyystavoitteesta jäätiin kauas: se on kaukoliikenteessä 90 prosenttia ja lähiliikenteessä 97,5 prosenttia.

Merkittäväksi syyksi junien myöhästymisiin selvityksessä todetaan Helsingin ratapihan ahtaus, joka pahenee, kun sinne pyrkii samaan aikaan useita myöhässä olevia junia. Ahtaus puolestaan johtuu kapasiteetin puutteesta ja ohjausjärjestelmän yli-ikäisyydestä.

Ohjausjärjestelmän uusimisprojekti on käynnistytty, mutta sen arvellaan vievän noin kymmenen vuotta. Keinona kapasiteetin riittävyyden varmistamiseen mainitaan puolestaan Pisara-rata, jonka rakentaminen veisi niin ikään vuosia.

Routavaurioita odotettavissa jälleen

Liikennevirasto ja VR painottavat, että moniin toimenpiteisiin ryhdyttiin jo viime talven kokemusten jälkeen. Liikennevirasto esimerkiksi teki VR Trackin kanssa ylimääräisen hankintasopimuksen lumitöiden tehostamiseksi. Ennakkovarautumisohjelmassa muun muassa lisättiin henkilöstöresursseja kriittisiin liikennetuotannon toimintoihin, aikaistettiin veturinkuljettajarekrytointeja ja tehostettiin tiedonkulkua. Helsingin varikolle Ilmalaan on lisäksi hankittu kaksi jäänestolaitteistoa, jotka otettiin käyttöön joulukuun lopulla.

Kunnossapidosta ja lumen määrästä johtuvia ongelmia onkin niiden mukaan ollut selvästi viime talvea vähemmän. Tänä talvena ongelmat ovat sen sijaan painottuneet pakkasesta johtuviin kaluston ja laitteiden rikkoontumisiin.

Viime vuonna ongelmat eivät loppuneet talven selän taittuessa, vaan ratojen routavauriot vaivasivat liikennettä pitkään. Niiden vuoksi yli 30 minuutin myöhästymisiä oli huhti-toukokuussa jopa enemmän kuin talviaikana. Alennettuja nopeusrajoituksia oli yli tuhannen kilometrin matkalla.

Näkymät eivät ole hyvät tällekään keväälle: ”Tähänastisen pitkän pakkasjakson vuoksi kevään 2011 routatilanteesta ennustetaan yhtä vaikeaa”, selvityksessä todetaan.

Vehviläinen haluaa jatkokeskusteluja

Liikenneministeri Anu Vehviläinen ilmoitti iltapäivällä perehtyvänsä selvitykseen huolella ja käyvänsä sen jälkeen jatkokeskusteluja Liikenneviraston ja VR:n kanssa.

– Haluan keskustella heidän kanssaan yksityiskohtaisemmin muun muassa matkustajien informoinnista ja palvelusta sekä Pisara-radan viemisestä eteenpäin, Vehviläinen sanoi.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Miina voi näyttää tältä maastossa.

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

Raptori-yhtye lavalla Stadioncross-konsertissa vuonna 1990.

Toisenlaista väenmusiikkia – huumorin, erotiikan ja eurohumpan ysäri

Veronika Honkasalo.

Jalkaväkimiinapäätöstä tehdään kiireessä: ”Hätäinen päätös, farssi ja demokratian irvikuva”

Uusimmat

Miina voi näyttää tältä maastossa.

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

Ukrainan puolustus onnistui pitämään Suomen maaleitta.

Ukraina tyrmäsi Pikkuhuuhkajat

Joona Keskitalo on täysin ilmiliekeissä kolmannessa Takamailla-jännärissä Tunturi, joka ulvoi

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
02

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
03

Sunnuntaivieras: Onko vankila välttämätön? Vankeuslaitoksen kritiikki on osa vasemmistolaista ja feminististä visiota

 
04

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

 
05

Orpon hallitus panee työttömät yhä ahtaammalle: Yhdestä virheestä seuraa työttömyysturvan menetys

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

15.06.2025

Grönlannin itsenäisyys saa vielä odottaa – Syynä Trumpin provokaatiot

15.06.2025

Nuoren Kuhalan erottaa vanhasta vain valuutta eli Kuoleman kurkkupurkit tarjoaa takuuvarmaa viihdettä ja virnettä

14.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – huumorin, erotiikan ja eurohumpan ysäri

14.06.2025

Jalkaväkimiinapäätöstä tehdään kiireessä: ”Hätäinen päätös, farssi ja demokratian irvikuva”

13.06.2025

Vasemmistoliitto tyrmää jalkaväkimiinojen viennin: ”On täysin käsittämätöntä, että vientiä edes pohditaan”

13.06.2025

Turussa oppilasmäärä kasvoi tuhannella: ”Jättiluokkien suunnittelu ei herätä luottamusta”

13.06.2025

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

13.06.2025

Muuttuvat ajat, muuttuvat ajatukset – Tarja Halonen ja 12 muuta suomalaista kertovat, miten heidän ajattelunsa on muuttunut vuosien varrella

13.06.2025

Pikkuhuuhkajat oli lähellä kaataa Hollannin

13.06.2025

Elämänpuolustajan soturikunnia

12.06.2025

Kansanedustaja ihmettelee hallituksen taloudenpitoa: ”Rahaa ei ollut, kunnes sitä olikin”

11.06.2025

Taide ja kulttuuri puhdasta bisnestä? – Hallitus puhuu ”luovasta taloudesta”

11.06.2025

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

11.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025

250 miljardia syytä tukea Ukrainaa

18.03.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään