Sähköisen viestinnän eteneminen joukkoviestintämarkkinoilla jatkui Tilastokeskuksen julkaisemien ennakkotietojen mukaan edelleen viime vuonna. Koko joukkoviestintämarkkina kääntyi prosentin kasvuun vuoden 2009 rajun pudotuksen jälkeen. Silloin mediamarkkinat supistuivat vuodessa viisi prosenttia. Pudotus oli suurin sodan jälkeen.
Joukkoviestintämarkkinoihin luetaan mukaan lehdet, hakemistot ja suoramainonta sekä koko sähköinen viestintä ja erilaisten tallenteiden kuten äänitteiden ja videoiden, mutta myös elokuvateatterien myynti.
Vahvinta kasvu oli viime vuonna elokuvatettereissa ja nettimainonnassa, joiden myynti kasvoi noin 15 prosenttia. Esimerkiksi suoramainonta supistui kahdeksan prosenttia. Kirjojen myyntikin laski pari prosenttia.
Alan toimijat odottavat nettimainonnan vahvan kasvun jatkuvan tänäkin vuonna.
Vuosituhannen alusta joukkoviestintämarkkinat ovat kasvaneet vajaan neljänneksen 4,3 miljardiin euroon. Verkkomedia on sinä aikana noussut tyhjästä, mutta vei kakusta viime vuonna jo viisi prosenttia.
Äänitteiden myynti on sinä aikana laskenut yli kolmanneksen. Video- ja DVD-markkinat sen sijaan ovat kasvaneet yli 70 prosenttia, samoin televisio, kun mukaan lasketaan Ylen julkisen palvelun tuotantokin.
Lehtien joukossa aikakauslehtien ilmoitus-, tilaus- ja irtonumeromyynti on kasvanut 12 prosenttia ja harvemmin kuin neljä kertaa viikossa ilmestyvien sanomalehtien jopa 17 prosenttia. Sen sijaan useammin ilmestyvien sanomalehtien markkina on supistunut vajaan prosentin.
Vuosituhannen alussa koko sanomalehdistön markkina oli vielä lähes kaksi kertaa suurempi kuin televisiomarkkinat. Nyt sanomalehdistön osuus on hieman yli neljäsosa ja television hieman vajaa neljäsosa.
Viime vuoden pienestä pudotuksesta huolimatta kirjat ovat säilyttäneet osuutensa markkinoista ennallaan.