KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Avoimet satamat ovat Suomen elinehto

Leuto talvi on pitänyt jäänmurtajat toistaiseksi Katajanokan laiturissa Helsingissä.

Leuto talvi on pitänyt jäänmurtajat toistaiseksi Katajanokan laiturissa Helsingissä. Kuva: Jarmo Lintunen

Yhteiskunnan toimintakyky edellyttää, että Suomen satamat pysyvät auki läpi vuoden.

Hannu Hurme
14.1.2012 10.06

Suomen rannikot jäätyvät joka talvi ja Suomi muuttuu sisämaaksi. Noin kerran vuosikymmenessä jää kattaa lähes koko Itämeren 400 000 neliökilometriä Tanskan salmia myöten. Tuolloin laivat joutuvat kamppailemaan jäämassojen kanssa jopa 1 200 kilometriä.

Suomen rannikoilla on normaaleina talvina jäätä marraskuun puolivälistä huhtikuun loppuun, ja ankarimpina talvina saattaa jokainen Suomen yli 60 satamasta jäätyä.

Suomen viennistä kulkee meritse yli 90 prosenttia, joten maan talous on hyvin riippuvainen siitä, että meriliikenne kulkee jään muodostumisesta huolimatta. Viennin kasvu on tehnyt tästä toiminnasta entistä merkityksellisempää.

ILMOITUS
ILMOITUS

Vuonna 1990 kuljetti yhteensä 26 000 laivaa rahtia 140 miljoonaa tonnia, mutta kymmenen vuoden kuluttua laivoja oli jo 37 000 ja niiden kuljettaman rahdin määrä 227 miljoonaa tonnia. Merikuljetusten määrä on kaiken kaikkiaan lisääntynyt 20 vuodessa noin 80 prosenttia.

Kasvu on edellyttänyt sitä, että satamat pidetään avoimina. Siihen tarvitaan jäänmurtajia. Ne pitävät nykyään 23 satamaa avoimena ympärivuorokautisesti.

Yksi maailman voimakkaimmista

Koska Suomen tuonti ja vienti vaativat merireittien aukioloa läpi vuoden, on maalla oltava voimakas jäänmurtajalaivasto. Se onkin yksi maailman voimakkaimmista jäänmurtajalaivastoista. Näin Suomi on jäämurtamisen suurvalta – noin 60 prosenttia maailman jäänmurtajista on rakennettu Suomessa.

Itämerellä on maailman suurin jäänmurtajalaivasto, koska se on yksi maailman vilkkaimmin liikennöityjä merialueita. Sydäntalven aikana työskentelee Itämerellä liikkuvia laivoja avustamassa yli 20 merijäänmurtajaa. Niille kertyy avustustehtäviä vuodessa noin 9 000. Satamissa aluksia avustaa sama määrä satamajäänmurtajia ja hinaajia.

Ratkaisujen etsiminen Itämeren erikoisiin olosuhteisiin ovat osaltaan olleet vaikuttamassa teknisten innovaatioiden syntymiseen suomalaisessa laivanrakennusteollisuudessa. Tällaisia ovat muun muassa optimaalinen keulamuoto, liukkaat runkomateriaalit ja satelliittien hyödyntäminen jäähavaintojen teossa.

Jäänmurtajien rakentamisessa saavutettu tietotaito on takana myös siinä, että suomalaiset ovat rakentaneet maailman suurimmat ja arvokkaimmat uivat rakenteet – valtameriristeilijät.

Murtajasta Botnicaan

Suomen ensimmäinen jäänmurtaja oli Tukholmassa rakennettu Murtaja, joka purjehti Helsinkiin vuonna 1890. Vuonna 1933 valmistuneessa Ymerissä syrjäytti dieselsähkökoneisto öljylämmitteisen höyrykoneen. Tämä oli pitkälle kantava uudistus. Se oli niin merkittävä, että Ymer ja myös dieselsähkövoimaa käyttänyt, vuonna 1939 valmistunut Sisu olivat esikuvia kaikille jäänmurtajille lähes puoli vuosisataa. Itämeri sai yhden maailman voimakkaimmista jäänmurtajalaivastoista, kun edelleen toimiva Sisun rinnalle jäänmurtajalaivastoa täydentämään rakennettiin vielä Otso, Kontio, Urho ja Voima.

Seuraava jättiaskel otettiin1990-luvulla. Silloin alkoi monitoimijäänmurtajien sukupolven aikakausi.

Ainutlaatuinen kolmikko

Maailman ensimmäiset monitoimimurtajat, joita myös monitoimialuksiksi kutsutaan, otettiin käyttöön Suomessa. Vuosina 1993 ja 1994 Rauman telakalla valmistuneiden MSV Fennican ja MSV Nordican sekä 1998 valmistuneen MSV Botnican tarkoituksena oli – kuten jo nimikin kertoo – toimia jäänmurtamisen lisäksi muissakin tehtävissä.

Kolmikko on edelleen maailmanlaajuisestikin ainutlaatuinen, avomeritehtäviin hyvin soveltuva kokonaisuus. Ne ovat jäänmurto-ominaisuuksiltaan jäänmurtajia, mutta samalla ne käyvät erityisesti ketteryyttä ja tarkkuutta vaativiin tehtäviin.

Ne soveltuvat työskentelemään vaativissa tehtävissä, kuten auraamassa merenpohjaa putkia varten, laskemassa öljyputkia ja kaapeleita, eteläisellä pallonpuoliskolla, työntämässä jäävuoria Alaskassa.

Erityisen paljon monitoimimurtajia on tarvittu Pohjanmerellä, jonka hurjissa aallokoissa on merenpohjaan laskettu öljy-yhtiöiden venttiilikeskuksia ja erilaisia laitteistoja.

Merirakentamiseen erikoistunut Botnica on murtajista monipuolisin, sillä se on suunniteltu myös öljylähteiden hallintaan, ylläpitoon ja huoltoon.

Lähde: Ari Turunen, Petja Partanen: Raakaa voimaa – Suomalaisen jäänmurtamisen tarina. Atena 2011.

Enemmän jäämurtamisesta kerrottiin 13.1.2012 ilmestyneessä Kansan Uutisten Viikkolehdessä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä päätti kesäkokouksensa Tampereella tänään torstaina. Kuvassa puolueen puheenjohtaja Minja Koskela ja eduskuntaryhmän puheenjohtaja Aino-Kaisa Pekonen.

Vasemmistoliitto tyrmää vastuun siirtämisen omaisille: ”Ikäihmisten hoito ei saa jäädä kiinni omaisten taloudellisista voimavaroista”

Aino-Kaisa Pekonen.

Vasemmistoliitto listasi hallituksen möhläyksiä:”Syksyllä nähdään, pettääkö Purra jälleen suomalaiset työntekijä”

Europarlamentaarikko Li Andersson Vasemmistoliiton puhui eduskuntaryhmän kesäkokouksessa Tampereella.

Li Anderssonilla on Euroopalle tehtävä: Rahoitusta pois Yhdysvaltojen aseteollisuudesta

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela arvioi kovin sanoin pääministeri Petteri Orpon johtamaa hallitusta.

Vasemmistoliiton Koskela irvi valtiovarainministerin linjaa: ”Toisin kuin Riikka Purra, me valitsisimme mieluummin vahvan sairaalaverkon kuin halvemman kaljan”

Uusimmat

Miikka Muurinen (oik.) pääsi mukaan Susijengin viimeiseen harjoitusotteluun ennen EM-kisoja. Vasemmalla Suomen ykköstähti Lauri Markkanen.

Susijengi piti Puolan hyvin aisoissa

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä päätti kesäkokouksensa Tampereella tänään torstaina. Kuvassa puolueen puheenjohtaja Minja Koskela ja eduskuntaryhmän puheenjohtaja Aino-Kaisa Pekonen.

Vasemmistoliitto tyrmää vastuun siirtämisen omaisille: ”Ikäihmisten hoito ei saa jäädä kiinni omaisten taloudellisista voimavaroista”

Sri Lankan uusi presidentti Anura Kumara Dissanayake puhui JVP-puolueen vaalitilaisuudessa viime syksynä.

Suuria odotuksia Sri Lankassa – Vasemmistopuolue JVP lupasi kitkeä maasta korruption ja parantaa köyhien elinoloja

Aino-Kaisa Pekonen.

Vasemmistoliitto listasi hallituksen möhläyksiä:”Syksyllä nähdään, pettääkö Purra jälleen suomalaiset työntekijä”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Olisiko burkakielto pelkkää länsimaista kolonialismia? – Tasa-arvo kuuluu myös rodullistetuille naisille

 
02

Unohtakaa Purran budjettiesitys, hiljaisuudessa etenevä hallituksen velkajarruhanke on huomattavasti tuhoisampi – ”Velkajarrulla tuhoamme tulevaisuuden”

 
03

Mitä Sara Al Husaini todella sanoi – ja mitä Riikka Purra siitä sai irti

 
04

Kertomuksia sateenkaariperheistä

 
05

Vasemmistoliitto rökittää Grahn-Laasosta: ”Alusta asti sumutusta”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Li Anderssonilla on Euroopalle tehtävä: Rahoitusta pois Yhdysvaltojen aseteollisuudesta

20.08.2025

Vasemmistoliiton Koskela irvi valtiovarainministerin linjaa: ”Toisin kuin Riikka Purra, me valitsisimme mieluummin vahvan sairaalaverkon kuin halvemman kaljan”

20.08.2025

Kuubassa químico leviää kuin peukkuhuume Suomessa – Halpa ja vaarallinen aine on suosittua nuorten keskuudessa

20.08.2025

Minja Koskela hakee jatkokautta

20.08.2025

Viisi kysymystä ja vastausta hallituksen esittämästä velkajarrusta – ”Tausta-ajatuksena on julkisen talouden ja hyvinvointivaltion leikkaaminen”

20.08.2025

Mitä Sara Al Husaini todella sanoi – ja mitä Riikka Purra siitä sai irti

19.08.2025

Li Andersson on skeptinen Washingtonin kokouksen suhteen: ”On kiusallista katsoa kun johtaja johtajan jälkeen imartelee Trumpia”

19.08.2025

Olisiko burkakielto pelkkää länsimaista kolonialismia? – Tasa-arvo kuuluu myös rodullistetuille naisille

19.08.2025

Vasemmistoliitto rökittää Grahn-Laasosta: ”Alusta asti sumutusta”

18.08.2025

Arttu Tuomisen kivikova lamajännäri Alec päättyy tarantinomaiseen infernoon

17.08.2025

Kerjäämisestä nousi kohu Kuubassa – Sosiaaliministerin kommentti johti eroon

17.08.2025

Väkivallan pitkästä varjosta kasvaa taidokasta tummaa tunnelmaa Tuire Malmstedtin psykologisessa dekkarissa Lintusielu

16.08.2025

Teiniraskauksia tehokkaasti estänyt ohjelma lakkautettiin Argentiinassa

16.08.2025

Sudeettisaksalaisten kokema kosto on vähän tunnettu toisen maailmansodan jälkinäytös – Tove Alsterdalin siitä kertova Salakäytävä on enemmän kuin dekkari

15.08.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään