KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Avoimet satamat ovat Suomen elinehto

Leuto talvi on pitänyt jäänmurtajat toistaiseksi Katajanokan laiturissa Helsingissä.

Leuto talvi on pitänyt jäänmurtajat toistaiseksi Katajanokan laiturissa Helsingissä. Kuva: Jarmo Lintunen

Yhteiskunnan toimintakyky edellyttää, että Suomen satamat pysyvät auki läpi vuoden.

Hannu Hurme
14.1.2012 10.06

Suomen rannikot jäätyvät joka talvi ja Suomi muuttuu sisämaaksi. Noin kerran vuosikymmenessä jää kattaa lähes koko Itämeren 400 000 neliökilometriä Tanskan salmia myöten. Tuolloin laivat joutuvat kamppailemaan jäämassojen kanssa jopa 1 200 kilometriä.

Suomen rannikoilla on normaaleina talvina jäätä marraskuun puolivälistä huhtikuun loppuun, ja ankarimpina talvina saattaa jokainen Suomen yli 60 satamasta jäätyä.

Suomen viennistä kulkee meritse yli 90 prosenttia, joten maan talous on hyvin riippuvainen siitä, että meriliikenne kulkee jään muodostumisesta huolimatta. Viennin kasvu on tehnyt tästä toiminnasta entistä merkityksellisempää.

ILMOITUS
ILMOITUS

Vuonna 1990 kuljetti yhteensä 26 000 laivaa rahtia 140 miljoonaa tonnia, mutta kymmenen vuoden kuluttua laivoja oli jo 37 000 ja niiden kuljettaman rahdin määrä 227 miljoonaa tonnia. Merikuljetusten määrä on kaiken kaikkiaan lisääntynyt 20 vuodessa noin 80 prosenttia.

Kasvu on edellyttänyt sitä, että satamat pidetään avoimina. Siihen tarvitaan jäänmurtajia. Ne pitävät nykyään 23 satamaa avoimena ympärivuorokautisesti.

Yksi maailman voimakkaimmista

Koska Suomen tuonti ja vienti vaativat merireittien aukioloa läpi vuoden, on maalla oltava voimakas jäänmurtajalaivasto. Se onkin yksi maailman voimakkaimmista jäänmurtajalaivastoista. Näin Suomi on jäämurtamisen suurvalta – noin 60 prosenttia maailman jäänmurtajista on rakennettu Suomessa.

Itämerellä on maailman suurin jäänmurtajalaivasto, koska se on yksi maailman vilkkaimmin liikennöityjä merialueita. Sydäntalven aikana työskentelee Itämerellä liikkuvia laivoja avustamassa yli 20 merijäänmurtajaa. Niille kertyy avustustehtäviä vuodessa noin 9 000. Satamissa aluksia avustaa sama määrä satamajäänmurtajia ja hinaajia.

Ratkaisujen etsiminen Itämeren erikoisiin olosuhteisiin ovat osaltaan olleet vaikuttamassa teknisten innovaatioiden syntymiseen suomalaisessa laivanrakennusteollisuudessa. Tällaisia ovat muun muassa optimaalinen keulamuoto, liukkaat runkomateriaalit ja satelliittien hyödyntäminen jäähavaintojen teossa.

Jäänmurtajien rakentamisessa saavutettu tietotaito on takana myös siinä, että suomalaiset ovat rakentaneet maailman suurimmat ja arvokkaimmat uivat rakenteet – valtameriristeilijät.

Murtajasta Botnicaan

Suomen ensimmäinen jäänmurtaja oli Tukholmassa rakennettu Murtaja, joka purjehti Helsinkiin vuonna 1890. Vuonna 1933 valmistuneessa Ymerissä syrjäytti dieselsähkökoneisto öljylämmitteisen höyrykoneen. Tämä oli pitkälle kantava uudistus. Se oli niin merkittävä, että Ymer ja myös dieselsähkövoimaa käyttänyt, vuonna 1939 valmistunut Sisu olivat esikuvia kaikille jäänmurtajille lähes puoli vuosisataa. Itämeri sai yhden maailman voimakkaimmista jäänmurtajalaivastoista, kun edelleen toimiva Sisun rinnalle jäänmurtajalaivastoa täydentämään rakennettiin vielä Otso, Kontio, Urho ja Voima.

Seuraava jättiaskel otettiin1990-luvulla. Silloin alkoi monitoimijäänmurtajien sukupolven aikakausi.

Ainutlaatuinen kolmikko

Maailman ensimmäiset monitoimimurtajat, joita myös monitoimialuksiksi kutsutaan, otettiin käyttöön Suomessa. Vuosina 1993 ja 1994 Rauman telakalla valmistuneiden MSV Fennican ja MSV Nordican sekä 1998 valmistuneen MSV Botnican tarkoituksena oli – kuten jo nimikin kertoo – toimia jäänmurtamisen lisäksi muissakin tehtävissä.

Kolmikko on edelleen maailmanlaajuisestikin ainutlaatuinen, avomeritehtäviin hyvin soveltuva kokonaisuus. Ne ovat jäänmurto-ominaisuuksiltaan jäänmurtajia, mutta samalla ne käyvät erityisesti ketteryyttä ja tarkkuutta vaativiin tehtäviin.

Ne soveltuvat työskentelemään vaativissa tehtävissä, kuten auraamassa merenpohjaa putkia varten, laskemassa öljyputkia ja kaapeleita, eteläisellä pallonpuoliskolla, työntämässä jäävuoria Alaskassa.

Erityisen paljon monitoimimurtajia on tarvittu Pohjanmerellä, jonka hurjissa aallokoissa on merenpohjaan laskettu öljy-yhtiöiden venttiilikeskuksia ja erilaisia laitteistoja.

Merirakentamiseen erikoistunut Botnica on murtajista monipuolisin, sillä se on suunniteltu myös öljylähteiden hallintaan, ylläpitoon ja huoltoon.

Lähde: Ari Turunen, Petja Partanen: Raakaa voimaa – Suomalaisen jäänmurtamisen tarina. Atena 2011.

Enemmän jäämurtamisesta kerrottiin 13.1.2012 ilmestyneessä Kansan Uutisten Viikkolehdessä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Veronika Honkasalo puhuu eduskunnan täysitunnossa. Vieressä seuraavat vasemmistoliiton kansanedustajat Pia Lohikoski ja Mai Kivelä.

Saako Suomen ulkopolitiikasta selvää? ”Haparointia”

Suomea johtavat tällä hetkellä miespresidentti ja miespääministeri, mutta enemmistö ministereistä on naisia.

Naisia on yhä vähemmän ministereinä: ”Maailma todistaa tällä hetkellä naisten poliittisen johtajuuden murenemista”

Pääministeri Petteri Orpo (kok) ja valtiovarainministeri Riikka Purra (ps) eduskunnan suullisella kyselytunnilla Helsingissä 12. kesäkuuta 2025.

Kommentti: Persujen ”veneenkeikutus” on silkkaa suunsoittoa – Miksi hallitus kaatuisi, kun kaatumisesta ei olisi sille mitään hyötyä?

Minja Koskela kritisoi valtiovarainministerin toimia.

Vasemmistoliiton Koskela irvailee Purran saksikättä: ”Kuka tahansa vähänkään taloudesta ymmärtävä olisi voinut arvata, että näin tässä käy”

Uusimmat

Veronika Honkasalo puhuu eduskunnan täysitunnossa. Vieressä seuraavat vasemmistoliiton kansanedustajat Pia Lohikoski ja Mai Kivelä.

Saako Suomen ulkopolitiikasta selvää? ”Haparointia”

Suomea johtavat tällä hetkellä miespresidentti ja miespääministeri, mutta enemmistö ministereistä on naisia.

Naisia on yhä vähemmän ministereinä: ”Maailma todistaa tällä hetkellä naisten poliittisen johtajuuden murenemista”

Pääministeri Petteri Orpo (kok) ja valtiovarainministeri Riikka Purra (ps) eduskunnan suullisella kyselytunnilla Helsingissä 12. kesäkuuta 2025.

Kommentti: Persujen ”veneenkeikutus” on silkkaa suunsoittoa – Miksi hallitus kaatuisi, kun kaatumisesta ei olisi sille mitään hyötyä?

Minja Koskela kritisoi valtiovarainministerin toimia.

Vasemmistoliiton Koskela irvailee Purran saksikättä: ”Kuka tahansa vähänkään taloudesta ymmärtävä olisi voinut arvata, että näin tässä käy”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
02

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
03

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

 
04

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

 
05

Sunnuntaivieras: Onko vankila välttämätön? Vankeuslaitoksen kritiikki on osa vasemmistolaista ja feminististä visiota

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Jalkaväkimiinasopimus: ”Hätiköity päätös”

16.06.2025

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

16.06.2025

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

16.06.2025

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

16.06.2025

Ukraina tyrmäsi Pikkuhuuhkajat

15.06.2025

Joona Keskitalo on täysin ilmiliekeissä kolmannessa Takamailla-jännärissä Tunturi, joka ulvoi

15.06.2025

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

15.06.2025

Grönlannin itsenäisyys saa vielä odottaa – Syynä Trumpin provokaatiot

15.06.2025

Nuoren Kuhalan erottaa vanhasta vain valuutta eli Kuoleman kurkkupurkit tarjoaa takuuvarmaa viihdettä ja virnettä

14.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – huumorin, erotiikan ja eurohumpan ysäri

14.06.2025

Jalkaväkimiinapäätöstä tehdään kiireessä: ”Hätäinen päätös, farssi ja demokratian irvikuva”

13.06.2025

Vasemmistoliitto tyrmää jalkaväkimiinojen viennin: ”On täysin käsittämätöntä, että vientiä edes pohditaan”

13.06.2025

Turussa oppilasmäärä kasvoi tuhannella: ”Jättiluokkien suunnittelu ei herätä luottamusta”

13.06.2025

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

13.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään