KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Höyrylaiva Bore siirtyy Aurajoen länsirannalle

Bore edustaa automatkustajalauttojen ensimmäistä sukupolvea.

Bore edustaa automatkustajalauttojen ensimmäistä sukupolvea. Kuva: John-Eric Sid

– Paikka on OK. Satamaan sopii laiva, kiteyttää kaupunginhallituksen jäsen Rauno Artesola (vas.)

PEKKA HELMINEN
4.5.2011 9.14

Suomen viimeisimpiin perinteisiin höyrylaivoihin kuulunut Bore siirtyy pienen matkan toiselle puolelle Aurajokea, hieman alemmaksi lähelle Turun linnaa. Alkuperäisiin väreihinsä maalattu alus tulee palvelemaan vaatimattomana hotellina.

Höyrylaiva Oy Boren pääosakkaan ja hallituksen puheenjohtajan Hans von Rettigin ääni ratkaisi, että aluksen hankinnassa päädyttiin höyrykoneeseen modernimpien dieselmoottorien sijasta. Höyrykoneet olivat tuolloin dieseleitä hidasäänisempiä ja siten matkustusmukavuuden kannalta parempia.

Viking Linen terminaalin läheisyyteen sijoittuva laiva täydentää merikeskus Forum Marinumin aluskantaa. Seurakseen se saa sota-aluksia ja Suomen Joutsenen.

ILMOITUS
ILMOITUS

Aurajoen Bore-aluksesta on tarkoitus tulla kaupungin retkeilymajaa täydentävä majoituspaikka. Siellä olisi myös ravintolatoimintaa. Matkailuväki pitää siirtoa tervetulleena. Bussilinja 1 satamasta Kauppatorin kautta lentoasemalle kulkee läheltä laivaa.

Bore voi tulla uudelle paikalleen jo ensi viikon perjantaina. Toiminnan hostellina se voinee aloittaa ehkä jo runsaan viikon kuluttua tästä. Merikeskus Forum Marinumin toimitusjohtaja Jaakko Tikka arvioi, että käyttöönotolle rajoittavina tekijöinä ovat ainoastaan kunnallistekniikan kuten maasähkön liittäminen alukseen.

Tutkija Pauli Kivistö Forum Marinun merimuseosta pitää Boren saamista Turkuun arvokkaana saavutuksena. Ravintolatiloissa on säilynyt alkuperäistä puupanelointia. Bore edustaa ensimmäisen sukupolven automatkustaja-aluksia. Myöhempiä Kristina Cruisesin aikaisia risteilymenneisyyden jälkiä on myös edelleen nähtävissä.

Bore tulee toimimaan merikeskuksen yhteydessä, mutta sen kustannuksista vastaa ravintola- ja hotelliyhtiö.

Paikasta pitkä vääntö

Boren sijainnista on väännelty kättä pitkästi. Ei ainakaan meidän ikkunoidemme alle, on ollut asukkaiden viesti. Rakennuslautakunnan sijoituspäätöksestä joen itärannalle valitti Wärtsilä Oyj viime marraskuussa. Tämän jälkeisestä aluksen siirtopäätöksestä itärannalla valitti kaksi yhtiötä.

Esillä sijainniksi on ollut myös ylempänä sijaitsevan Barkerin puiston edusta. Vaihtoehto jää näillä näkymin pois veden mataluuden ja pohjan mahdollisten myrkyllisten tributyylitinojen vuoksi.

Bore ei kelpaa nimeksi hotellille

Harmaan kellertävä Bore rakennettiin Ruotsin Oskarshamnissa vuonna 1960. Vanhaa nimeään laiva ei hotellikäytössä saa pitää, vaan siitä tulee River-Hostel Turku.

Turku Touring on saamassa aluksesta 38 matkustaja- ja 20 miehistöhyttiä hotellikäyttöön. Kaupunki maksaa hyteistä, vaikka ne eivät olisi käytössä. Vuosivuokra voi nousta lähelle 300 000 euroa. Matkustajahytin hinta on 10,50 ja miehistöhytin kolme euroa vuorokaudessa. Lisäksi hyteistä maksetaan huoltokuluja.

Lähes sata metriä pitkä alus aloitti Turku-Maarianhamina-Tukholma -linjalla alkuvuodesta 1960. Se ehti tovin liikennöidä myös Helsingin ja Tukholman välillä.

Jakod Linesille 1977 myyty laiva ajoi Pietarsaaren ja Skellefteån sekä Pietarsaaren ja Uumajan välisiä linjoja.1980-luvulla se ehti toimia kanadalaisten öljynporaajien asuntolaivana Algeriassa.

Alus palasi Turku-Tukholma -linjalle 1984, mutta laivan vuokraajan Aura Linen mentyä konkurssiin se jäi makaamaan Turkuun. Laiva ajautui Liberiaan kanadalaisomistuksessa. Alus palasi kuitenkin kotkalaisen Rannikkolinjat Oy:n omistukseen. Se muutettiin moottorialukseksi nimeltään Kristina Regina.

Kristina Cruises -varustamon alaisuudessa laiva teki risteilyjä Itämerellä, Atlantilla, Vienanmerellä, Välimerellä ja Punaisellamerellä.

Kansainväliset turvallisuusmääräykset lopettivat liikennöinnin viime vuoden syksynä. Se myytiin Oy S/S Borea Ab:lle Turkuun hotelli-, ravintola- ja museolaivaksi. Naantalin korjaustelakalla se maalattiin Boren väreihin.

Aluksen uusi sijoituspaikka vaatii vielä luvan kaupungin satamaliikelaitokselta ja rakennuslautakunnalta.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Eduskunta hyväksyi Ottawan sopimuksesta irtautumisen äänin 157-18.

Maamiinojen palauttaminen ei paranna Suomen kokonaisturvallisuutta – Poliitikot antoivat uuden iskun kansainväliselle järjestelmälle

”Tämä on historiallinen päivä saamelaisille” – eduskunta hyväksyi saamelaiskäräjälain

”Tämä on historiallinen päivä saamelaisille” – eduskunta hyväksyi saamelaiskäräjälain

Vasemmistoliiton Mai Kivelä: ”Paperittomuus ei ratkea lennättämällä ihmisiä maihin, joihin heillä ei ole yhteyttä”

Uusimmat

Eduskunta hyväksyi Ottawan sopimuksesta irtautumisen äänin 157-18.

Maamiinojen palauttaminen ei paranna Suomen kokonaisturvallisuutta – Poliitikot antoivat uuden iskun kansainväliselle järjestelmälle

YK:n työntekijät kuvattiin 10. toukokuuta UNRWA:n entisen koulun raunioilla.

Kansanmurhasta huolimatta Euroopan tuki Israelille jatkuu

”Tämä on historiallinen päivä saamelaisille” – eduskunta hyväksyi saamelaiskäräjälain

”Tämä on historiallinen päivä saamelaisille” – eduskunta hyväksyi saamelaiskäräjälain

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
02

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

 
03

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
04

Viisi prosenttia puolustukseen? Samaan aikaan hallitus leikkaa lisää kansalaisilta

 
05

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Vasemmistoliiton Mai Kivelä: ”Paperittomuus ei ratkea lennättämällä ihmisiä maihin, joihin heillä ei ole yhteyttä”

19.06.2025

Velkajarru ei maistu vasemmistoliiton Koskelalle: ”En usko sekuntiakaan”

19.06.2025

Aina saa kärsiä ja hävetä – Dazain kulttiklassikko on synkkä japanilainen yksinpuhelu

19.06.2025

Pikkuhuuhkajat puristi tasapelin Tanskalta

18.06.2025

Viisi prosenttia puolustukseen? Samaan aikaan hallitus leikkaa lisää kansalaisilta

18.06.2025

Koskela sote-politiikasta: Hallitus lapioi rahaa yksityisille terveysjäteille

18.06.2025

Rajaton kulttuuri palkitsee rajattomasta käytöksestä, mutta monet rajat ovat olemassa hyvästä syystä

18.06.2025

Saako teollisuus tahtonsa läpi? Ministeriin vedotaan kastraatiokiellon pitämiseksi

18.06.2025

Saako Suomen ulkopolitiikasta selvää? ”Haparointia”

17.06.2025

Naisia on yhä vähemmän ministereinä: ”Maailma todistaa tällä hetkellä naisten poliittisen johtajuuden murenemista”

17.06.2025

Kommentti: Persujen ”veneenkeikutus” on silkkaa suunsoittoa – Miksi hallitus kaatuisi, kun kaatumisesta ei olisi sille mitään hyötyä?

17.06.2025

Vasemmistoliiton Koskela irvailee Purran saksikättä: ”Kuka tahansa vähänkään taloudesta ymmärtävä olisi voinut arvata, että näin tässä käy”

17.06.2025

Jalkaväkimiinasopimus: ”Hätiköity päätös”

16.06.2025

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään