KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Höyrylaiva Bore siirtyy Aurajoen länsirannalle

Bore edustaa automatkustajalauttojen ensimmäistä sukupolvea.

Bore edustaa automatkustajalauttojen ensimmäistä sukupolvea. Kuva: John-Eric Sid

– Paikka on OK. Satamaan sopii laiva, kiteyttää kaupunginhallituksen jäsen Rauno Artesola (vas.)

PEKKA HELMINEN
4.5.2011 9.14

Suomen viimeisimpiin perinteisiin höyrylaivoihin kuulunut Bore siirtyy pienen matkan toiselle puolelle Aurajokea, hieman alemmaksi lähelle Turun linnaa. Alkuperäisiin väreihinsä maalattu alus tulee palvelemaan vaatimattomana hotellina.

Höyrylaiva Oy Boren pääosakkaan ja hallituksen puheenjohtajan Hans von Rettigin ääni ratkaisi, että aluksen hankinnassa päädyttiin höyrykoneeseen modernimpien dieselmoottorien sijasta. Höyrykoneet olivat tuolloin dieseleitä hidasäänisempiä ja siten matkustusmukavuuden kannalta parempia.

Viking Linen terminaalin läheisyyteen sijoittuva laiva täydentää merikeskus Forum Marinumin aluskantaa. Seurakseen se saa sota-aluksia ja Suomen Joutsenen.

ILMOITUS
ILMOITUS

Aurajoen Bore-aluksesta on tarkoitus tulla kaupungin retkeilymajaa täydentävä majoituspaikka. Siellä olisi myös ravintolatoimintaa. Matkailuväki pitää siirtoa tervetulleena. Bussilinja 1 satamasta Kauppatorin kautta lentoasemalle kulkee läheltä laivaa.

Bore voi tulla uudelle paikalleen jo ensi viikon perjantaina. Toiminnan hostellina se voinee aloittaa ehkä jo runsaan viikon kuluttua tästä. Merikeskus Forum Marinumin toimitusjohtaja Jaakko Tikka arvioi, että käyttöönotolle rajoittavina tekijöinä ovat ainoastaan kunnallistekniikan kuten maasähkön liittäminen alukseen.

Tutkija Pauli Kivistö Forum Marinun merimuseosta pitää Boren saamista Turkuun arvokkaana saavutuksena. Ravintolatiloissa on säilynyt alkuperäistä puupanelointia. Bore edustaa ensimmäisen sukupolven automatkustaja-aluksia. Myöhempiä Kristina Cruisesin aikaisia risteilymenneisyyden jälkiä on myös edelleen nähtävissä.

Bore tulee toimimaan merikeskuksen yhteydessä, mutta sen kustannuksista vastaa ravintola- ja hotelliyhtiö.

Paikasta pitkä vääntö

Boren sijainnista on väännelty kättä pitkästi. Ei ainakaan meidän ikkunoidemme alle, on ollut asukkaiden viesti. Rakennuslautakunnan sijoituspäätöksestä joen itärannalle valitti Wärtsilä Oyj viime marraskuussa. Tämän jälkeisestä aluksen siirtopäätöksestä itärannalla valitti kaksi yhtiötä.

Esillä sijainniksi on ollut myös ylempänä sijaitsevan Barkerin puiston edusta. Vaihtoehto jää näillä näkymin pois veden mataluuden ja pohjan mahdollisten myrkyllisten tributyylitinojen vuoksi.

Bore ei kelpaa nimeksi hotellille

Harmaan kellertävä Bore rakennettiin Ruotsin Oskarshamnissa vuonna 1960. Vanhaa nimeään laiva ei hotellikäytössä saa pitää, vaan siitä tulee River-Hostel Turku.

Turku Touring on saamassa aluksesta 38 matkustaja- ja 20 miehistöhyttiä hotellikäyttöön. Kaupunki maksaa hyteistä, vaikka ne eivät olisi käytössä. Vuosivuokra voi nousta lähelle 300 000 euroa. Matkustajahytin hinta on 10,50 ja miehistöhytin kolme euroa vuorokaudessa. Lisäksi hyteistä maksetaan huoltokuluja.

Lähes sata metriä pitkä alus aloitti Turku-Maarianhamina-Tukholma -linjalla alkuvuodesta 1960. Se ehti tovin liikennöidä myös Helsingin ja Tukholman välillä.

Jakod Linesille 1977 myyty laiva ajoi Pietarsaaren ja Skellefteån sekä Pietarsaaren ja Uumajan välisiä linjoja.1980-luvulla se ehti toimia kanadalaisten öljynporaajien asuntolaivana Algeriassa.

Alus palasi Turku-Tukholma -linjalle 1984, mutta laivan vuokraajan Aura Linen mentyä konkurssiin se jäi makaamaan Turkuun. Laiva ajautui Liberiaan kanadalaisomistuksessa. Alus palasi kuitenkin kotkalaisen Rannikkolinjat Oy:n omistukseen. Se muutettiin moottorialukseksi nimeltään Kristina Regina.

Kristina Cruises -varustamon alaisuudessa laiva teki risteilyjä Itämerellä, Atlantilla, Vienanmerellä, Välimerellä ja Punaisellamerellä.

Kansainväliset turvallisuusmääräykset lopettivat liikennöinnin viime vuoden syksynä. Se myytiin Oy S/S Borea Ab:lle Turkuun hotelli-, ravintola- ja museolaivaksi. Naantalin korjaustelakalla se maalattiin Boren väreihin.

Aluksen uusi sijoituspaikka vaatii vielä luvan kaupungin satamaliikelaitokselta ja rakennuslautakunnalta.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Luonnontieteilijät: Purran leikkauslista heikentäisi Suomen taloutta – ”Suorastaan typerää”

Jan Koskimies.

Järjestöjohtaja kysyy, onko Orpon hallitus toimintakykyinen: ”Budjetti on valjastettu perussuomalaisten politiikan välineeksi, jolla hallitaan mediatilaa”

Vasemmistoliitosta arvellaan, että Riikka Purran talousarvioesityksen tarkoitus on pelastaa perussuomalaisten kannatus.

Koskela nälvii Purran budjettia: ”Perussuomalaisilla on kova paine paikata vuotavaa reikää kannatuksessaan”

Minja Koskela syyttää valtiovarainministeriä Ukrainan uhrauksen unohtamiseta.

Vasemmistoliiton Koskela kuvailee Purraa maahanmuuttovastaisuuden sokaisemaksi, Honkasalo syyttää perussuomalaisia maalittamisesta ja uhriutumisesta

Uusimmat

Luonnontieteilijät: Purran leikkauslista heikentäisi Suomen taloutta – ”Suorastaan typerää”

Jan Koskimies.

Järjestöjohtaja kysyy, onko Orpon hallitus toimintakykyinen: ”Budjetti on valjastettu perussuomalaisten politiikan välineeksi, jolla hallitaan mediatilaa”

Vasemmistoliitosta arvellaan, että Riikka Purran talousarvioesityksen tarkoitus on pelastaa perussuomalaisten kannatus.

Koskela nälvii Purran budjettia: ”Perussuomalaisilla on kova paine paikata vuotavaa reikää kannatuksessaan”

Minja Koskela syyttää valtiovarainministeriä Ukrainan uhrauksen unohtamiseta.

Vasemmistoliiton Koskela kuvailee Purraa maahanmuuttovastaisuuden sokaisemaksi, Honkasalo syyttää perussuomalaisia maalittamisesta ja uhriutumisesta

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

 
02

Odotettavissa elämän ehtoopuolella: lisää tappavia helteitä

 
03

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
04

Orpon heikko johtajuus mahdollistaa Purran sooloilun: ”Vaikka suomalaisessa politiikassa epätyypillistä, perussuomalaisille tyypillistä”

 
05

Suomalaisen innovointikyvyn ja poliittisen kunnianhimon huippu – lisää hoivataakkaa ja -köyhyyttä naisille

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kuang ja Rooney – kaksi tapaa olla yhteiskunnallinen kirjailija

08.08.2025

Orpon heikko johtajuus mahdollistaa Purran sooloilun: ”Vaikka suomalaisessa politiikassa epätyypillistä, perussuomalaisille tyypillistä”

07.08.2025

Kansanedustajat äimistelevät sitä helppoutta, jolla Purra taas leikkaa: ”Se kävi helposti. Nips naps vaan!”

07.08.2025

Kansanedustaja vaatii EU:lta toimia Gazan hyväksi – ”Israel käyttää nälkiinnyttämistä aseena”

06.08.2025

Suomalaisen innovointikyvyn ja poliittisen kunnianhimon huippu – lisää hoivataakkaa ja -köyhyyttä naisille

06.08.2025

Pitkäaikainen kuivuus ruokkii väkivaltaa ja pakottaa tytöt naimisiin

05.08.2025

Odotettavissa elämän ehtoopuolella: lisää tappavia helteitä

05.08.2025

Itäisen Keski-Euroopan vaaleista tehdään julkisessa keskustelussa EU-vaalit, koska emme osaa tai edes halua syventyä maiden sisäpolitiikkaan

05.08.2025

Anu Ojalan Tarkka-ampuja tarjoaa kiihkeää toimintaa ja ohutta sanomaa

04.08.2025

Vasemmistoliitossa ollaan huolissaan Palestiinan tunnustamisen suhteen: Näyttää siltä, että pääministeri on perussuomalaistan ja kristillisdemokraattien panttivankina

04.08.2025

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

04.08.2025

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

28.07.2025

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

21.07.2025

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

21.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään