KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Promilleraja 0,2:een – liikenneministeri haluaa nollatoleranssin tieliikenteeseen

Alkoholi ei kuulu liikenteeseen, toteaa liikenneministeri Merja Kyllönen.

Alkoholi ei kuulu liikenteeseen, toteaa liikenneministeri Merja Kyllönen. Kuva: Lehtikuva/ Heikki Saukkomaa

UP/Kari Leppänen
22.9.2011 15.49
ILMOITUS
ILMOITUS

Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) pitää kiinni tavoitteesta alentaa autoilijoiden promillerajaa 0,2 promilleen. Käytännössä se merkitsee nollatoleranssia tieliikenteessä.

– Olen saanut tästä asiasta turpaani julkisuudessa. Näyttää siltä, että joidenkin mielestä kuuluu kansalaisoikeuksiin pörrätä pienessä sievässä liikenteessä.

Kyllösellä ei ole pienintäkään aikomusta tinkiä linjastaan. Alkoholi ei kuulu liikenteeseen ja sillä hyvä.

Myös tekniset apuvälineet tulisi liikenneministerin mielestä ottaa tehokkaaseen käyttöön. Hänen mielestään liikenneturvallisuutta parantavien laitteiden, alkolukosta törmäysvaroittimeen, tulisi tehdä verovapaiksi verovapaita.

Tuore liikenneministeri on laittanut selvitykseen myös toisen kiistanalaisen hankkeen, tienkäyttömaksut.

Niillä olisi Kyllösen mukaan kaksi tavoitetta: ohjata liikennettä sekä kerätä rahaa tieverkon kunnossapitoon ja kehittämiseen.

Suurista summista ei Kyllösen mukaan ole kysymys, vuositasolla ehkä 100 miljoonasta eurosta.

Hankkeen yhteydessä tehdään autoiluun liittyvien maksujen kokonaistarkastelu. Kokonaiskustannuksia ei haluta lisätä vaan ohjata liikennettä ja liikennekäyttäytymistä liikennepolitiikan tavoitteiden suuntaan.

– Kokonaiskulutasoa ei ole tarkoitus nostaa vaan korvat olemassa olevia veroja ja maksuja.

Selonteko avoin nettikeskustelulle

Kiistanalaisista hankkeista ja muista suunnitelmista saadaan tarkempaa selkoa, kun hallitus tuo huhtikuussa eduskuntaan liikennepoliittisessa selonteon.

Kyllösen mukaan selonteon erityispainotuksia ovat päivittäisen ja arjen liikkumisen sujuvuus, liikenneturvallisuus sekä kestävän kasvun, työllisyyden ja kilpailukyvyn vahvistaminen.

– Meiltä odotetaan uusia ajatuksia. Tymäkkä paketti on tulossa, lupaa ministeri.

Kuulemisten ja sidosryhmäkyselyjen lisäksi kansalaisten osallistumismahdollisuuksia laajennetaan sosiaalisen median keinoin. Selonteko on avautunut keskustelulle kansalaisten ja julkisen hallinnon väliseen vuoropuheluun tarkoitetulla Otakantaa.fi -sivustolla.

Kilpailu ei itsetarkoitus

Liikenne- ja viestintäministeriö onnistui budjettiriihessä tinkimään radanpitoon 20 miljoonaa euroa lisää rahaa valtiovarainministeriön esittämän 80 miljoonan euron päälle.

Hallitusneuvotteluissa sovittiin 35 lisämiljoonasta. Loputkin Kyllösen mukaan vielä tulevat vaalikauden loppuun mennessä.

Selonteossa haetaan ratkaisuja myös kaukoliikenteen aikatauluongelmia aiheuttavaan Helsingin ratapihan ahtauteen. Ongelman ydin löytyy ohjausjärjestelmästä, liikennettä ohjaavassa asetinlaitteessa, jonka avulla vaihteet ja opastimet järjestetään oikeisiin asentoihin.

– Asetinlaite on vanhempi kuin vuonna 1971 syntynyt liikenneministeri, mutta huonommassa kunnossa, arvioi Kyllönen.

Kilpailun avaamisesta rautateillä Kyllönen ei ole erityisen innostunut. Ainakaan se ei saa olla hänen mielestään itsetarkoitus. Perustelun mukaan kilpailu ei tuo lisää junavuoroja lähiliikenteeseen vaan siinä jaetaan nykyistä liikennettä.

Kaukoliikenteessä kilpailu ei tule kyseeseen ainakaan ennen vuotta 2019. Siihen asti nykyiset sopimukset ovat voimassa.

Sen sijaan tavaraliikenteessä saattaisi Kyllösen mukaan syntyä lisäliikennettä uusien toimijoiden myötä, jos nämä ryhtyisivät toimimaan lyhyen matkan kuljetuksia. Kovin suurta kiinnostusta ei kuitenkaan ole vielä ilmennyt.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Timo Furuholm ja Minja Koskela vasemmistoliiton eduskuntaryhmän kesäkokouksessa viime viikolla.

Jo 27 000 lasta köyhyysrajan alla – Lisää tulossa

Jessi Jokelainen.

Uusi nimi ehdolle vasemmistoliiton johtoon: ”Maaseutu, syrjäseutu ja hyvänlaatuinen junttius ovat minulle tärkeitä”

Minja Koskela.

Väärä suunta? Suomesta on tulossa kirjoja eniten verottava EU-maa

Miksi poliisi haluaa vaieta nuorisorikollisuuden vähenemisestä?

Uusimmat

Timo Furuholm ja Minja Koskela vasemmistoliiton eduskuntaryhmän kesäkokouksessa viime viikolla.

Jo 27 000 lasta köyhyysrajan alla – Lisää tulossa

Emme auta palestiinalaisia kyttäämällä toistemme festivaaliosallistumisia

Keir Starmerin luotsaama Britannian työväenpuolue on menettänyt valtaosan suosiostaan.

Valtapuolueet tarjoilevat vaihtoehdottomuutta – Ei tulevaisuus ole kadonnut, vaikka ne ovatkin menettäneet sen kuvittelemisen kyvyn

Everstiluutnantti pastori tohtori Samba Mosweu Afrikka-yliopiston valmistujaisjuhlassa. Takavasemmalla koulutusohjelman isä, yhdysvaltalainen eversti David Wesley Lile.

Afrikka sai ensimmäiset Afrikassa kouluttautuneet sotilaspapit

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Olisiko burkakielto pelkkää länsimaista kolonialismia? – Tasa-arvo kuuluu myös rodullistetuille naisille

 
02

Mitä Sara Al Husaini todella sanoi – ja mitä Riikka Purra siitä sai irti

 
03

Kertomuksia sateenkaariperheistä

 
04

Uusi nimi ehdolle vasemmistoliiton johtoon: ”Maaseutu, syrjäseutu ja hyvänlaatuinen junttius ovat minulle tärkeitä”

 
05

Vasemmistoliitto rökittää Grahn-Laasosta: ”Alusta asti sumutusta”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Helena Immonen luo hyytävän näkymän seuraavan sukupolven droonisotaan uuden sarjan avaavassa Horroksessa

24.08.2025

Brasilian Santa Catarina tavoittelee kaiken kaupunkijätteen kierrätystä: ”Haluamme todistaa, ettei hyödytöntä jätettä ole olemassakaan”

24.08.2025

Lämpötila nousussa, tasa-arvo laskussa

24.08.2025

Ari Wahlstenin Kit Karisma saa lujasti lisäpotkua maisemanvaihdoksesta Miamiin

23.08.2025

Sudanin nälänhätä kurittaa naisia enemmän kuin miehiä

23.08.2025

Dar es Salaamin tulvatasangosta tehdään puisto kaupunkilaisille

23.08.2025

Martin Österdahlin värisyttävä kostojännäri Rapujuhlat ottaa kantaa tosi-tv:n moraalittomuuteen

22.08.2025

Uusi nimi ehdolle vasemmistoliiton johtoon: ”Maaseutu, syrjäseutu ja hyvänlaatuinen junttius ovat minulle tärkeitä”

22.08.2025

Väärä suunta? Suomesta on tulossa kirjoja eniten verottava EU-maa

22.08.2025

Miksi poliisi haluaa vaieta nuorisorikollisuuden vähenemisestä?

22.08.2025

Susijengi piti Puolan hyvin aisoissa

21.08.2025

Vasemmistoliitto tyrmää vastuun siirtämisen omaisille: ”Ikäihmisten hoito ei saa jäädä kiinni omaisten taloudellisista voimavaroista”

21.08.2025

Suuria odotuksia Sri Lankassa – Vasemmistopuolue JVP lupasi kitkeä maasta korruption ja parantaa köyhien elinoloja

21.08.2025

Vasemmistoliitto listasi hallituksen möhläyksiä:”Syksyllä nähdään, pettääkö Purra jälleen suomalaiset työntekijä”

20.08.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään