KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Ulkomaat

Kuuba haluaa eroon tavaramerkikseen muodostuneista amerikanraudoista

Turisteja klassikkoauton kyydissä Havannan vanhassa kaupungissa.

Turisteja klassikkoauton kyydissä Havannan vanhassa kaupungissa. Kuva: IPS/Jorge Luis Baños

Saastuttavat bensasyöpöt halutaan vaihtaa sähköautoihin. Valtaosalle kuubalaisista uusi ajoneuvo on kuitenkin saavuttamaton haave.

Havanna, Kuuba – IPS/Dariel Pradas
26.4.2025 19.53

Kuuban autokanta on kuin peilikuva maan historiasta. Ennen vuoden 1959 vallankumousta maahantuodut jenkkiraudat ja entisistä neuvostomaista saapuneet Ladat ja Moskvichit seisovat rinta rinnan vanhan kaupungin kaduilla.

Kuubassa on arviolta 60 000–75 000 vuosina 1920–1950 valmistettua klassikkoautoa, joista noin 10 000 on Havannassa. Lisäksi maassa on tuhansia neuvostoautoja.

Antiikkiautot saattavat viehättää turistien silmää, mutta kuubalaisille vanhasta autokannasta on lähinnä haittaa, sillä ne ovat meluisia ja saastuttavia bensasyöppöjä. Lisäksi niissä on runsaasti teknisiä vikoja ja vähän turvavarusteita. Vanhoista jenkkiautoista puuttuvat muun muassa turvavyöt.

ILMOITUS
ILMOITUS

Liikenneministeriön tietojen mukaan vuonna 2024 Kuubassa tapahtui 7507 liikenneonnettomuutta, joissa kuoli 634 ihmistä. Joka viides onnettomuus johtui auton rikkoontumisesta. Lisäksi vuoden 2024 aikana tehdyissä 248 443 katsastuksessa havaittiin noin 66 000 puutetta.

Uusia autoja rikkinäisten tilalle

Liikenneministeri Eduardo Rodríguez toteaa Facebook-päivityksessään, että Kuuban visio on toteuttaa tulevaisuudessa ajoneuvokannan laaja nykyaikaistaminen.

Hallitus yrittää kiihdyttää uusien ajoneuvojen hankintaa säädöksillä, jotka tulivat voimaan vuoden alussa. Säädökset tekevät tuonnista joustavampaa ja ostamisesta halvempaa valtionyhtiöiden kautta.

Lisäksi turistien kuskaamiseen tarkoitetut autot, jotka on poistettu rekisteristä teknisten vikojen vuoksi, voi nyt vaihtaa uuteen. Välirahan voi maksaa Kuuban pesoina. Prosessi tapahtuu valtion omistaman Servicios Automotores S.A. -maahantuontiyhtiön verkkosivuston kautta.

– Tämä ei mahdollista maan ajoneuvokannan massiivista nykyaikaistamista, mutta nykyisessä taloustilanteessa se on pätevä vaihtoehto, liikenneministeri kirjoittaa.

Vaihtokauppa on ollut niin suosittu, että hakijoiden lista on jo ylittänyt uusien autojen määrän.

Turistien kiertoajeluihin tarkoitettu Chevrolet Bel-Air -avoauto vuodelta 1957 Havannan historiallisessa keskustassa. Vanhat jenkkiautot ovat osa Kuubassa vierailevien turistien matkaelämystä.

Turistien kiertoajeluihin tarkoitettu Chevrolet Bel-Air -avoauto vuodelta 1957 Havannan historiallisessa keskustassa. Vanhat jenkkiautot ovat osa Kuubassa vierailevien turistien matkaelämystä. Kuva: IPS/Jorge Luis Baños

Autojen lisäksi säädökset koskevat moottoripyöriä. Sähkömoottoripyörien maahantuonti onnistuu Kuuban pesoissa, polttomoottorilla varustettujen moottoripyörien tuonti dollareissa. Lisäksi uusia autoja voi ostaa ulkomaan valuutalla Kuuban valtion omistamien maahantuojien kautta alhaisempaan hintaan.

Verovapautusten tarkoitus on edistää sähköajoneuvojen ostamista. Ulkomailla työskentelevät kuubalaiset, kuten Kuuban vientilääkärit, voivat tuoda ajoneuvon kotimaahansa paremmilla ehdoilla.

Useimmille kuubalaisille oman kulkuneuvon hankkiminen on kuitenkin saavuttamaton unelma, varsinkin kun keinot sen hankkimiseksi ovat dollareissa eikä kansallisessa valuutassa.

Kuuban keskipalkka on noin 38,7 dollaria kuukaudessa. Sähkömoottoripyörä, joka on kulkuneuvoista halvin, maksaa yli 1 000 dollaria.

– Edes uuden lain myötä palkallani ei saa autoa. Sen sijaan voisin lähteä vähintään kahdeksi vuodeksi hoitotyöhön ulkomaille ja säästää, jotta voin tuoda maahan auton, Havannassa työskentelevä lääkäri Elena Martínez sanoo.

Tiet surkeassa kunnossa

Heikko ajoneuvokanta ei johdu ainoastaan autojen iästä, vaan myös huonokuntoisista teistä, jotka aiheuttavat autojen rikkoutumisia ja onnettomuuksia.

– Teiden, opasteiden ja valaistuksen kunnostamisen pitäisi kulkea käsi kädessä ajoneuvojen nykyaikaistamisstrategian kanssa. Kyse on turvallisuudesta, havannalainen Luis González sanoo.

González omistaa Fiat Polski 126p -merkkisen auton, joita valmistettiin Puolassa vuosien 1973 ja 2000 välillä.

Liikenneministeri Rodríguez myönsi Facebook-julkaisussaan, että kehno tieverkko lisää onnettomuuksia ja rapauttaa ajoneuvoja. Hän tunnustaa, ettei teiden kunnossapito-ohjelma ole edennyt riittävästi.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

Adoptioon kaapatun Sarah Kanferin äiti Eusebia Portillo ja hänen tyttärensä, Sarahin sisko Rosa María Portillo kodissaan El Salvadorissa.

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

María Ysabel Cedano (vas.) osallistuu mielenosoitukseen Limassa vaatien oikeutta ja korvauksia pakkosteriloinnin uhreille. Cedano on Cecilia Ramosin omaisia edustavan järjestön asianajaja Amerikkojen välisessä ihmisoikeustuomioistuimessa.

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

Kuvituskuvassa nuori perhe Havannan Ramón González Coro -äitiys- ja lastensairaalan edustalla.

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

Uusimmat

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
02

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
05

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään